6 178 läst · 38 svar
6k läst
38 svar
Huvudsäkring går ute i elskåp ofta
Sida 1 av 3
Hos oss går en säkring i elskåpet ute på huset ofta.
När jag laddar min bil (1fas 16A), frånluftsvärmepumpen värmer huset och vi ska laga mat med ugn och spis så går säkringen.
Hur mycket ström (A) och Effekt (W) kan jag ha igång samtidigt i huset med 16A huvudsäkringar från nätleverantören?
När jag laddar min bil (1fas 16A), frånluftsvärmepumpen värmer huset och vi ska laga mat med ugn och spis så går säkringen.
Hur mycket ström (A) och Effekt (W) kan jag ha igång samtidigt i huset med 16A huvudsäkringar från nätleverantören?
Moderator
· Stockholm
· 52 329 inlägg
Spisen går förhoppnungsvis på minst två faser. En fristående ugn är oftast enfas.
Det är inte självklart att du klarar dig på 16A huvudsäkringar, när du börjar ladda elbil också. Elbilsladdaren drar stor stöm under lång tid. Din värmepump går också relativt långa perioder. SPisen drar mycket ström just när du kokar upp vatten, osv. Men normalt sett så är det inte mer än kanske 5 minuter på full effekt. Då har du helt normalt en överbelastning av huvudsäkringen, den tål det kortvarigt. Men går den redan på gränsen pga. laddningen så går det inte.
Det är inte självklart att du klarar dig på 16A huvudsäkringar, när du börjar ladda elbil också. Elbilsladdaren drar stor stöm under lång tid. Din värmepump går också relativt långa perioder. SPisen drar mycket ström just när du kokar upp vatten, osv. Men normalt sett så är det inte mer än kanske 5 minuter på full effekt. Då har du helt normalt en överbelastning av huvudsäkringen, den tål det kortvarigt. Men går den redan på gränsen pga. laddningen så går det inte.
Vad är det för värmepump? Är du säker att den belastar alla tre faser jämnt? Det är inte ovanligt att kompressorn går på en fas/230V , men elpatronen går på tre faser/400V
De allra flesta moderna spisar anslutna till tre faser är internt byggda med enfaslaster, så slår du t ex på båda vänstra plattorna så hamnar all last på en enda fas.
Annars är det nog läge att kolla över vilka faser de stora förbrukarna ligger på och eventuellt fördela om lite i elcentralen
De allra flesta moderna spisar anslutna till tre faser är internt byggda med enfaslaster, så slår du t ex på båda vänstra plattorna så hamnar all last på en enda fas.
Annars är det nog läge att kolla över vilka faser de stora förbrukarna ligger på och eventuellt fördela om lite i elcentralen
Frånluftsvärmepump nibe f730 tror jag de heter. De värmer upp golvvärmen också.useless skrev:Vad är det för värmepump? Är du säker att den belastar alla tre faser jämnt? Det är inte ovanligt att kompressorn går på en fas/230V , men elpatronen går på tre faser/400V
Tittar jag i elskåpet så är värmepannan och spis på 3 säkringar var.
bostaden är 3 år gammal så alla prylar är nya
ah okej tack! ungen är fristående ja!/) den har bara en säkringH hempularen skrev:Spisen går förhoppnungsvis på minst två faser. En fristående ugn är oftast enfas.
Ja, men det betyder inte att dom alltid belastar alla tre faserna lika. Som jag skrev så lastar varje platta i en modern spis bara en fas och har man otur så ligger de populäraste spisplattorna, värmepumpens kompressor och elbilsladdaren på samma fas.F fidde888 skrev: