Hej,

Har märkt ojämnt vattentryck i kranarna. Brist på vatten är det inte utan det går att duscha och spola kranen precis som vanligt.

På hydroforen står den vid "full" tank på 4 bar, men om jag bara öppnar tappkranen i botten (efter att ha brutit strömmen till pumpen) så kommer det inte ut speciellt mycket vatten. Luftventilen uppe på hydroforen ser ut som en bilventil och trycker jag in piggen i mitten lite så kommer det ut luft först och sedan vatten.

Hydroforen har maxtryck 6 bar (provtryck 8.6 bar) och på kompressorn ligger "tappen" runt 2kPa x100.

Vad har ni för rekommendation? Misstänker inget fel utan för mycket/för lite luft i systemet. Ska man öppna tappkranen i botten helt och trycka in luftventilens pigg efteråt?
 
Låter som om att blåsan är trasig, då byggs inget mottryck upp då startar och stänger pumpen hela tiden.
Bara att kolla med din lokala röris och invistera i en ny blåsa eller en hydropress.
 
Krilleman
En hydrofor har ingen blåsa. Det har en hydropress.

Så vilken variant har egentligen TS?

5600747.jpg 2530-2893-large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välkommen till forumet pfluke!
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Då är det enklare att lösa! 😀
I en hydrofor är det bara att skapa en luftkudde i tryckkärlet. Fastnade på ventilen, men helt rätt det kan finnas ventil på en hydrofor också.
 
Eftersom det kommer vatten ur ventilen så är ju problemet enkelt att lösa.
Ung 1/3 av hydroforen ska vara fylld med luft när du uppnår dina 4bar och pumpen slår av.
Bilventilen har syftet att fylla på luft då den försvinner över tiden.
 
Tack för snabbt svar! Jo jag har en hydrofor. Men jag ska ta och se över luftmängden imorgon.
 
Redigerat:
Krilleman
???

Vilken variant har du då?

Är det en hydrofor som du skriver i ditt första inlägg (men mogge drev in på ett sidospår) är ju problemet lätt löst... Vatten vid luftnippel på hydropress = byte
 
Hmm jag blev lite förvirrad när det pratades om både hydrofor och hydropress, men det är en Gävle S6-150 typbeteckning. Är det byte som gäller så är det bara att gilla läget.
 
Du har lösningen i mitt inlägg ovan för denna hydrofor Gävle S6-150
5600747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja då är det helt säkert hydrofor du har och inget som behöver bytas, bara fyll luft som Nimajneb nämnde, enkelt om du har ventilen redan i toppen.
 
Jag brukar göra så att jag stänger av pumpen och tappar ur tills man ser nivån i siktglaset/nivåröret. Ungefär 2/3 vatten 1/3 luft. Sedan tar jag och fyller på luft via ventilen tills man hör tryckbrytaren slå ifrån. Sedan är det bara att starta pumpen igen.
 
  • Gilla
Kuterlite
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.