Status
Tråden går ej att kommentera.
probeb skrev:
Hej. Nu har vi blivit villaägare med en u-formad gräsmatta på ca 500kvm.
Är det 305an som gäller? Är ni nöjda? Är det läge att köpa nu eller vänta till nästa sommar?
Priserna är absolut bättre på hösten ;)
 
Imorgon kommer våran 305a.
Någon ide att dra igång den iår? Kanske bara dra slingan?
Vad tycker ni?
 
probeb skrev:
Imorgon kommer våran 305a.
Någon ide att dra igång den iår? Kanske bara dra slingan?
Vad tycker ni?
Jag skulle avvakta med installationen till våren. Även om slingan är anpassad för utomhusbruk är jag säker på att den är i bättre förvar inomhus. Sedan är det även enklare att lägga ut slingan på våren innan gräset börjar växa, i alla fall om du skall lägga den på marken.
 
johnjensen skrev:
Om klipparen fastnar och får felmeddelande "klipparen lyft" måste jag göra följande för att den inte ska gå till laddningstationen och ställa sig där tills man sätter igång den:
pinkod - stänga locket, springa efter den och trycka på stop - ge kommandot "ladda och sedan auto".

Går det ställa in att den bara fortsätter istället?
Jag har en 230ACX men behöver inte göra mer än pinkod och stänga luckan så går den igång igen :S
Likadant när den hängt upp sig på äpplen som blockerar knivdisken, bara upp med luckan (ev kod) och stänga.
 
pacman42 skrev:
Fortfarande sommar enligt termometern. Dvs gräset växer som ogräs och måste klippas...
Stannade "Pippi" i måndags och tänkte ta in henne för vintern nu i helgen men gräset har växt under veckan så nu är hon på jobb igen..:rolleyes:
 
Automover skrev:
Stannade "Pippi" i måndags och tänkte ta in henne för vintern nu i helgen men gräset har växt under veckan så nu är hon på jobb igen..:rolleyes:
Nu är Pippi ändå inplockad för hösten. Blev jag först eller..:p
 
Amanda stannades idag. Skall kompletteringsklippa en biyta i veckan, sedan är det nog funktion. Behöver planera om litegrann och gräset skall ju hinna gro också...
 
Vad händer om strömmen går när Automowern är ute och klipper?
 
rca1959 skrev:
Vad händer om strömmen går när Automowern är ute och klipper?
Den stannar hyfsat omgående. Detsamma gäller om begränsningskabeln blir urkopplad eller blir avklippt.
 
rca1959 skrev:
Vad händer om strömmen går när Automowern är ute och klipper?
Den stannar inom 2 sekunder.
 
Redigerat:
Vad gör den när strömmen kommer tillbaka? Vi förutsätter att den var ute och klippte när strömmen gick.
 
rca1959 skrev:
Vad gör den när strömmen kommer tillbaka? Vi förutsätter att den var ute och klippte när strömmen gick.
Den fortsätter klippa. I alla fall vid kortare avbrott (någon timme eller så). Hur det blir om det är strömlöst en längre tid vet jag inte.
 
Alltså, med hjälp av en regnsensor som bryter strömmen till transformatorn skulle man kunna få gräsklipparen att pausa om det börjar regna.
 
Då blir det inte mycket klippt :rolleyes:
Och regn klarar de ju fint!
 
Lång tråd det här... Orkar inte läsa igenom allt så det får bli en risk för dubbelpost eller vad det nu kan kallas! (Det är ett långt inlägg, det här också!)

Jag tänkte i alla fall bjussa på ett par tips efter 6 år med Automover! Det handlar om att hitta avbrott på slingan, vilket är i stort sett det enda "fel" som jag drabbats av!
Annars har det varit bekymmersfritt. Bara bytt batteriet två gånger på 6 år. Inga andra fel på flera tusen gångtimmar. Det är imponerande! Klipparen går apr/maj-okt varje år. På sommarstugetomten! :)

Jag har slingan nedgrävd, vilket absolut är att föredra. Den ligger i mitt fall på ca. 5-10 cm djup. Alltså precis under själva gräsmattan. Detta funkar perfekt.

Då och då blir det ändå tyvärr avbrott på slingan. (Ofta hittar man då också meddelandet "Främre slingdetektor defekt" på Automoverns display. Framför allt om den stått ett tag och "försökt få kontakt", vilket den gör under en tid vid ett avbrott eller dålig slinga. Men det meddelandet har jag alltid kunnat bortse från i alla fall. Kan vara bra att veta för er som råkat ut för samma sak och undrar vad som står på! ;) Verkar vara en bug av nå't slag...)

Jag har "den gamla" slingan. Den är ganska tunn och går då och då faktiskt av helt spontant och var som helst. Till synes helt utan anledning! Jag vet i alla fall inte varför den går av. Vissa gånger kan man gissa, men andra är helt oförklariga. Det är i alla fall lika irriterande varje gång.
Slingan som är standard idag är MYCKET starkare och håller bättre. Jag har den slingan på vissa delar av tomten och där har det aldrig varit några problem. Sedan finns det visst en supertjock proffsslinga också (dyr!), men den är nog bara till för värstingmaskinerna och typ offentliga miljöer(!).

Att hitta själva avbrottet på en flera hundra meter lång slinga kräver sin man. Man kan bli galen för mindre. Det första man gör är ju att man kollar i vilken del av slingan avbrottet är (man kan ju dela upp slingan i två halvor om man har en guidekabel). Det gör man med en vanlig Ohm-meter vid laddstationen. Bara att mäta mellan guide och de båda slingkablarna. I den slinghalva man inte får igenom någon ström - där är avbrottet. Frågan är ju bara var det är!

Förra sommaren skaffade jag ett mätinstrument hos Kjell & co. (art.nr. 38098, 499:--) som sänder ut en ton i slingan. Sedan detekterar man tonen med spetsen på en probe genom att hålla den mot slingan. OBS, man måste hålla den MOT slingkabeln, annars kan man inte avgöra styrkan på tonen. Man har typ ton i hela gräsmattan annars... Men vid fysisk kontakt mellan probens spets och slingan så hör man lätt om det är en "ok" signal eller om man är på andra sidan avbrottet!

Tonsändaren kopplas in med två krokodilklämmor. En på den kabel man vill kolla och en som skall jordas. Ta en vanlig skarvkabel, sätt den i ett jordat vägguttag och anslut klämman på tongeneratorn till jord i kontakten på skarvkabeln. (Gör inte fel här bara för guds skull! Det är nog knappast möjligt, men man vet ju inte vad folk kan hitta på :wow:).

Instrumentet hos Kjell & Co. är förvillande likt det som numera finns hos Husqvarnas återförsäljare för att söka slingavbrott med. Har man tur kan man få låna ett. Det har jag fått göra och det var då jag såg att de var väldigt lika... Tror att det var samma fabrikat också, Velleman, men jag är inte säker.

När man så fått igång "tongeneratorn" är det bara att pillra fram slingan på valfritt ställe. Helst på mitten av den sträcka som felet finns på. Har man inte en stark ton där så backar man 50 % och kollar igen, och så vidare, och så vidare tills man plötsligt hör en stark och fin signal när man lägger an proben och därmed är på andra sidan avbrottet.

När man då alltså har två punkter som man tror ligger på varsin sida om avbrottet så kan man skicka ut signalen åt andra hållet på sin slinga! Man kopplar då bara om tongeneratorn borta vid laddstationen så att den ansluts till den andra slingkontakten. Då kommer man att ha ton i ena fallet och inte i det andra. Man får alltså en säker bekräftelse på att man gissat rätt! Sedan är det bara att närma sig felet genom mer och mer med "50/50 metoden" (alltså det sätt man delar in sina mätpunkter på när man jagar ett slingavbrott. Står också beskrivet i Automoverns manual.)

Normalt sett hittar man sitt avbrott inom en halvtimma, med förberedelserna inkluderade! :)

Alltså, investera i en "Tongenerator" för en femhundring om du enkelt vill hitta avbrott på slingan! Funkar jättebra!
En liten passus bara - en gång kunde jag skicka en stark ton genom hela slingan, åt båda hållen, trots att ohm-metern visade att det var ett avbrott (och laddstationen också förstås). Jag gissar att brottändarna låg så nära varandra att tonen kunde "hoppa över avbrottet" med relativt oförminskad styrka... Det var inte kul. Då blev det att skarva kablar och sticka nålar i slingan (givetvis följt av noggrann tätning!) och mäta manuellt och fysiskt på det gamla sättet, med den vanliga ohm-metern. Men jag hoppas att det var en engångsföreteelse!

Lycka till!

Ps. Det går inte att länka till artiklar på www.kjell.com så ni får leta rätt på instrumentet på plats om ni är intresserade! ;)

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.