Hej!

Vi har ärvt ett hus som vi gärna väntar med att sälja. Vi vill därför hyra ut det i 1-3 år. Huset är i Täby, ca 210 kvm med ett bra läge till internationella skolor, så vi har fått feedback från olika förmedlare att det är intressant för företagskunder.

Men är det värt att gå via en förmedlare som tar 10% av hyran, eller finns det bra plattformar där man kan göra det själv? Är det någon som har erfarenhet av antingen förmedlare eller sajter som hjälper en att hyra ut?

En fördel med förmedlingsföretag är att de oftast har bra rutiner för att kvalificera hyresgästerna. En riktigt stor risk vid privatuthyrning är ju att man får in en olämplig hyresgäst, som sedan dessutom kan vara väldigt svår att få ut.

Om du tror att du själv har kontakter som kan ge dig företagskunder så skulle jag nog våga prova att köra utan förmedlare. Undvik att hyra ut till diplomater, det förekommer att de vägrar betala och vägrar flytta ut, de kan strunta i svensk lag.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Via förmedlare så har man klara papper på villkoren, skriver man egna avtal så kan man missa något viktigt
Det behöver inte betyda att man får sämre betalt då de oftast har större kundkrets

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
10% tycker inte jag är farligt, hade gått via en förmedlare om de har rätt försäkringar och rutiner.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Hade jag hyrt ut bostaden hade allt handlat om att undvika att bostaden förstörs av missbrukare/psykon.

Man läser ju regelbundet om folk som hyrt ut och det är soptipp när dom kommer hem.

Så jag hade för det första haft alla tänkbara försäkringar och verkligen kontrollerat att de täcker totalrenovering även i händelse av att hyresgästen visar sig inte vara Anna, 28 utan Kaos-Kenta, stolt flerfaldig hundägare och sommelier utan begränsningar. Det är viktigt att du kollar detta för du får inte en krona från hyresgästen i såna fall..... Din försäkring måste täcka även om hyresgästen fullständigt slagit sönder lägenheten.

Om du har problem att hitta såna försäkringar hade jag istället skyddat mig genom ett avtal med ett uthyrningsföretag...🤔

• Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kaos-Kenta, stolt flerfaldig hundägare och sommelier utan begränsningar.
Fyllehundar?

FaffeF
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hade jag hyrt ut bostaden hade allt handlat om att undvika att bostaden förstörs av missbrukare/psykon.

Man läser ju regelbundet om folk som hyrt ut och det är soptipp när dom kommer hem.

Så jag hade för det första haft alla tänkbara försäkringar och verkligen kontrollerat att de täcker totalrenovering även i händelse av att hyresgästen visar sig inte vara Anna, 28 utan Kaos-Kenta, stolt flerfaldig hundägare och sommelier utan begränsningar. Det är viktigt att du kollar detta för du får inte en krona från hyresgästen i såna fall..... Din försäkring måste täcka även om hyresgästen fullständigt slagit sönder lägenheten.

Om du har problem att hitta såna försäkringar hade jag istället skyddat mig genom ett avtal med ett uthyrningsföretag...🤔
Har bekanta som tyvärr råkat ut för Kaos-Kenta, känner vi samma par? De var dessutom utomlands utan möjlighet att kolla till huset. Tyvärr var inte deras uthyrningsföretag till speciellt mycket hjälp i den situationen.

Jag tror att man själv (eller någon man litar på till 100%) behöver träffa hyresgästerna vid och lite efter inflyttningen så att man kan bekräfta att man inte står med ett begagnat hampaväxthus efter hyresperioden.

FaffeF FaffeF skrev:
Har bekanta som tyvärr råkat ut för Kaos-Kenta, känner vi samma par? De var dessutom utomlands utan möjlighet att kolla till huset. Tyvärr var inte deras uthyrningsföretag till speciellt mycket hjälp i den situationen.

Jag tror att man själv (eller någon man litar på till 100%) behöver träffa hyresgästerna vid och lite efter inflyttningen så att man kan bekräfta att man inte står med ett begagnat hampaväxthus efter hyresperioden.
När jag läst (typ i Expressen) om sånt här så är det rätt ofta dom har kollat upp personen i förväg och träffat dom. Men det är inte säkert att det är samma person som du träffar som bor där sen och det är heller inte säkert att den personen du träffar är ärlig med vem dom är....

En bekant till mig hyrde ut en sidobyggnad till en kompis kompis. Det slutade med att hyresgästen försökte mörda värden. När det misslyckades, eldade han upp huset. Nu sitter han inne på livstid efter att ha mördat två.
Kaske inte helt vanligt, men det gäller att se upp och inte vara för godtrogen

Å andra sidan har en kompis hyrt ut 5 villor utan några problem alls.

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
H Hojtar skrev:
Hej!

Vi har ärvt ett hus som vi gärna väntar med att sälja. Vi vill därför hyra ut det i 1-3 år. Huset är i Täby, ca 210 kvm med ett bra läge till internationella skolor, så vi har fått feedback från olika förmedlare att det är intressant för företagskunder.

Men är det värt att gå via en förmedlare som tar 10% av hyran, eller finns det bra plattformar där man kan göra det själv? Är det någon som har erfarenhet av antingen förmedlare eller sajter som hjälper en att hyra ut?
Jag hyrt ut genom förmedlare, det blev inte bättre. Han misskött hela processen. Hyresgästerna hade förstört huset, de hade rivit ner tapet. Tagit bort garderob, tagit med sig endel av möbler mm. Ingen flytstädning. Förmedlaren hade återbetalt deposition, för förmedlaren kännde hyresgästen. Till sist fick jag anlita advokat, för att kunna få någorlunda ersättning för skadorna. Det blev lång process
Det betyder inte att alla förmedlare o hyresgäster slarviga mm
Man ska bara träffa rätta personer.

Skulle aldrig hyra ut mitt hus utan en förmedling. De har koll på hyresgästen. De går dessutom in och täcker om hyresgästen inte skulle betala för sig. De tar en relativt liten andel för väldigt stor nytta. Du är helt utlämnad om hyresgästen skulle förstöra huset eller låta bli att betala om du hyr ut själv. Nej, bara dumsnålt att inte ha förmedling.

H Hojtar skrev:
Hej!

Kanske kan vara värt att fundera kring "vi gärna väntar med att sälja" ..

Är det för att "vi vill gärna vara fastighetsägare och tjäna pengar på att hyra ut fastigheter" eller är det "vi tror att marknaden kommer att bli bättre och vill tjäna mer pengar på en försäljning längre fram"?
Eller något helt annat kanske?

Redigerat:
Har använt Samtrygg, funkat jättebra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.