Har slipat upp mina hyvlar som jag fick med på köpet vid en virkesaffär.

En av hyvlar är en söt liten putshyvel som det står "Evostro" 170 på.

Det jag undrar över är hur man monterar hyvelstålet. Vänder man det som på en vanlig hyvel får man inte fram stålet i springan. Vänder man det åt andra hållet passar det bra men jag trycker inte att det hyvlar så bra då.

Stålet har ingen märkning som kan guida. Kanske ska det vara ett tunnare stål?

Se bifogade bilder.

• uploadfromtaptalk1381166260312.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1381167874411.jpg
    Skapa konto
  • uploadfromtaptalk1381167899261.jpg
    Skapa konto
Det är väl en stöthyvel och stålet ska väl vara bevel up, slipfasen upp. Har några liknande av andra fabrikat och det svåraste tycker jag är att få till placeringen av stålet.

Som Handyman säger slipfasen uppåt.

När man skall flytta stålet nedåt så måste man slå på det med en liten hammare "på bakkanten av stålet den rundade delen. Om det behöver flyttas i sidledes så blir det till att slå på bladet på sidan mot den rundade delen.
Efter som stålet med största sannolikhet kommer att hamna för långt ner under sulan (det tar för mycket) så måste du backa stålet. Och då tar du samma hammare och slår på bakkant av hyveln. Det brukar vara en liten gjutklack där så det är lite mera gods att slå mot.

Det är förövrigt ett fantastiskt sätt att mikrojustera en hyvel på. Metoden funkar på vilken hyvel som helst med eller utan justerskruvar.

Pär

Det var bra tips. Ska pröva det snarast. Den i tråden aktuella hyveltypen har ju bara en skruv, för att hålla fast stålet över huvud taget, så det där kan komma väl till pass. Favoriten i det gänget är för närvarande en Kunz, men den kan komma att bli omsprungen när en Stanley och en Anchor(!) blir tunade.

h64: På vilket sätt tycker du inte att den hyvlar bra?

Ytan blir lite vågig, som om stålet vibrerar. Men jag hyvlade längs med fibrerna och inte ändträ som den är avsedd för, som jag lärt mig här i tråden.

Har provat lite till och jämfört resultatet med en rubank och stöthyveln river ur som om man hyvlade i fel fiberriktning.

Det här kanske har varit med någonstans tidigare, men jag tyckte det var intressant att se hur små ändringar påverkar resultatet.

• Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
Intressant, blev sugen på att prova själv.

Det är jätte viktigt att hyvelstålet ligger an mot hyvelkroppen framme vid öppningen. Är en fas på kanske någon centimeter. Den får man alltid fila plan även se till att den är parallell mot den övre anläggningsytan brukar vara under spännskruven . Och inte bara det utan delen som låser fast stålet måste också vara parallell med fasen och då även hyvelstålet. Lättast att se om allt är ok är att montera hyveln och sätt den framför en lampa titta underifrån mot eggen på stålet. Då ser man om det kommer in ljus mellan hyvelstål och hyvelkroppen/ hyvelstål och delen som spänner fast hyvelstålet.
Är alt det bra så skall det inte bli vågigt av hyvlingen om inte stålet är väldigt tunt runt 1 mm eller så. Men det brukar inte den typen av hyvel stål vara.
Kan kanske vara så att stålet tar för djupt, efter som den typ av hyvel Ts har, inte har någon form av spånbrytare så kan hyvelspånet lyfta/spjälka efter som det inte finns något som håller emot trät precis som i filmen.

I filmen visar man hur viktigt det är att justera spånbrytaren rätt. Och speciell på japanska hyvlar och alla hyvlar som man inte kan ändra spån öppningen på genom att antingen flytta den främre sulan eller att flytta hela sätet. Så i TS fall funkar inte videons rekommendationer

Pär

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.