Har en borrad brunn, pump och vidare till en hydropress och sedan ut i huset.

Försökte häromdagen fylla hydropressen med luft då vattnet hade börjat svaja. Detta har jag gjort många gånger förut utan problem.
Denna gång så gick det dock inte att pumpa upp trycket ordentligt. Den är konstant nere på ca 1 bar. Brukar ligga på minst 2 bar. När pumpen är avstängd och en kran är öppen. När jag nu satte igång pump och stängde kran så steg trycket till nästan 5 bar! Resultatet är att vi har bra tryck, en stund, sedan sjunker det till nästan noll för att sekunden senare återgå till normalt tryck.
Vad är felet?!

Tömde du hydropressen helt på vatten innan du fyllde på luft?

Kommer det vatten ur ventilen där du fyller på luft om du trycker ner stiftet i ventilen?

Jag tror att jag tömde den helt. Gjorde som vanligt att jag öppnad den första kranen efter inkommande vatten. Lät det rinna tills det inte kom något mer. Fyllde därefter luft.
Har inte testat ventilen. Skall göra det och så återkommer jag.

Har testat att trycka på ventilen. Det kommer bara luft.

Känns som hydropressen är ok.

Kan vara backventilen som inte är tät och vattnet rinner tillbaka i brunnen. Tryckströmbrytaren verkar slå till och från som den ska.

Ok, är det pump byte som gäller då?

Måste dubbelkolla att jag förstått problemet rätt . Efter att pumpen gått och trycket ökat tills tryckströmbrytaren slår ifrån. Sjunker trycket då med alla kranar stängda?

Nja, trycket ser ut att vara kvar. Tittar på manometern och den står på 4,5bar! Låter lite högt...

Behåller hydropressen trycket när alla kranar är stängda så är backventilen ok.
Skumt, om trycket sjunker direkt när du öppnar en kran känns det ändå som att det är för lite luft i hydropressen.

Håller med. Men den går ändå upp i tryck med kranar stängda. Får kolla på det mer imorgon. Både med öppna och stängda kranar. Jag återkommer!

Hydropressen ligger så jävligt till så det är ett projekt varje gång man skall till den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.