Jag äger ett mycket trevligt småhus av typen Hultsfredshuset "Smålänningen". Min man är sjuklig och 22 år äldre än jag så förhoppningsvis ska jag överleva honom och då tänker jag bo i mitt gulliga hus. Men i dagsläget behöver vi en handikappramp, vilket vi även fått beviljat av kommunen. Inser dock med en viss tvekan att denna ramp kommer att läggas uver trappan. Vi har en liten rar förstukvist som tydligen ska lämnas intakt. Men 5 meter ramp i vinkel framför denna och ingen trappa - det könns inte så roligt. Tror dessutom att en sådan ramp sänker andrahandsvärdet på huset ganska betydligt, inte för att den förfular, utan för att spekulanterna tror att där bott äldre personer som slarvat med husets kötsel, kanske haft läckage mm.
Någon som har något bra förslag hur en handikappentré kan göras lite diskret? Måste trappan överdäckas?

Nu vet jag inte hur hustypen ser ut men finns det ingen bakdörr man kan förse med ramp? Annars finns det ju hissanordningar som kanske skulle kunna placeras på sidan av farstukvisten.

Bilder på huset skulle underlätta.

Det finns en bakdörr men Kommunen vägrar blankt att dra en ramp dit. Målsättningen är ju att komma till bilväg. Hiss kostar de heller inte på i ett fall som detta - det är ju oerhört dyrt. Hade varit snyggt, det håller jag med om.

Jag är inte säker på att jag klarar att lägga in ett foto, ska pröva. entré.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni planterar en häck ett ett par stora buskar framför så syns den ju inte så markant. Rampen alltså.

Kan ni inte förlänga farstukvisten åt höger och bygga en egen ramp? Isåfall kommer den inte att synas så tydligt bakom staketet.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.