1 279 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Husqvarna frys håller inte inställd temperatur
Har frys Husqvarna QT3549FX med ismaskin. Köpt begagnad endast av skälet att jag ville ha en riktig ismaskin och det verkar inte finnas några ny frysar med riktig ismaskin förutom de otympliga sidebyside skåpen som vi gjort oss av med?
Startade upp frysen efter att ha varit stående ett antal månader och frysen kom relativt snabbt ner till minus 18 och var så ett par dagar men därefter gick tempen till minus 11 och efter ytterligare dagar ner på ett par minus. Displayen säger något helt annat än frysen verkliga temptratur men det hör väl till felet, larmlampan lyser. Frysen är nyligen startad så avfrostning är inte särskilt sannolikt. List verkar sitta helt i ordning. Vattnet till ismaskinen ej inkopplat ännu. Talade med Elektrolux som kunde göra en reparation men med den reservationen att Evaporatorn till denna modell hade utgått men utöver detta verkade reservdelarna finnas. Om jag påräknar att det inte är Evaporatorn så kunde det vara ok med en kostnad om 1995.- inkl. delar för att få den fixad? Worst case har jag en frys stående som jag tror har identisk evaporator men det blir väl mycket mek att flytta i ett sådant fall. Har nu dragit ur kontakten och tänkte låta den stå till imorgon och se hur den uppför sig. Tacksam för alla synpunkter o uppslag
Startade upp frysen efter att ha varit stående ett antal månader och frysen kom relativt snabbt ner till minus 18 och var så ett par dagar men därefter gick tempen till minus 11 och efter ytterligare dagar ner på ett par minus. Displayen säger något helt annat än frysen verkliga temptratur men det hör väl till felet, larmlampan lyser. Frysen är nyligen startad så avfrostning är inte särskilt sannolikt. List verkar sitta helt i ordning. Vattnet till ismaskinen ej inkopplat ännu. Talade med Elektrolux som kunde göra en reparation men med den reservationen att Evaporatorn till denna modell hade utgått men utöver detta verkade reservdelarna finnas. Om jag påräknar att det inte är Evaporatorn så kunde det vara ok med en kostnad om 1995.- inkl. delar för att få den fixad? Worst case har jag en frys stående som jag tror har identisk evaporator men det blir väl mycket mek att flytta i ett sådant fall. Har nu dragit ur kontakten och tänkte låta den stå till imorgon och se hur den uppför sig. Tacksam för alla synpunkter o uppslag
Det är evaporatorn dom läcker!N Nisse 123 skrev:Har frys Husqvarna QT3549FX med ismaskin. Köpt begagnad endast av skälet att jag ville ha en riktig ismaskin och det verkar inte finnas några ny frysar med riktig ismaskin förutom de otympliga sidebyside skåpen som vi gjort oss av med?
reservdelbytarna på electrolux vill inte reparera denna utan du får vända dig till en riktig kyltekniker.
finns några olika metoder för att lyckas, men dess sträcker sig långt över huvudet på reservdelsbytare
Tack för detta, min misstanke är alltså befogad d.v.s. att det är likadant som med att lämna in en bil till de större bolagen endast komponentbytare inte mekaniker.electroluxaren skrev:
JoN Nisse 123 skrev:
dessvärre är att säljaren troligtvis viste om detta...
Du kan fusk reparera denna så den ser ut att hålla, men så fort den stänger av kompressorn så läcker gasen ut. Med detta sagt så be någon kolla på evaporatorns sugrör.
Som en onödig information kan jag tala om att den sista batchen av evaporatorer från kina passade inte och fjädrarna som följer med för att fästa avfrostningselementet passade inte förångaren (samma tillverkare).
Så troligtvis skrotades hela denna batch utan ersättning. elx bestämde att produktens EOL har inträffat.
En fundering vad avser evaporatorn slog mig. Om man nu i detta läget ponerar att det är evaporatorn som läcker, är det möjligt att laga befintlig eller måste man byta? Electrolux har ju inte denna reservdel längre, men i min värld så är jag van vid att man kan använda alternativa delar, ibland t.o.m. från leverantören som gör till det aktuella varumärket. Men jag har ingen kunskap om kylar och kylteknik så det är bara en undran.
Förvisso har jag ett skåp till fullt fungerande men samma tillverkningsår enda skillnaden är att det står Electrolux på dörren och dörren har annan design i övrigt identiskt. Teoretiskt sett kunde man plocka delar från denna?
Förvisso har jag ett skåp till fullt fungerande men samma tillverkningsår enda skillnaden är att det står Electrolux på dörren och dörren har annan design i övrigt identiskt. Teoretiskt sett kunde man plocka delar från denna?
reparera ofta jaN Nisse 123 skrev:En fundering vad avser evaporatorn slog mig. Om man nu i detta läget ponerar att det är evaporatorn som läcker, är det möjligt att laga befintlig eller måste man byta? Electrolux har ju inte denna reservdel längre, men i min värld så är jag van vid att man kan använda alternativa delar, ibland t.o.m. från leverantören som gör till det aktuella varumärket. Men jag har ingen kunskap om kylar och kylteknik så det är bara en undran.
om det är samma koncern så är delarna interchangebl