Är det någon som är duktig på sånt här? Hussvamp eller bara kraftigt mögel? Det är en utbytt takstol som legat under ett läckage i tegeltaket. Funderar på att ta hit Anticimex för en bedömning. Huset är köpt för ett år sedan, besiktigat av just mupparna från Anticimex. Vad gör man? Dolt fel?

• 1397498499238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1397498575846.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara en bra ide, men hur är trät? Är det poröst? Har det blitt som "kub" former i det?

• Gilla
nirro
  • Laddar…
Är den vita biten det som har suttit i urgröpningen på bjälken?

• Gilla
nirro
  • Laddar…
Jo trät är poröst på den sidan, på andra sidan är det så där vitt men där känns träet friskare. Det luktar inget om det, inte som mögel alltså. Läkaget i taket är ju lagat nu, och teglet är borta. Så är det svamp så finns ingen tillgång till kalk eller vatten längre.

ViG skrev:
Kan vara en bra ide, men hur är trät? Är det poröst? Har det blitt som "kub" former i det?
Nä inga direkta "kubformer" vad jag kan se...

Hur har det gått? Har du tagit dit nån som fick kolla?

Anticimex var förbi. Det var hussvamp. Men eftersom den var i takstolen Och berodde på läckaget i taket så var det "bara" byta ut den skadade takstolen Och virket omkring. Skrapa rent, behandla med boracol och bygga igen. Svampen behöver kalk och vatten, kalk fick den av det tidigare tegeltaket. Har plåttak nu. Problemet löst :) Funderar dock att dra på dolda fel mot tidigare ägare. Köpte huset med ett dåligt tak (för ett år sen), men inte med hussvamp i väggen...

Aha skönt att höra, ingen murstock och så i närheten? Tänkte så den inte kan hitta kalk nån mer stans?, men om nu taket är lagat så borde den ju stanna upp när fukten sjunker:)

Eller skönt.... Surt att det var hussvamp, men skönt att det har löst sej:)

Nej ingen murstock i närheten alls. Jo jag funderade nästan på att elda ner huset ett tag, var så otroligt ledsen och besviken att vi inte såg det vid besiktningen. Men det löste ju sig :beer:

Bra att det verkar ordna sig!

nirro skrev:
Svampen behöver kalk och vatten, kalk fick den av det tidigare tegeltaket.
På riktigt? Kanske det var betongpannor? Tegelpannor är bränd lera och innehåller ytterst lite kalk. Betongpannor däremot är sand och cement: betongpannor ÄR kalk.

Var anticimex säkra på att det var äkta hussvamp bara genom en titt? De brukar ta med för analys innan man kan säkerställa art. Det kan ju röra sig om 100 tals andra rötsvampar.

Fela mig om jag har rätt men visst innehåller nästan alla tegelpannor lite kalk? Annars blir dom väl blåsvarta i färgen?

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
O
Du köpte huset med dåligt tak. Då köpte du även risken för ytterligare skador. Varför skulle svampen i det här fallet vara ett dolt fel? Om något skall gå som dolt fel, så måste felet vara "dolt" dvs inte gå att upptäcka vid en normal icke förstörande besiktning av huset. Dock så kan det finnas saker som gör att man måste göra en fördjupad undersökning.
Vilket innebär en förstörande undersökning. I det här fallet fanns det ett dåligt tak. Då kan man misstänka att det kan finnas ytterligare skador beroende på taket.
Badrum är svåra att undersöka utan att förstöra. Om det skulle uppstå en vattenskada som beror på badrummet så skulle det kunna gå som dolt fel, eftersom det är omöjligt att se om tätskikt finns eller om det är korrekt utfört.
Dock så kan det finnas tecken på att något inte står rätt till, alltså inte ett dolt fel.
Detta var exempel på vad som kan vara dolt.

Odjuret skrev:
Du köpte huset med dåligt tak. Då köpte du även risken för ytterligare skador. Varför skulle svampen i det här fallet vara ett dolt fel? Om något skall gå som dolt fel, så måste felet vara "dolt" dvs inte gå att upptäcka vid en normal icke förstörande besiktning av huset. Dock så kan det finnas saker som gör att man måste göra en fördjupad undersökning.
Vilket innebär en förstörande undersökning. I det här fallet fanns det ett dåligt tak. Då kan man misstänka att det kan finnas ytterligare skador beroende på taket.
Badrum är svåra att undersöka utan att förstöra. Om det skulle uppstå en vattenskada som beror på badrummet så skulle det kunna gå som dolt fel, eftersom det är omöjligt att se om tätskikt finns eller om det är korrekt utfört.
Dock så kan det finnas tecken på att något inte står rätt till, alltså inte ett dolt fel.
Detta var exempel på vad som kan vara dolt.
Absolut, jag håller med. Min tanke var att jag köpte huset med ett dåligt tak, men inte med hussvamp i väggen. Att det var mycket som var skadat i taket det köper jag och säger inget om det, även om det var mer än jag tänkte. Men men, inte att jag skulle få riva hela väggen pga. taket. Men det är väl så det är, bara vara glad husägare och le brett :thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.