Efter lite filosoferande så finner jag ett begär att snickra ihop så gott som hela inredningen till mitt kommande hus på egen hand. Galenskap måhända men det ger mig friheten att göra speciallösningar och till den kvalité som passar mig till ett billigare pris.

Jag har dock varken planhyvel eller rikthyvel. De enda hyvlarna jag har till mitt förfogande är handhyvlar av olika slag. Kommer detta bli ett stort problem?

lordmetroid skrev:
Efter lite filosoferande så finner jag ett begär att snickra ihop så gott som hela inredningen till mitt kommande hus på egen hand. Galenskap måhända men det ger mig friheten att göra speciallösningar och till den kvalité som passar mig till ett billigare pris.

Jag har dock varken planhyvel eller rikthyvel. De enda hyvlarna jag har till mitt förfogande är handhyvlar av olika slag. Kommer detta bli ett stort problem?
Det beror på dig och vad du vill göra. Jag skulle svara ja, det ger ett stort problem. Men det är för att mitt mål är att göra jobbet så lätt som möjligt, men ändå med noggranna resultat.

Ju mer skivmaterial du jobbar med, ju mindre gör det att du saknar en rikt- och planhyvel. Ju bättre bordssåg du har, ju mindre gör det att du saknar en rikt och planhyvel. Men så snart du jobbar med trä istället för skivor, så kommer du i läget att du måste rikta och plana mycket trä.

Kommer inte ihåg exakt, men min senaste lådhållare (sju lådor) hade ett ramverk på runt 25 meter trä (bara räkna alla kanter inklusive de mllan lådorna fram och bak, det blir så mycket). Tillkommer lådorna och deras fronter, ytterligare lite över 20 meter.

45 meter genom en rikt och planhyvel tar ett par timmar, men är inte tungt. 45 meter handhyvling tar lång tid, är tungt, och risken är att det inte blir så plana bitar som om man först planhyvlar, sedan fogar, och sedan jämnar med handhyvel.

Kuriosa: Det omvända gäller ibland också. Isolerar på vinden, och hade en tokigt insatt vindslucka (ramen ungefär 1.5 cm högre än bärande golvramverk. Behövde sänka den. Provade fräs (svårt, ingen icke-sviktande referens), sticksåg (ok, men bara halva sticksågen kunde vila mot ramen, så inte helt jämnt), tigersåg (utmärkt för hörn där sticksågen inte kom åt). Elhyvel var för bred. Handhyveln var suverän för att få allt det grova efter elverktygen ner till något rakt och jämnt igen. Hade aldrig orkat göra det med mina gamla hyvlar, men de nu supervassa bladen gjorde det till ett enkelt jobb.

Lärde mig på vägen att hyvlar med justerbar mun utan stoppskruv inte lämpar sig för grovhyvling.

--- Mats ---

Något ställe som kan rekommenderas för att hitta bra verktyg till bra priser?

lordmetroid skrev:
Något ställe som kan rekommenderas för att hitta bra verktyg till bra priser?
England och Tyskland. Titta i importtrådarna.

--- Mats ---

Är det kanske till och med att föredra att använda skivmaterial för att bygga innanredet till köksskåp och lådor samt och badrumsskåp och lådor för att det inte blir vrider sig och blir skevt, är ett lättare material, går fort att bygga och är billigare men ändå innehar tillräcklig bra kvalité för att inte gå sönder?

Dörrarna bör man så klart göra i trä och även kanske ramarna till lådorna, eller vad föredras?

lordmetroid skrev:
Är det kanske till och med att föredra att använda skivmaterial för att bygga innanredet till köksskåp och lådor samt och badrumsskåp och lådor för att det inte blir vrider sig och blir skevt, är ett lättare material, går fort att bygga och är billigare men ändå innehar tillräcklig bra kvalité för att inte gå sönder?

Dörrarna bör man så klart göra i trä och även kanske ramarna till lådorna, eller vad föredras?
Skulle hålla med om det mesta ovan, men inte att det är lättare om du med lättare menar mindre tungt material. Bygger du med ramverk kan du få bra stadga trots en ganska klen skiva och därmed låg vikt. Skivmaterial typ MDF och spånskiva är tunga i förhållande till sin styrka, speciellt MDF, så bygger du med trä kan du i samma styrka få lägre vikt och smalare material.

Om du med lättare menar lättare att hantera är skivmaterial som MDF idealiskt. Det rör sig ganska lite. Bauhaus kan kapa bitarna åt dig. Barbetning är lätt, endast sågytor och kanter måste bearbetas något nämvärt, och frånsett sågytorna är målning lätt. Hopfogning är också lättare, då materialet kan anses vara platt, och man inte behöver oroa sig för rörelser.

Man kan med nästan inga verktyg bygga skåp och hyllor. För de vertikala bitarna fins det inga stora nackdelar med MDF. När det gäller lådor är det lite för tungt för sin klenhet, och andra skivmaterial typ plywood är en bättre lösning. När det gäller hyllor inne i skåp kan MDF fungera, men kanske vill du ha exempelvis plywood istället av samma skäl. Plywood är dock svårare att bearbeta, du bör undvika det där kanterna syns.

--- Mats ---

Men en elhyvel kanske kan vara behjälplig för grovhyvlingen så de endast gör finhyvling för hand (om du inte skall ha de stora maskinerna)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.