Har fått problem med frysen, Husqvarna Safir Plus -06.

Började med ett temp larm på sennatten, fick flytta all mat till reservfrys nästan mitt i natten. :(

Gjort den strömlös 5 timmar, startat om och riggat en utetermometer med sensor i skåpet. Temp inställning -18.

Kommer enligt termometern ner i -24, sen under morgonen -11 i skåpet. Kompressorn ljummen, fläkt fungerar.

Är händig så nog kan jag byta ex vis kretskort och givare. Några teorier om vad som kan vara galet? Har pratat med två elfirmor som säger helt motstridiga saker... Kompressorfel; "Kompressorn ska inte vara het" och kretkortsfel och/eller givarfel "kompressorn ska du kunna lägga handen på", vilket jag kan.

Vill helst inte byta ut den, för då ryker väl vår fungerande, och matchande kyl också.

Jätteglad för teorier, kunskap och förslag!
 
A
köldmedelsläcka kan inte uteslutas
går kompressorn hela tiden?
 
electroluxaren skrev:
köldmedelsläcka kan inte uteslutas
går kompressorn hela tiden?
Nix, den är still mesta delen av tiden, men går emellanåt.
 
Våran Husqvarna (årsmodell 2010) höll bara -7 grader (fast den indikerade -18). Felet visade sig vara i köldpaketet eller vad det nu heter. Reparatören visade att bara delar av kylpaketet var frostigt. Kostade en bunt tusenlappar att fixa.
 
A
The Lord Vader skrev:
Nix, den är still mesta delen av tiden, men går emellanåt.
Om den står stilla länge kan det vara kretskortet även om det är ovanligt.
 
Tack för svaren!

Lät frysen stå stilla och urdragen ett dygn. Hela skålen ovanpå kompressorn fylld till 1 cm från kanten med vatten. Ispropp någonstans? Hur om helst, går som en klocka nu och håller temperaturen. Jätteglad! :D
 
Värmeelementet till avfrostningen är troligen trasigt. Låt reparatör byta då det är ganska omständigt att göra själv.
 
least skrev:
Värmeelementet till avfrostningen är troligen trasigt. Låt reparatör byta då det är ganska omständigt att göra själv.
Tack för tipset! Det ska jag ta med mig om felet återkommer.
 
Inte för att låta negativ, men av egen erfarenhet så "vet" jag att detta kommer tillbaka. Lägg inte in alla frysvaror ännu. Risken är att de tinar när frysen blir för varm.
 
least skrev:
Inte för att låta negativ, men av egen erfarenhet så "vet" jag att detta kommer tillbaka. Lägg inte in alla frysvaror ännu. Risken är att de tinar när frysen blir för varm.
(y)tack! kör halvfullt och än så länge. Köttet ligger i annan frys :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.