Har sökt runt på forumet men blir inte riktigt klok.

Vi är 3 fastigheter på en hydrofor på 300l.
Pumpen slår av vid 4,5 bar, det är väl helt ok men pumpen startar igen vid typ 3,8/4bars tryck vilket känns tidigt?
Är det normalt? Tycker pumpen startar väldigt ofta och går ju bara 30sek sen är trycket uppe igen på 4,5 bar.

Ska tilläggas att vi tömmer hydroforen 1 gång i månaden pga. mkt järn osv så det lär inte vara för mkt luft/vatten i den som jag ibland läst om.

R
Men för lite luft , vad har du för tryckströmbrytare ? hur den den ut

Tryckströmbrytare monterad på en isolerad behållare med synlig ledningsrör och reflekterande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som för lite luft?

Öppen tryckströmbrytare i vägg med synliga fjädrar och ledningar, tecken på slitage.
Skapa konto

Tryckströmbrytare monterad på en pump med synlig rörkoppling och ledningar.
Skapa konto

Närbild av Telemecanique XMP tryckströmbrytare med reglaget på OFF-position, föreslår luftproblem.
Skapa konto

Så ser tryckströmbrytaren ut

R
Det ser ut att vara bra med luft och nivå på vattnet men det med att den går ca 30 sek och stoppar är inte bra .
Tryckströmbrytaren är kopplad med en kabel , så då sitter det låda på väggen som det smäller lite i , en kontaktor , kanske med med motorskydd i , den svarta ratten på ovansidan på bild 2 är inställning av trycket , den sorten har en diff på start/stopp
på ca 1,5 bar och går inte att ändra , köp en CEWE TB2 och byt den kan start/stopp ställas separat med , koppla in den på samma sätt med två ledningar

Bör man inte kunna justera tryckströmbrytaren så att det slår av pumpen vid 6 bar?

//Patrik

R
Du får prova att skruva ratten mot plus , då kommer trycket att öka för stopp , men du har fortfarande hysterin på brytaren
om ca 1,5 bar , det blir ingen skillnad och pumpen kommer att gå mycket längre tider för att få upp trycket till 6 bar .
Kanske aldrig stanna om någon tar ut det minsta i vattenmängd under tiden

R
R rävlyan skrev:
Det ser ut att vara bra med luft och nivå på vattnet men det med att den går ca 30 sek och stoppar är inte bra .
Tryckströmbrytaren är kopplad med en kabel , så då sitter det låda på väggen som det smäller lite i , en kontaktor , kanske med med motorskydd i , den svarta ratten på ovansidan på bild 2 är inställning av trycket , den sorten har en diff på start/stopp
på ca 1,5 bar och går inte att ändra , köp en CEWE TB2 och byt den kan start/stopp ställas separat med , koppla in den på samma sätt med två ledningar
Hittar inget när jag söker på CEWE TB2 men däremot på CEWE TB3, var det den du menade?

R
G ekaa88 skrev:
Hittar inget när jag söker på CEWE TB2 men däremot på CEWE TB3, var det den du menade?
Kan vara skrivfel från mig :whistle: och är det :sick: ska vara CEWE TB 3 :D

R
G ekaa88 skrev:
Okej, ja ingen verkar saluföra den online längre iaf. Ersatt av följande på dinvvsbutik.se som jag brukar handla på:
[länk]

Den här ser ju väldigt lik ut, men har inget namn utskrivet och priset skvallrar om att det inte är samma:
[länk]
Den sista är en TB 3 med separat inställning av till och från , den första ser ut som en Namnnu ? och är svårare att ställa in , eftersom den enbart har en inställning på hysterin , glapp mellan till och från

R
Såg att den inte samma beteckning som en CEWE , ABB köpte in CEWE för ett antal år sen och döpte om alla namn till sina egna , därav lite udda svar när det gäller CEWE och ABB

R rävlyan skrev:
Såg att den inte samma beteckning som en CEWE , ABB köpte in CEWE för ett antal år sen och döpte om alla namn till sina egna , därav lite udda svar när det gäller CEWE och ABB
Okej, men tror du att det är samma vettiga pryl i innanmätet oberoende av namn på den?

R
G ekaa88 skrev:
Okej, men tror du att det är samma vettiga pryl i innanmätet oberoende av namn på den?
Ja absolut är det den , mig veterligt finns det ingen annan som ser ut på det sättet , har satt ett antal under årens lopp , både med CEWEs ochh ABBs namn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.