Hydropressen till vår grävda brunn i sommarstugan har slutat fungera. Möttes idag av att den stod och gick utan tryck. Fick tillslut i luft

Den står och jobbar konstant. Fick tillslut i luft och trycket började byggas upp igen. Tyvärr så slutar den aldrig och så fort jag bryter strömmen tappar man trycker och man hör hur det pålar inuti. Inget vatten sprutar ur ventilen. Kan det vara något annat än luftblåsan?

Googlade och såg att det fanns nya i rimligt pris på både Jula och Granngården. Men ju mer jag läser ser jag att de inte är godkända för dricksvatten? Någon som vet någon modell som är godkänd??
 
Kolla backventilen i brunnen. Det susar ju när pumpen stannar, då går vattnet baklänges. Har pumpen gått tort så kan impellern om den är av plast smält. Det finns för dricksvatten, här en del och sen kan du söka på typbeteckningen för att kanske hitta billigare
https://woody.se/innemiljo/el-vvs/pumpar/pumpar-for-dricksvatten
 
J jonaserik skrev:
Kolla backventilen i brunnen. Det susar ju när pumpen stannar, då går vattnet baklänges. Har pumpen gått tort så kan impellern om den är av plast smält. Det finns för dricksvatten, här en del och sen kan du söka på typbeteckningen för att kanske hitta billigare
[länk]
Tack för svar. Det går att köra vattnet om pumpen står och jobbar konstant, om impellern smält så borde detta inte funka eller?

trycket går upp till det det brukar vara, har även sänkt lite nu vid test men den slår aldrig av. Så när jag stänger av strömbrytaren så susar det som du nämner.. kansker är backventilen, det är i brunnen jag kontrollerar den?

Men stämmer det att för att blåsan ska vara kass så borde vatten komma ur ventilen?
 
A larsson.aron skrev:
om impellern smält så borde detta inte funka eller?
Den kan ju ha smält lite gran så att den läcker lite en gång per varv osv.
 
A larsson.aron skrev:
. kansker är backventilen, det är i brunnen jag kontrollera
Susar det är backen otät, sen det med att inte stanna, vad visar manometern nä den går.
 
Det har säkert varit låg nivå i brunnen och den har sugit luft, då blir det så. Man måste få bort luften och ibland bildas det en envis luftficka i sugslangen som kan vara svår att få bort
 
J jonaserik skrev:
Susar det är backen otät, sen det med att inte stanna, vad visar manometern nä den går.
Ja eller pårlar. Den kör upp lite 2,5-6 där den brukar slå av, men nu står den bara och fortsätter tugga. Sen droppar trycket till 0 snabbt samtidigt som det susar/pårlar
 
Kalle B Kalle B skrev:
Det har säkert varit låg nivå i brunnen och den har sugit luft, då blir det så. Man måste få bort luften och ibland bildas det en envis luftficka i sugslangen som kan vara svår att få bort
Är det bara att envisas och köra tills luften är borta?
 
A larsson.aron skrev:
Är det bara att envisas och köra tills luften är borta?
Det kanske inte går. Om slangen är nedgrävd lite ojämnt kan det vara riktigt svårt, på gränsen till omöjligt. Då får man trycka i vatten från brunnssidan, eller lösa det på andra vis. Det händer mig varje höst när grundvattnet kommit tillbaka och jag skall köra igång min dåliga grävda brunn igen.
 
Att det susar kan även bero på att det finns tryck på vattnet. Backen sitter längst ner. Är det luft i slangen så trycker vattnet ner och komprimerar luften, gäller då att starta pumpen, stoppa den och fylla på mer vatten i pumphuset. Kan bli många vändor innan pumpen sugit upp vatten. Men kolla backen i brunnen med.
 
En hydropress är enbart ett tryckkärl. Här tycks ju problemen ligga i andra delar av systemet.
 
För att förklara bättre vad det kan vara som händer, så kan man få en luftbubbla i en hög punkt på sugröret där det buktar uppåt lite under marken. Pumpen kan inte suga luft på samma vis som vätskor, och lyckas inte få med sig mer än vattenstänk, bubblan blir kvar. Men den försöker ändå och bildar ett visst undertryck i sugslangen när den går. När man sedan stänger av blir det tryckutjämning och vatten strömmar tillbaka, därmed porlandet eller susandet beroende på hur mycket det är.
 
D
J jonaserik skrev:
Kolla backventilen i brunnen. Det susar ju när pumpen stannar, då går vattnet baklänges. Har pumpen gått tort så kan impellern om den är av plast smält. Det finns för dricksvatten, här en del och sen kan du söka på typbeteckningen för att kanske hitta billigare
[länk]
A larsson.aron skrev:
Hydropressen till vår grävda brunn i sommarstugan har slutat fungera. Möttes idag av att den stod och gick utan tryck. Fick tillslut i luft

Den står och jobbar konstant. Fick tillslut i luft och trycket började byggas upp igen. Tyvärr så slutar den aldrig och så fort jag bryter strömmen tappar man trycker och man hör hur det pålar inuti. Inget vatten sprutar ur ventilen. Kan det vara något annat än luftblåsan?

Googlade och såg att det fanns nya i rimligt pris på både Jula och Granngården. Men ju mer jag läser ser jag att de inte är godkända för dricksvatten? Någon som vet någon modell som är godkänd??
Att vatten ska gå bakvägen som vissa påstår kan vara fallet men är ytterst ovanligt. Beror på hur djupt pumpen sitter, vattenpelaren i slangen måste "övervinna" vattenpelaren i brunnen för att det ska kunna hända.
 
Ja. Det är faktiskt självtryck ner till pumpen. Borde inte bli luftbubblor då tänker jag?

Har försökt och köra lite längre stunder, blir bättre, men det är som att den inte håller trycket alls. Den står på konstant när vattnet är på, oavsett vilket tryck jag tar.

När jag stänger en kran står den och pulserar
 
Det är svårt att förstå när du använder orden så konstigt. Jag gissar att ”vilket tryck jag tar” betyder vilket flöde jag tappar. Är det rätt.

Om pumpen slår till och från hastigt beror det på det saknas luft i hydropressen.
Men i första inlägget skrev du att du ”fick i luft” vad betydde det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.