Nyss hemkommen från en resa till Alicante och är lite förundrad över hur hyrbilsuthyrningen fungerar där.

Hade bokat och betalt för bil och en av de större försäkringarna de hade (inkl självriskreducering till 2000 kr). Försäkringen kostade lika mycket som bilhyran.

När jag hämtar ut bilen så vill de att jag skall teckna ännu en försäkring för 1500 kr för att slippa betala depositionsavgiften på 17000 kr. Och att jag var en enorm idiot som inte tog det erbjudandet. Jag uppfattade det som att det var den egentliga affärsmodellen, att sälja detta genom skrämma folk. Samt att alla kanske inte kan bli av med 17000 kr första dagen på semestern (för att återbetalas efter återlämnandet)

Jag vägrade dock och pengarna är återbetalda nu vid hemkomst så slutet gott. Men rätt fult spel kan jag tycka.

G Galten skrev:
Nyss hemkommen från en resa till Alicante och är lite förundrad över hur hyrbilsuthyrningen fungerar där.

Hade bokat och betalt för bil och en av de större försäkringarna de hade (inkl självriskreducering till 2000 kr). Försäkringen kostade lika mycket som bilhyran.

När jag hämtar ut bilen så vill de att jag skall teckna ännu en försäkring för 1500 kr för att slippa betala depositionsavgiften på 17000 kr. Och att jag var en enorm idiot som inte tog det erbjudandet. Jag uppfattade det som att det var den egentliga affärsmodellen, att sälja detta genom skrämma folk. Samt att alla kanske inte kan bli av med 17000 kr första dagen på semestern (för att återbetalas efter återlämnandet)

Jag vägrade dock och pengarna är återbetalda nu vid hemkomst så slutet gott. Men rätt fult spel kan jag tycka.
Min erfarenhet av biluthyrare i Spanien är att det inte är nåt fuffens. Däremot vill de gärna sälja en dyrare försäkring med lägre självrisk när man hämtar ut bilen Därför har jag skaffat Collector kreditkort. Det enda jag använder det till är hyrbil då det ingår självriskeliminering för hyrbil, men för mig är det värt årsavgiften, tror den är 195kr. Det finns lite andra kort och hemförsäkringar med självriskeliminering, jag forskade i detta för ett år sedan men minns inte vilka fler det var.

/Höghus

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har samma erfarenhet från Kroatien förra året. Jag lade upp kreditkortet så fick de reservera 15.000 eller vad det var. Skitsystem.

Bra idé med försäkring genom betalkortet, det hade jag inte koll på

Det kändes väldigt udda att betala en försäkring för 1500 kr för att ev slippa betala en självrisk på 2000 kr. Och lite olustigt att ha 17.000 reserverat på kontot.

Jag upplevde det som på gränsen till utpressning. Sen var ju själva bilhyran galet billigt, knappt 600 kr för fyra dygn. Så de måste väl ta igen något på gungorna och karusellerna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.