Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad skulle vara ett bra pris på en 220 AC från 2009, troligen utan slingkabel, d.v.s. bara laddstation och klippare?
 
Bezt skrev:
Vad skulle vara ett bra pris på en 220 AC från 2009, troligen utan slingkabel, d.v.s. bara laddstation och klippare?
Svårt att svara på. Hur många timmar har den gått? Bästa pris på Blocket just nu är 17600:- för en fabriksny. Jag har själv sett en begangnad för 12 om jag inte missminner mig..:x
 
Det stod inte men hade körts på en liten tomt så det borde inte vara alldeles för mycket.
Är 2009an samma 220 som sälj i handeln idag?
 
rca1959 skrev Vad gör den när strömmen kommer tillbaka? Vi förutsätter att den var ute och klippte när strömmen gick.

Pepparkaka skrev:
Den fortsätter klippa. I alla fall vid kortare avbrott (någon timme eller så). Hur det blir om det är strömlöst en längre tid vet jag inte.
Mja..... ryckte strömsladden när den var på väg att köra över begränsningskabeln:

Resultat efter att "strömmen kom tillbaka":

"Ingen slingsignal", helt klockrent är det inte!

Kanske man skall ha en UPS till den;)
 
Om radiostörningar och guidekabel.
Jag kan bekräfta tidigare inlägg om att radiokontrollerade klockor kan falla ur synk pga slingsignalen från Automover. Gamla generationens AM gav inte detta problem.
Bytte från gammal G1 till en 220AC i början av sommaren och bums började en klocka att dra sig en del, efter några veckor rätt märkbart. Signalen för klockorna kommer från en långvågssändare i Frankfurt på 77KHz, räckvidden på systemet sträcker sig normalt upp till södra norrland.
Fler som märkt samma sak?
En annan mysko händelse: Jag har en passage som är i smalaste laget mellan ett par större ytor, det hände ibland att Nisse II inte lyckades navigera ut i tid och stannar med låg batterispänning osv.
Lade då ut en guidekabel genom passagen och fram till begränsningsslingan och såg vid minst ett par tillfällen att denna hjälpte Nisse II precis som tänkt att ta sig till laddstationen.
Men efter ett par veckor blev plötsligt resultatet det omvända, det verkar som Nisse istället alltid följde guiden ut och klipper sedan i området, men går inte hem utan stannar med lågt batteri varje gång.
Nu vilar han och till våren skall jag gå igenom programmet osv, men varför blev det så här?
 
WinMan skrev:
Bra tips på hur man ska förvara ändarna på kablarna över vintern?
Jag har bara provat det en vinter än så länge men:

1) Sätt en lite kraftigare blompinne i marken där sladdarna är.

2) Lägg sladdarna upp längs med blompinnen så kontakterna hamnar ~1 dm från toppen. Buntbanda fast sladdarna mot pinnen med ett litet buntband.

3) Träd en ½-liters PET-flaska över pinnen och kontakterna. Med flera guider och strömsladden kvar kan det vara lite pilligt att få in kontakterna i flaskan, sätt kontakterna på lite olika höjd och pilla in dem en och en.


Eventuellt kondens rinner ut nedtill och det kan inte regna in.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Jag har bara provat det en vinter än så länge men:

1) Sätt en lite kraftigare blompinne i marken där sladdarna är.

2) Lägg sladdarna upp längs med blompinnen så kontakterna hamnar ~1 dm från toppen. Buntbanda fast sladdarna mot pinnen med ett litet buntband.

3) Träd en ½-liters PET-flaska över pinnen och kontakterna. Med flera guider och strömsladden kvar kan det vara lite pilligt att få in kontakterna i flaskan, sätt kontakterna på lite olika höjd och pilla in dem en och en.


Eventuellt kondens rinner ut nedtill och det kan inte regna in.
Eller kläm om dem till våren. Går på två minuter och man får bra kontakt direkt...
 
Fast då blir sladden lite kortare och det kostar nya kontakter, de är inte helt billiga. Dessutom kan man inte klämma om strömsladden (som jag har dragit i gräsmattan och därför får ligga kvar ute).
 
