Hej,

Jag har försökt bygga en bordsskiva i björk, ett projekt som började med att jag entusiastiskt sågade ner några björkar. När jag efter några år hyvlade brädorna blev de inte helt vinkelräta, så den limmade skivan blev ganska vågig. Jag försökte slipa den jämn men det blev inte tillräckligt bra.

Nu har skivan legat i snart 4 år och irriterat mig, så nu ska jag lösa problemet eller så får det här bli den dyraste och omständigaste ved jag någonsin eldat med.

Finns det hyvlar som kan hyvla ca 90 cm brett? Känner någon till ett snickeri i Stockholmsområdet (Järfälla bor jag i), där man kan få en skiva hyvlad?

Finns det någon annan bra metod för att få en bred skiva plan? Jag kan inte riktigt kommar fram till hur jag ska göra för att få den plan med en vanlig handhyvel. Jag har kommit till ett läge då jag inte kräver att det ska bli perfekt, men det vore bra om inte variationerna kan få ett vinglas att kantra i nyktert tillstånd!

Det här kanske inte är en klockren fråga på ett verktygsforum, men jag tror att den bästa kunskapen i ämnet finns här!

/Johan

Hej!

Om du går till något finsnickeri så har dom säkert en "drum sander" har inte något bra svenskt ord för detta.
Ett exempel på en mindre moddel Woodworking Wide Drum Sander

Vissa snickerier brukar ha en sk bredbandsputs, borde klara 90 cm, planhyvlar brukar klara strax under 60 cm, du kan dela på skivan, planhyvla halvorna och sedan limma ihop delarna igen.

Norrl..

Hej Johan!

Du får ingen ordning på bordsskivan med mindre än att Du klyver upp den i flera smala ämnen, c:a 100 mm. Du har tidigare angett att Du disponerar hyvel. Utför då minsta möjliga planhyvling.

pic00113wq1.jpg

Kanterna skulle jag fräsa med maskinen styrd mot en linjal eller styrskena, jag har provat, och det blir snustätt och i rätt vinkel.

Efter limning kan Du kanske klara resten med en handhållen större bandslip

per

Hej,

Tack för svaren. Tyvärr har jag inte längre tillgång till en hyvel, grannen som ägde den flyttade. Jag saknar också en bra fräs på skena, även om jag drömmer om en. Däremot kan det vara en bra idé att såga upp den i mindre bitar och lämna till ett snickeri med en bredare hyvel, alternativt puts. Jag ska ringa runt lite och se vad jag hittar!

Tack för goda råd!

/Johan

Handhyvel Nr 6 kommer att fungera utmärkt. En Nr 4 (putshyvel )kan nog funka OK. Hyvla diagonalt i båda riktningarna. Avsluta med ett tunt skär längs med fibrerna med en putshyvel. Ställ hyveln så att du får liten öppning framför eggen, vilket minskar risken för att du rycker ur fibrer. Se också till att spånbrytaren är ställd 0,5-1 mm från eggen. Vid pustskären kan det vara bra att bryta hyvelstålets kanter en aning. Hyvelstålet skall alltid vara rakbladsvasst. Hyveln skall vara plan och i gott skick. Det kommer att gå fortare än du tror. Handhyvling med bra och vassa grejor är något helt annat än nötandet i träslöjden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.