Hej!

Funderar lite på köp av robotgräsklippare...

Funderar på om det går att koppla in flera guidekablar till en av dom billigare varianterna av Husqvarna? Alltså programmera på något vis?

Har totalt ca 3000m2 klippyta, och istället för att köpa den dyraste Husqvarna Automower för ca 28000kr som ska klara att klippa hela tomten, så tänkte jag om t.ex 105, 305 eller 310 för 8000-15000kr skulle kunna funka om man hade flera guidekablar/slingor utsatt?

Alltså att man har 3-4 slingor nedgrävd (typ 600m2), samt ev. lika många laddstationer (en laddstation på vardera område/slinga).
Sen manuellt lyfta över robotgräsklipparen till vardera område/slinga.

Ex:
Måndag: slinga 1
Tisdag: lyfter jag över den till slinga 2
Onsdag: lyfter jag över den till slinga 3
Torsdag: lyfter jag över den till slinga 4

Tänker då att kostnaden hamnar långt under 28.000kr.
Och inte speciellt "jobbigt" att flytta den manuellt.

Går det?

Tack på förhand!
 
R
Det verkar som om du missförstått hur klipparna fungerar.

De små klipparna har inte kapacitet för att klippa 3000m2, det har inget med antal guidekablar att göra. En AM 105 klipper 600m2 om den får gå 24/7.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det verkar som om du missförstått hur klipparna fungerar.

De små klipparna har inte kapacitet för att klippa 3000m2, det har inget med antal guidekablar att göra. En AM 105 klipper 600m2 om den får gå 24/7.
Aha, så alltså dygnet runt, en hel vecka så har den klippt 600m2?
 
Kolla efter en 440 framåt jul. Enligt prisjakt var den nere strax under 21000 förra vintern. Nu har det ju dock varit ett bra gräsår så det är svårt att säga om handlarna sitter lager som de vill sälja ut till hösten eller ej. Med det sagt skadar det säkert inte att ringa runt till lokala handlare och se om de har något i lager som de skulle vilja bli av med. Om inte annat kanske de kan matcha prisjakt och bjuda på installationshjälp.
 
B BeerHunter skrev:
Aha, så alltså dygnet runt, en hel vecka så har den klippt 600m2?
Den har sannolikt klippt det mesta innan en vecka har gått. Däremot så krävs det 24/7 för att ytan ska hålla en jämn finish. Då de åker runt helt slumpmässigt kan det lätt bli tussigt om de klipper för sällan.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
Hmm okej, gick betydligt segare än vad jag trodde med andra ord!
Trodde att den skulle hinna klippa 600m2 under 24h och att begränsningen på dom olika klipparna va räckvidden.

Trodde att dessa robotgräsklippare fungerade ungefär likadant som när man klipper manuellt med åkgräsklipparen (1ggr per vecka), men med dessa robotgräsklippare innebär det att dom tvingas gå dygnet runt mellan våren till hösten...
 
B BeerHunter skrev:
Hmm okej, gick betydligt segare än vad jag trodde med andra ord!
Trodde att den skulle hinna klippa 600m2 under 24h och att begränsningen på dom olika klipparna va räckvidden.

Trodde att dessa robotgräsklippare fungerade ungefär likadant som när man klipper manuellt med åkgräsklipparen (1ggr per vecka), men med dessa robotgräsklippare innebär det att dom tvingas gå dygnet runt mellan våren till hösten...
Det är att de går ofta och klipper lite i taget som gör att gräset mår bättre (och mossen lider till döds). Att de åker runt slumpvis (guidekabeln gör det lättare för den att hitta hem till laddstation och ger också ett antal andra startpunkter för jämnare klippning) bidrar också till klippkvalitet. Överspecar du behöver den inte klippa lika ofta.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Japp de är beräknade på dygnet runt och att sista tofsen skall vara klippt inom en vecka ungefär (det finns alltid någon tofs som missas dock), under förutsättning att det i praktiken är en kvadratisk yta utan hinder. Den allmänna rekommendationen i forum som detta är att man skall köpa en klippare för 2x gräsytan man vill klippa. Har man komplex tomt så kommer det att krävas att man dimensionerar för en ännu större yta.

Guidekabeln är en nödvändighet för att klipparen snabbt skall hitta hem om man har en större gräsyta. Har man flera ytor så behöver man flera kablar.

Jag har bara en guide i min klippare, men har dock gått runt problemet genom att dra guiden förbi laddstationen, sedan ut på ett annat område (genom att följa begränsningen dit så att man inte leder den åt fel håll) och sedan tillbaka till laddstationen igen.
 
Guidekablar har inget med klippning eller kapacitet att göra. Den används för styra ut och hem klipparen på ett effektivt sätt.
Observera också att vissa klippare har kapacitetsbegränsning i form av obligatorisk vilotid så att då köra dom konstant är ej möjligt.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag har en 230acx som är nerställd till 230 ac hastighet. Den klipper ca 1500kvm och är ställd att gå 1h varje dag. Gräsmattan är inte som en golfgreen men det är heller inte igenväxt.. men det är så kort att det inte är några problem att gå på gräsmattan.

Så det handlar enbart om hur mycket du vill en klippare ska köra om dagen och hur jämnt klippt det ska vara
 
Tack för alla svar!

Hade nån typ av förhoppning att spara in några slantar...
Begränsningslinan hade inte varit några större problem och kostnad i mitt fall (om det nu hade fungerat att göra så).

Får avvakta något år tills dagens värstingar sjunker i pris!
 
B BeerHunter skrev:
Tack för alla svar!

Hade nån typ av förhoppning att spara in några slantar...
Begränsningslinan hade inte varit några större problem och kostnad i mitt fall (om det nu hade fungerat att göra så).

Får avvakta något år tills dagens värstingar sjunker i pris!
Kolla begagnat isåfall. Osannolikt att priserna går ner speciellt mycket i det segmentet. Det är ju inte direkt många som sitter på 3000 kvm yta att klippa. Det är just begagnat eller om du inväntar en till sommar som 2018 för en eventuell rea.
 
B BeerHunter skrev:
Tack för alla svar!

Hade nån typ av förhoppning att spara in några slantar...
Begränsningslinan hade inte varit några större problem och kostnad i mitt fall (om det nu hade fungerat att göra så).

Får avvakta något år tills dagens värstingar sjunker i pris!
Din idé funkar som hantering om man har en komplex trädgård där man kanske behöver flera guider, men har en modell som visserligen klarar ytan, men som saknar guiderna.

Då går det att dra kabel så att man skapar två separata ytor med tillhörande guider. Sen får du bygga någon form av relästyrning som gör att du switchar vilken yta som är aktiv när klipparen står inne för laddning.

Men så länge kapaciteten inte räcker för ytan, så blir det inte så bra med en sådan lösning.

Jag tror heller inte att det blir några enastående klipp att göra på äldre modeller. Visst, det går att spara ett par tusenlappar kanske, men då får du å andra sidan en äldre klippare. Skall du rejält ner i pris får du kika på begagnat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.