Tobbe Arnesson skrev:
Fast då blir sladden lite kortare och det kostar nya kontakter, de är inte helt billiga. Dessutom kan man inte klämma om strömsladden (som jag har dragit i gräsmattan och därför får ligga kvar ute).
Jag återanvänder samma kontakter (de tål det). Jag klipper inte heller av sladden, eftersom ärg på utsidan av den gamla klämningen inte påverkar funktionen...
 
rca1959 skrev:
Alltså, med hjälp av en regnsensor som bryter strömmen till transformatorn skulle man kunna få gräsklipparen att pausa om det börjar regna.
Händer då och då, men idag såg en del av gräsmattan ut som på bilden. När bilden togs hade sambon fått bort en hel del vatten genom att dränera med en grep. Maxdjup nästan en dm.
 
  • DSCF2425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
rca1959 skrev:
Händer då och då, men idag såg en del av gräsmattan ut som på bilden. När bilden togs hade sambon fått bort en hel del vatten genom att dränera med en grep. Maxdjup nästan en dm.
Skulle funka med mer matjord och lite gräsfrö också;)
 
rca1959 skrev:
Händer då och då, men idag såg en del av gräsmattan ut som på bilden. När bilden togs hade sambon fått bort en hel del vatten genom att dränera med en grep. Maxdjup nästan en dm.
Jag har vid mycket regn en två dm djup bäck på tomten. Regnsensor fungerar ju inte så bra om den stannar där den är...

En bekänts Auromower dränkte sig i en bäck som svämmat över in på gräsmattan vid skyfall..

Man kanske skulle kombinera fotocell och regnsensor för att få husdjuret att stanna inne vid längre regnskurar. Men det löser ju inte problemet med kvarstående översvämning...
 
Under två års tid har jag funderat på hur jag ska lösa gräsklippningen på min tomt. Är sugen på en AM då många pratar bra om dem. Jag är dock orolig för hur den klarar mindre björkgrenar samt äpplen.
Har pratat med försäljare vid ett flertal tillfällen och de säger att björkgrenar i storlek som en blyertspenna och något enstaka äpple kan den ta sig över. Nu är det som så att mina äppelträd är som B52:surprised:r och dumpar grymt många äpplen. Det är alla olika sorter och bombar med sina äpplen vid olika tider.

Fundering:
För att slippa plocka äpplen hela tiden eller hitta sin AW på ett berg av äpplen, kan man segmentera gräsmattan m.h.a begränsingskabeln? Jag tänker mig att man bygger zoner runt äppelträden som man kan slå på och av med en brytare beroende på vilket äppelträd som fäller sin last.
En annan lösning är att bygga en flyttbar sarg för att hålla AW utanför bombområdet dock inte lika snygg .

1. Någon som har prövat detta? Eller hur gör ni för att slippa hitta eran AW på ett berg av äpplen?
2. Vad tycker era AM:s om nedfallna björkgrenar modell mindre?

Vi skippar såga-ner-äppelträden/björkarna-alternativet.

Bild på hur min tomt ser ut (ej skalenlig)::
tomt.jpg

Lila – Byggnader.
Grått – Gångar (både plattor och grus).
Orange – odlingsland/vinbärsbuskar mm.
Svart – Bergsknalle lägg inte energi på den.
Grön – Gräsmatta sopm ska klippas
Rött - Äppelträd
 
Några äpplen klarar den allt. De blir snyggt skivade på alla håll och kanter! :) Men om det handlar om enorma mängder så som du beskriver då kan det självklart bli trubbel. Det är bara att använda det sunda förnuftet och tänka lite logiskt så inser man för det mesta AM's begränsningar.

(Förresten, plockar ni inte upp äpplena efter hand..?)

Vidare, det har hänt mer än en gång att vår AM har trasslat in björkgrenar i knivdisken och därmed stannat. Det är de långa, smala, sega "repliknande" björkgrenarna som är värst. Det är ett problem för oss då vi har vår AM ute vid sommarstugan och alltså inte har daglig koll.

Har man det - daglig koll alltså - då tycker jag inte att det här med äpplen och grenar skulle kunna vara något större problem.

Vill du avgränsa så gör det med en flyttbar "sarg". Använd vanligt trallvirke, typ 120 mm breda. (Tänk fyrkantiga inhägnader!) Det har jag använt flera gånger vid tillfälliga avgränsningar av allt från små nyplanterade buskar till jättepartytält och bilar. Bara att kapa till brädorna till önskad längd och förborra samt skruva i hörnen så har man en sarg som står av sig själv och är enkelt demonterbar. Jag tror inte att det är lönt att pyssla med fler skarvar (och brytare!) än nödvändigt på slingan. Allt sånt är på sikt presumtiva felkällor. Och fel på slingan är aldrig kul..!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.