Ursäkta att jag frågar utan vidare detaljer, men är denna huvudbrytare i mitt fasadskåp ett måste att byta ut?

• Huvudbrytare i ett fasadskåp med tre porslins-säkringar synliga, frågeställning om det behöver bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför tror du det, är den söndrig?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Varför tror du det, är den söndrig?

En elfirma som var här lyckades få spänningslöverslag in i vår värmepanna när dom gjorde en helt annan installation, då pekade dom ut den här som för gammal. Jag bara undrade hur troligt det är att brytaren skulle kunna ge upphov till ett överslag?

Halvgamla porslinscentraler från ca 50-talet och framåt håller normalt väldigt bra och huvudsäkringarna ska vara av diazedtyp som används där. Huvudbrytaren manövreras extremt sällan och slits inte ut. Överslaget måste bero på något annat fel.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
I bland blir det överslag i den sortens brytare. Belastningen har gett en större värmeutveckling med påföljd överledningen mellan faserna, det händer, men då när den sitter som övergripande, så går huvudsäkringarna. Kan bli avbrott i dom med, men då brukar resutatet bli att en del i huset slocknar.
Hur dom kunde säga att brytaren är orsak är lite svårt att säga, då plomberingen finns kvar. För att få klarhet om brytarens kondition, måste plomberingen bort och kåpan lyftas av.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tommty
brytaren "brukar" gå sönder när den används då den oftast har varit påslagen i 10,20,30,40 år utan att slås av, så när detta väl görs så går fjädrarna eller andra delar sönder med risk för överslag. Därför drar de flesta bara ut säkringarna istället.

Tommty Tommty skrev:
brytaren "brukar" gå sönder när den används då den oftast har varit påslagen i 10,20,30,40 år utan att slås av, så när detta väl görs så går fjädrarna eller andra delar sönder med risk för överslag. Därför drar de flesta bara ut säkringarna istället.
Och övrig belastning i huset på då, stor risk att det blir brännsår på passkontakten/propp/propphuv. Nu med dom nya mätarna brukar det finnas avstängning på.

Tommty
J jonaserik skrev:
Och övrig belastning i huset på då, stor risk att det blir brännsår på passkontakten/propp/propphuv. Nu med dom nya mätarna brukar det finnas avstängning på.
brännsår på brytare eller brännsår på passkontakt/propp/propphuv, Vilket väljer man?

Jag väljer säkringar och PK, enklare att byta utan att bryta plombering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.