Hej!
En huvudsäkring (16A) gick inatt och på bilderna ser ni hur säkringen ser ut. Den hade gått av till och med!
Vi bytte till ny, men undrar om den lilla "ringen" som sitter på gamla säkringen ska in i elskåpet också?
Den är sprucken, så då måste vi köpa en ny i så fall. Men vad heter den ringen/detaljen och var hittar man en sådan? (Bor i Sigtuna.) Och är den absolut nödvändig?
Tacksam för svar.
En huvudsäkring (16A) gick inatt och på bilderna ser ni hur säkringen ser ut. Den hade gått av till och med!
Vi bytte till ny, men undrar om den lilla "ringen" som sitter på gamla säkringen ska in i elskåpet också?
Den är sprucken, så då måste vi köpa en ny i så fall. Men vad heter den ringen/detaljen och var hittar man en sådan? (Bor i Sigtuna.) Och är den absolut nödvändig?
Tacksam för svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 423 inlägg
Ringen är nödvändig och heter passdel. Finns i olika diameter som definierar storleken på huvudsäkringen. Monteras med ett speciellt verktyg.
Du verkar sakna kunskap och bör anlita en elektriker.
Du verkar sakna kunskap och bör anlita en elektriker.
Jag tycker det ser ut som att något brunnit av under passdelen? Sticker det inte ut för många saker där?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Södermanland
· 569 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Framför allt ser jag ingen gängad mutter på passdelen utan den sitter troligen kvar i säkringshållaren. För att åtgärda detta måste strömmen brytas så jag hoppas att det verkligen är en huvudsäkring och inte en mätarsäkring.
Det kan vara värt att byta allihop, inklusive säkringshuvarna.
Det kan vara värt att byta allihop, inklusive säkringshuvarna.
Hmm lite funderingar.
1. det är en 20A säkring på bilden. Du skriver 16A...
2. Det ser ut som något silicon eller liknande på en bild. Ingen del (säkring, propphuv eller passdel) innehåller detta. Det får mig att fundera om något försökt limma ihop en trasig passdel och lim har kommit på kontaktytor med dålig kontakt som följd
Ta en bild på säkringselementet, det är där propp och propphuv skruvas i.
En del sitter kvar där, det är skruven som ska sitta på den spräckta passdelen.
Passdelar kan tappa färgen vid extrem varmgång de kan då bli helt vita.
Det är inget större jobb för en duktig elektriker. Man byter förslagsvis säkringselement om det är en-poligt + säkring, passdel och propphuv samt vid behov en snutt kabel.
1. det är en 20A säkring på bilden. Du skriver 16A...
2. Det ser ut som något silicon eller liknande på en bild. Ingen del (säkring, propphuv eller passdel) innehåller detta. Det får mig att fundera om något försökt limma ihop en trasig passdel och lim har kommit på kontaktytor med dålig kontakt som följd
Ta en bild på säkringselementet, det är där propp och propphuv skruvas i.
En del sitter kvar där, det är skruven som ska sitta på den spräckta passdelen.
Passdelar kan tappa färgen vid extrem varmgång de kan då bli helt vita.
Det är inget större jobb för en duktig elektriker. Man byter förslagsvis säkringselement om det är en-poligt + säkring, passdel och propphuv samt vid behov en snutt kabel.
Redigerat: