Status
Tråden går ej att kommentera.
meko skrev:
Då blir det inte mycket klippt :rolleyes:
Och regn klarar de ju fint!
Precis. Förstår inte varför den inte skulle få klippa i regnväder? Det funkar hur bra som helst.
Det är ju ingen 25-kilos kinakopia med slaktarkniv precis. :D
 
OK!

Är mycket spänd när jag kör till landet på fredag hur det gått! Driftsatte i lördags kväll, gick efter med en ficklampa för att se hur den skötte sig:D
 
Bra tips på hur man ska förvara ändarna på kablarna över vintern?
 
hur rengör ni era maskiner inna det är dags för vinterförvaring? upplever att det är ganska svårt att få dem helt rena och fräscha. När jag hämtat maskinen efter de gånger den varit på service är den "äckligt" ren måste jag säga, nån som vet hur dom rengör på verkstäderna?
 
Berka81 skrev:
hur rengör ni era maskiner inna det är dags för vinterförvaring? upplever att det är ganska svårt att få dem helt rena och fräscha. När jag hämtat maskinen efter de gånger den varit på service är den "äckligt" ren måste jag säga, nån som vet hur dom rengör på verkstäderna?
Jag brukar torrborsta den med en diskborste, sedan torka den rent med en Wettex-duk.
 
meko skrev:
*Klipper lång text*

Ps. Det går inte att länka till artiklar på www.kjell.com så ni får leta rätt på instrumentet på plats om ni är intresserade! ;)

/Magnus
Bra guide hur man hittar brott i slingan!
Direktlänk till artikeln hos kjell Tongenerator med probe
 
WinMan skrev:
Bra tips på hur man ska förvara ändarna på kablarna över vintern?
Jag brukar bara trä över en plastpåse typ 3 L fryspåse över alla tre ändarna och sedan klämma igen den med en vanlig "påsförslutare". Har hört att en del stoppar kabeländarna i en burk med fett(?) mm. men det tycker jag är att ta i lite i överkant. De klarar vintern fin-fint!

Själva laddstationen och transformatorn + strömmatningskabeln plockar man in så klart! ;)
 
Åhhh så ni plockar in stömmatningskabeln också. Den har jag dumt nog satt fast.
Satte den i en fryspåse i båda ändarna men tog in transformator.
Kanske får ta in den också?
 
Nej, du kan nog vara lugn! Trafon är det viktigaste. Kabeln kan du låta vara kvar.
Det skall ju vara lite slött att ha en Automover, så vi skall inte överarbeta det här! :cool:
 
Ett litet tips på tillvägagångsätt för att få ner kabeln i spåret man gjort med kantskärare.
Ta topp-pinnen från ett gammalt metspö och trä kabeln i öglan, sen blir det enklare att få ner kabeln.
Ta nu inte något allt för modernt spö för de öglorna är för tighta.
 
@meko: Hur gör du när du ska underhålls ladda maskinen i typ Januari?
 
Inga problem, bara att ställa den i laddstationen hemma i källaren eller i garaget (då måste man alltså ha strömkabeln och transformatorn också!).

Tror att man skall slå på huvudströmbrytaren också för att den skall ta emot laddning, men jag är inte helt säker på det...(på min gammelmaskin så är det en liten svart vippströmbrytare som sitter på manöverpanelen, det kanske ser annorlunda ut på nyare maskiner?).

Det är i alla fall bara att koppla in strömmen till laddstationen och lyfta klipparen på plats! Laddningen funkar även när det inte finns någon slinga. Se till att låta maskinen stå länge på plats bara. Det tar betydligt längre tid än "den vanliga timmen" när man underhållsladdar efter en tids urladdning!

Obs. Det är mycket viktigt att man ser till att ladda maskinen en eller flera gånger under vinterhalvåret. Det mår batteriet bäst av!
 
"Trafon är det viktigaste. Kabeln kan du låta vara kvar."
Det var ju med tanke på det som jag undrade hur du underhålls laddar. ;-)
;-)
 
Aha! Du tänkte så! :D Jodå, jag plockar ju som sagt alltid själv in kabeln men om nu "markusla" har spikat fast sin kabel snyggt o. prydligt så kan den ju få vara kvar...

Men då blir man alltså tvungen att fulkoppla trafon till laddstationen. Enkelt med lite hemmafix. OBS; Det är nog säkrast att man i så fall ser till att ha järnkoll på polariteten! :wow:

Alternativet är ju att skaffa en strömkabel till - eller att låta bli att spika fast den utomhus ;)
 
VIPPEN skrev:
Ett litet tips på tillvägagångsätt för att få ner kabeln i spåret man gjort med kantskärare.
Ta topp-pinnen från ett gammalt metspö och trä kabeln i öglan, sen blir det enklare att få ner kabeln.
Ta nu inte något allt för modernt spö för de öglorna är för tighta.
Bra tips där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.