Någon som har denna och kan ge lite feedback. Funkar den för amatörbruk och trädfällning? Eller är den för klen?
 
Jag ska ju bara kapa några träd och kanske ha den för ved framöver. Kan begagnade maskiner vara något eller är det bara skit som säljs?
 
Jag har en 435:a. Den fungerar utmärkt till det du beskriver. Snäll och lättstartad. Som med alla små bensinmaskiner chokar man och rycker till den tänder till. Sedan in med choken och startar på andra rycket ungefär. Trycker man inte in choken blir maskinen sur och startar inte på ett bra tag. 435:an kan upplevas som lite vridmomentsvag när man kapar mycket stock till ved, men det är inget stort problem om man inte skall ta mer än några träd åt gången.
 
Tror jag ska köpa en större maskin om jag köper en. Jobbigt att såga om den fastnar pga lågt moment
 
Nej, sågar fastnar pga dålig teknik, och då fastnar de flesta sågar. Klämmer man kedjan fastnar sågen. Så är det bara. 435:an orkar inte om man ligger på för hårt, vilket är lätt hänt om man har bråttom. Det kan också bero på att jag har filat för aggressiva kedjor för sågen. Min nästa (ytterligare) blir en 550 XP eller en 560 XP, men det är ju en helt annan prisklass. 560:n är lite i tyngsta laget tror jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är som Matthias säger: oftast klämmar svärdet fast pga. dålig technique. Finns ganska högt inlärningskurva på motorsåg..
Jag har e-modellen av Hva 435n', har dock uteslutligen använd den för nedskärning av buskar och enstaka grenar. Har klämmt fast en gång på 'skjutande kedja' och var ganska nöjd att inte har världen kraftigaste såg..
 
Vill du ha kraft så tycker jag att en begagnad 346:a låter bra. Det är möjligt att du får ge vad 435:an kostar ny, men du får en helt annan såg. 550:n är den nya 346:an.
 
ullberg
Jag har också en 435:a och för det du beskriver funkar den utmärkt.

Om man tar med vad som finns på Landet har jag också en 345, t540XP, 555 & och gammal 55:a. Låt vara att 555:an är riktigt stark (typ hobbyversion av 550 XP om jag fattat rätt) men den är också tung och jag tar hellre 435 eller 345 om det inte är någon väldigt grovt som ska kapas.

Så mitt råd är: tänk inte bara styrka, för hobbybruk tycker jag vikt är minst lika viktigt, och en välslipad kedja är mycket viktigare än några extra kW. 435 räcker gott, kanske lite trist att mata på vedbacken med, men i ärlighetens namn är nog en elsåg det bästa där...

Vad pratar vi för pengar för en 435? tycker att den på senare tid har varit lite för dyr och kanske finns det bättre val sett till det perspektivet...

/U
 
Har nu fått en offert för att ta ner de träd och forsla bort dem. Den är på 17000 kr och i det ingår en monsterbjörk med stam på 120cm i diameter och fem stycken kronor som är som normalstora björkar... Det ingår tre stora tallar och björken samt tre mindre björkar och en liten lönn. Sedan ska de gräva upp rötterna och luckra upp jorden. Frågan är om man inte skulle kunna köpa en såg och fälla de mindre träden själv, låta dem ta allt ris och de större träden... Hmm några förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.