Hejsan!

När är det läge att koppla in villan på elnätet vid nyproduktion?
Ska man kanske dra markrören först och koppla på lagom tills plattan ska gjutas?

Det mest intressanta hur löser man allt provisoriskt under byggtiden med elskåp, mätare mm?
Kan man gå över till "vanlig el" så fort det riktiga elskåpet är uppe?

Mikael_L
Oj, det kan gå till på så väldigt många sätt.
Det går inte att ge något generellt svar.

En del kör med tillfällig byggström fram till att huset är i det närmaste inflyttningsklart. En del elnätsägare är lite kantiga och vill inte så gärna godkänna någon annan lösning.

Själv ställde jag upp ett fasadmätarskåp på stolpe (en SJ-pall, med lite uppspikade reglar som fick upp skåpet på rätt höjd) på exakt det ställe på garageväggen där skåpet slutligen skulle sitta när allt var klart.
Det enda jag kopplade in var en trefashandske och JFB, och 16A mätarsäkringar.

Och så fick elbolaget koppla in där och sätta igång elabonnemanget.

Sen flyttade jag pallen några meter åt sidan, gjorde plattan för garaget, reste väggarna, satt tillbaka fasadmätarskåpet, men nu på garageväggen.

Och sen byggde jag bostadshuset och drog en matarledning dit från fasadskåpet.

Och hela tiden löpte ett vanligt elabonnemang.
Detta blev mycket billigare än byggel under en sån lång tid.

Så detta var exempel på de två ytterligheterna.
Inte koppla in den vanliga strömmen förrän precis innan inflytt, alt att koppla in det innan något som helst är gjort eller byggt.

edit:
När jag tänker efter så hade jag ju låtit schakta för garaget och VA och elservisen innan stativet med skåp ställdes upp och kopplades in.
Detta underlättade ju rätt kraftigt att få rätt längd på kabel och kabelskyddsrör. :)

Redigerat:
  • Gilla
Sir Anton och 1 till
  • Laddar…
Du ska i god tid ta kontakt med en elinstallatör som ska göra en föranmälan innan du sätter igång ska du koppla in som Mikael_L måste en behörig installatör göra en färdiganmälan.
Vanligare är att den som ska bygga beställer byggkarft av nätägaren själv då kommer dom och sätter upp en byggcentral med mätare. Fördelen med det är att man senare i bygget är helt oberoende av husets elsystem som kan göras helt klart innan man gör färdiganmälan och får strömmen rätt väg in i huset.
Hur det kan fungera där du ska bygga vet dom på den elfirma som du tänker anlita så fråga dom.

• Gilla
Sir Anton och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för de utförliga svaren!

Så det billigare alternativet är att sätta upp den slutgilltiga centralen på provisoriskt vis, vilket ger en billig el.
Det andra alternativet är att sätta upp byggcentral och senare koppla in den riktiga, vilket är lite dyrare.

Jag förstår inte varför man är oberoende av husets elsystem om man väljer det senare alternativet, är det inte bara koppla ur de bitarna man arbetar med för tillfället, eller?

Yes, jag ska höra med min elektriker angående förhandsbesked!

Med ett separat byggkraftsystem kan elektrikern jobba lite effektivare och behöver över huvud taget inte fundera på byggkraften under byggtiden. Om du väljer byggström behöver du inte blanda in elektrikern utan det blir en affär mellan dig och nätägaren (ingen kostnad för en "elektriker" med byggkraften). Om du väljer att att en färdiganmälan direkt kommer du troligen att få betala (elektrikern) för flytningen av mätaren när huset är färdigt, ev måste även elleverantören komma och bryta matningen, och allt drar med sig lite kostnader så i slutändan är den ev vinsten småpengar. Elkostnaden är nog ungefär den samma oavsett vad man väljer. Men det är lite olika runt om i landet.
Ps
Jag har nästan alltid rått mina kunder att ta en separat byggkraft, även om jag skulle kunnat tjäna några kr på att göra en provisorisk lösning. För när man bygger är det inte dom små kostnaderna man ska jaga utan dom stora ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.