Hej, vi har nyligen köpt ett hus och jag har ej varit husägare tidigare.
I vårt förråd har vi en hydrofon som just nu står på 10bar, jag läser att det finns ett max arbets tryck på 5 bar på etiketten. Hur kan jag rätta till det och vad blir egentligen problemet med att den arbetar i för högt tryck?
Vad ska jag ratta på av dessa olika vred?
Tacksam för all hjälp.
I vårt förråd har vi en hydrofon som just nu står på 10bar, jag läser att det finns ett max arbets tryck på 5 bar på etiketten. Hur kan jag rätta till det och vad blir egentligen problemet med att den arbetar i för högt tryck?
Vad ska jag ratta på av dessa olika vred?
Tacksam för all hjälp.
Du har ju en säkerhetsventil på 6bar. Den borde ha öppnat.
Det sprutar vatten från den, eftersom det inte finns något rör anslutet.
Innan vi tog över stod det direkt på golvet, med fuktiga fläckar, så jag tryckte in en sån vattenskvallrare som man under kyl och frys. Det fyller inte på utan är några matskedarvatten som jag misstänker är pga kondens men vet ju inte säkert.Centano skrev:
Skulle gissa att själva mätaren helt enkelt är trasig.
Har du 10 bar i kranen så skulle du antagligen uppleva det som lite ovanligt bra tryck. Brukar ofta vara 3-6 bar när allt är som vanligt.
Är mätaren någorlunda hel (inte säkert den visar rätt värde) borde du kunna se att mätaren rör sig och visar lägre tryck när du öppnar en kran (innan pumpen slår till)
Har du 10 bar i kranen så skulle du antagligen uppleva det som lite ovanligt bra tryck. Brukar ofta vara 3-6 bar när allt är som vanligt.
Är mätaren någorlunda hel (inte säkert den visar rätt värde) borde du kunna se att mätaren rör sig och visar lägre tryck när du öppnar en kran (innan pumpen slår till)
Okay. Ser ut som att gipsen på väggen även varit fuktig, tycker den ser mörk ut i nederkant. Är utrymmet ouppvärmt? Har utrymmet kontakt med boningsdelen av huset?S Skärisen skrev:
Noterade att en kabeln ser ut att vara klamrad i golvet. Är det träbjälklag eller betong? Jag tänker att om det alltid stått vatten på golvet finns det risk att du har en fuktskada i utrymmet.
Finns det golvbrunn i rummet eller i ett angränsande utrymme? Kan vara lämpligt att sätta en slang eller rör från säkerhetsventilen till en golvbrunn.
Vore jag dig så skulle jag sett över hur väggen in mot sovrummet ser ut om den är fukt eller har mikrobiell påväxt på eller i sig, samt som sagt fixa dit en rörmokare om inte annat för att byta manometern och fixa ett rör från säkerhetsventilen.
Finns det golvbrunn i rummet eller i ett angränsande utrymme? Kan vara lämpligt att sätta en slang eller rör från säkerhetsventilen till en golvbrunn.
Vore jag dig så skulle jag sett över hur väggen in mot sovrummet ser ut om den är fukt eller har mikrobiell påväxt på eller i sig, samt som sagt fixa dit en rörmokare om inte annat för att byta manometern och fixa ett rör från säkerhetsventilen.