Passar på att tipsa om ett hyvelstopp jag skaffat till min hyvelbänk. Perfekt som mothåll när man handhyvlar och inte vill spänna fast arbetsstycket.
/B

• DSCN3212.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar ju riktigt smidigt. Jag provade något liknande med en brädstump en gång men jag tyckte det var lätt att arbetstycket "vickade" i sidled. Biten på bilden är ju ganska smal, inga sådana problem?

Jag misstänker att problemet jag upplevde kanske snarare beror på bristande förmåga att bryna stålet. Om jag tolkar det rätt så har du inget motstånd att tala om när du hyvlar...;) (y)

Jag har såna som phl länkar till. De är inte så lätta att fälla in som det ser ut på bilden. Man måste göra infällningen i lite olika djup för att det skall passa. Vidare är de lätta att göra sig illa på om man glömmer att fälla den dem igen efter användning. De där taggarna är vassa och stora. Slutligen vill det gärna fastna spånor och skräp så att de blir lite svåra att fälla in igen. Annars är de bra. Veritas hyvelstopp som Bengt visar har ingen av dessa nackdelar. Däremot kan de ju ha andra nackdelar. Bengt kanske fylla i lite mer? Veritas produkter brukar hålla hög finish och fungera bra.

Det här stoppet har fördelen att sitta i två 19 mm hål i bänkskivan. Det går alltså lätt att sätta dit och lätt att ta bort. Anståndet mellan hålen spelar ingen roll, pinnarna är lätta att flytta. Jag har en bild på bloggen som visar hur det ser ut.
Det sällan man behöver mer stöd än den här halva centimetern. Rätt teknik med hyveln trycker arbetsstycket mot bänken och hindrar det från att rotera framåt.
/B

Fint, hur mycket bygger det i höjd? Köpt hos hyvlar.se?

bengtn skrev:
...Rätt teknik med hyveln trycker arbetsstycket mot bänken och hindrar det från att rotera framåt.....
/B
Det var det jag var rädd att få läsa....:surprised: :)

bax skrev:
Det var det jag var rädd att få läsa....:surprised: :)
Hahaha. Så det var inte bara jag som hade denna tanke? ;)

Favino: det bygger runt en halv cm. Jag inte mätt. Det är högt nog att hålla emot och lågt nog för att inte vara ivägen för tunna stycken. Hyveln på bilden är en nr 2 så skalan kan förvirra lite.
Ja, den kommer från hyvlar.se
B

Tack! Jag måste nog åka förbi den där affären snart..

Jag har precis gjort ett eget hyvelstopp.
8mm plywood och en regel, limmade och skruvade.
Sätts fast i framtången.
Verkar funka fint...
_DSC0519.jpg
Skapa konto
_DSC0516.jpg
Skapa konto

Iden är från boken The new Traditional Woodworker av Jim Tolpin.

Vad tusan, en egentillverkad!? Ingen köbe? Det kan aldrig funka ;-)

Tjusigt på den bänken! Själv brukar jag bara tvinga fast en tunn plywoodskiva på arbetsytan.

Davthys variant är riktigt bra. Den har också fördelen av att vara variabel i höjd genom att man lutar upp den mot arbetsstycket. Nackdelen är att framtången är upptagen. Jag hyvlar ofta sidorna platt på bänken mot ett stopp och kanterna med stycket spänt i framgången.
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.