Bra o billigt ,det har alldrig gått ihop
Lågt fastpris . Hur mycket fuskas det
Om nån prutar på mitt timpris ,ok , då sänker jag tempot ,,alla får vad dom betalar för
listan kan göras lång

Varför i hela världen skulle du sänka ditt tempo för att du har gått ned i timpris? Det betyder ju bara att du måste jobba fler timmar till låg ersättning, när du istället skulle kunna gå vidare och ta ett jobb där någon betalar full timpris.

För övrigt så tycker jag att resonemanget haltar, förhandlingar (prutning) om ersättning är inte bara dåligt. De hjälper till att reglera priserna, varför ska man som kund betala ett pris som man tycker är orimligt högt?
Men visst, priser som är så låga att jobbet inte går ihop ekonomiskt, det får man nog lida för som kund också.

Väldigt motsägelsefullt:confused:

Det enda tillfället som det kan vara aktuellt är väl om den som jobbar har dålig beläggning och därför drar ut på tiden. Men o andra sidan så är det långsiktigt en synnerligen dålig strategi då han inte lär få fler jobb om han uppfattas som långsam samt fuskar.

Men om dina tankar larsson r är typiska för din bransch så kanske du även förstår varför det finns så många missnöjda kunder.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är så i ALLA branscher ,man får vad man betalar för

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
larsson r skrev:
Det är en ganska vanlig missuppfattning att tro att dyrt är alltid bra och billigt dåligt. Det finns alla varianter här.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Om ingen prutade skulle priserna vara mycket högre, heder åt aktiva konsumenter som orkar prata priser. Pris har alltid varit och kommer alltid vara en förhandlingssak. Det jag tycker är synd är att inte fler hantverkare startar eget.

larsson r skrev:
Skulle vilja döda det ordspråket, det kanske hade sina poänger men har passerat bäst före datumet. Det korrekta uttrycket borde vara något i stil med att man aldrig får mer än man betalar för, ofta får man det man betalat för och inget extra och tyvärr allt för ofta får man inte riktigt allt det man betalat för

• Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
myrstack skrev:
r, ofta får man det man betalat för och inget extra och tyvärr allt för ofta får man inte riktigt allt det man betalat för
..vilket TS bekräftar med sitt ursprungsinlägg, synd bara att han med detta ska behöva dra ner hela hantverkarkåren på detta sätt då det finns många som inte agerar på detta viset.

Hur många av er prutar i mataffären, inte många tror jag
en del handlar lokalt , en del handlar i lågprisbutiker ,men där har vi det gemensamt att vi betalar en del av maten via skattsedeln genom EU bidrag till bönderna

Jag förstår inte tanken att sakta ner tempot om kunden prutat! Om du värderar din tid mer än vad kunden vill betala så måste det betyda att du är väldigt duktig på vad du gör och har inga som hellst problem att få andra kunder som betalar vad du är värd!

Har du däremot svårt att få kunder och måste ta de som prutar under vad du vill ha, så kanske det vore på sin plats att anstränga dig lite extra så att du blir värderad av andra så som du värderar dig själv!?

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Det de hela handlar om är ju att jag måste spara i mitt jobb åxå om priset går ner
jag får sänka gasen för att minska bränsleåtgången o slitaget
Detta är ett symptom som gäller på stora byggen fördet mesta
Dom stora aktörerna som Skanska ,Ncc ,Peab , med sina vägbyggen , dom vill gärna pruta ,men då kostar det mer i slutändan
Men betalar dom vad det kostar ,då får dom full fart

Men va bra, om du tar 5% längre tid på dig och kostnaden blir 20% lägre plus att miljöbelastningen blir lägre så har vi ju en vinnande modell(y)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
larsson r skrev:
Det de hela handlar om är ju att jag måste spara i mitt jobb åxå om priset går ner
jag får sänka gasen för att minska bränsleåtgången o slitaget
Detta är ett symptom som gäller på stora byggen fördet mesta
Dom stora aktörerna som Skanska ,Ncc ,Peab , med sina vägbyggen , dom vill gärna pruta ,men då kostar det mer i slutändan
Men betalar dom vad det kostar ,då får dom full fart
Ja samtidigt så har de stora aktörerna oftast en rätt bra insikt i branschen också så företag som dumpar anbud men hämtar igen på längre tid eller genom andra avgifter plockas bort i framtiden. Ta försäkringsbranschen som exempel så körs mycket med fasta meps kalkyler, tilläggsarbete faktureras med samma timtaxa. Varje år gås entreprenörslistan över och inköparna som ofta är gamla hantverkare eller arbetsledare ifrån byggbranschen sållar då bort företag som antingen kostat för mycket eller har för hög felgrad.

Att förhandla är en del av verkligheten antingen genom att välja annan butik om denna är billigare eller pruta. Jag väljer kanske inte att pruta på enskilt mjölkpaket eller några trallbrädor. När jag däremot ska handla till ett större evenemang och ska handla för större summor kan jag mycket väl förhandla. Handlade för ca 30 000 kr på Ica för ett tag sedan och då begärde jag offert istället. På samma sätt är det om jag ska bygga ett garage så begär jag offert och förhandlar.

Pris är bara en faktor men den finns med i beräkningarna för de flesta, sedan värderas det mer eller mindre högt.

Jag värderar iofs inte alltid pris så högt men har numera enhetspris på hantverkstjänster oavsett om vi pratar om snickeri, vvs, el mm (utom just maskinkrävande jobb som grävning) vilket är svårt att uppnå som privatperson i allmänhet men grymt skönt

Be kunden vikta tid-kvalitet-pris (summa 100%)

Jag tycker det fungerar bra inom IT som jag jobbar med. Borde funka i byggbranschen också. Men kanske inte i exemplet med löpande fakturering.

larsson r skrev:
Bra o billigt ,det har alldrig gått ihop
Lågt fastpris . Hur mycket fuskas det
Om nån prutar på mitt timpris ,ok , då sänker jag tempot ,,alla får vad dom betalar för
listan kan göras lång
Det skulle verkligen vara intressant att få fler exempel från den listan.

Jag tycker du har ett väldigt knepigt sätt att se på saken och jag skulle istället vilja påstå att anlitar du rätt företag så kan det mycket väl bli både bra och billigt(prisvärt). Finns däremot allt för många exempel där det blivit både dyrt och dåligt så totalpris och slutresultat hänger nödvändigtvis inte ihop. Men jag har full förståelse att vissa företagare gärna vill framhålla det sambandet och försöka övertyga kunderna om att ju dyrare det är destå bättre blir slutresultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.