4 153 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Hussvamp i magasinet?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
På landet har vi ett gammalt timrat magasin. Det är alltid lite fuktigt därinne, trots att taket är tätt. I synnerhet golvet är fuktigt, och om man gnuggar med fingrarna på det så kan man "fjälla av" lite, och det ser ut som att virket flisar sig. Inte riktigt väl beskrivet, men svårt att göra. Har inga bilder av hur det ser ut förrän om en dryg vecka, men beskrivningen kanske får någon att känna igen det ändå. Det är likadant på undersidan, att träet är belagt med något som är svagt vitt och ser ut som ludd. Fuktigt även där. Vi förstår bara inte var fukten kommer ifrån, för magasinet står på stenplintar så det vädras ur ganska bra ändå, eller det borde vädras ur ganska bra.
Hur får man bukt med detta? Fuktens källa måste förstås hittas, men sen? Spruta undersidan med Boracol eller "budgetvarianten" Cuprinol? Golvet är oisolerat, så man behöver kanske inte riva upp det?
Det är nog inte äkta hussvamp, det har vi under loggolvet i ladan. En stolpe i konstruktionen hade sjunkit ner i marken, och det räckte så bra!
Hur får man bukt med detta? Fuktens källa måste förstås hittas, men sen? Spruta undersidan med Boracol eller "budgetvarianten" Cuprinol? Golvet är oisolerat, så man behöver kanske inte riva upp det?
Det är nog inte äkta hussvamp, det har vi under loggolvet i ladan. En stolpe i konstruktionen hade sjunkit ner i marken, och det räckte så bra!
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Så sant, men det brukar sällan rendera den här typen av vitt skägg trots allt. Men! Var där igår och kollade, och såg nu att hundra tvåhundra hallonplantskott går upp mot golvet på ena sidan, vilket jag inte såg förra gången för jag tittade från fel håll. De vill ju upp men slår i undersidan av golvet. Inte så svårt att förstå då tycker jag. Har rensat buskarna, mest hallon, ask och nån sort jag inte ´vet vad den heter, så att det är dryga metern fritt runt hela, det är alltid något.
Men, måste riva upp golven och palla upp bärlinorna ordentligt och lyfta rätt hela huset innan jag brädfodrar det.
Men, måste riva upp golven och palla upp bärlinorna ordentligt och lyfta rätt hela huset innan jag brädfodrar det.
Har ett timrat magasin där jag har samma problem som du Mr Handyman. Jag har under åtskilliga år jagat "läckan" utan framgång. Förra året hade jag besök av en gammal snickare. Vi gick runt o tittade på de olika byggnaderna o han gav råd o tips. Tänkte jag skulle få honom svarslös när jag visade mina fuktproblem i magasinet.... Det första han gjorde var att bryta loss en liten träflisa ur viket o stoppa i munnen för o smaka på den.
- Det smakar salt!!!!! Har ni haft en tunna med saltlag stått på övervåningen????
När stället införskaffades på 60-talet stod en gammal trätunna där uppe på övervåningnen. Förmodligen har det i den funnits saltlag som läckt ut och blött ner golv o väggar nedanför.
Salt binder fukt som bekant. Och när luftfuktigheten är hög så tilltar även fuktigheten i golv o några timmerstockar.
Har bestämt mig för att leva med det hela. Och när det blir allt för ruttet får jag byta ut de dåliga bitarna.
Tja.. det var mina erfarenheter av "oförklarlig fukt". Hoppas det kan vara ett tips!
- Det smakar salt!!!!! Har ni haft en tunna med saltlag stått på övervåningen????
När stället införskaffades på 60-talet stod en gammal trätunna där uppe på övervåningnen. Förmodligen har det i den funnits saltlag som läckt ut och blött ner golv o väggar nedanför.
Salt binder fukt som bekant. Och när luftfuktigheten är hög så tilltar även fuktigheten i golv o några timmerstockar.
Har bestämt mig för att leva med det hela. Och när det blir allt för ruttet får jag byta ut de dåliga bitarna.
Tja.. det var mina erfarenheter av "oförklarlig fukt". Hoppas det kan vara ett tips!
Salt brukar inte göra så att virket ruttnar, tvärt om, det konserverar virke. När man byggde segelfartyg i trä var det inte ovanligt att man byggde in saltfickor i skrovet för att salta det från insidan för att få den konserverande effekten.
Men ändå intressant att se vad en erfaren hantverkare/sakunnig kan se för alternativa orsaker som man själv inte hade tänkt på.
Men ändå intressant att se vad en erfaren hantverkare/sakunnig kan se för alternativa orsaker som man själv inte hade tänkt på.