Hej!

Jag hoppas att någon därute har några smarta idéer för detta känns inte roligt:mad:!

Jag får "Ingen slingsignal" på min Husqvarna Automower 220 AC (ca två år gammal). Jag har bara en enda skarv på slingan och den har jag dragit upp och tvinnat ihop på nytt. Jag har även testat att använda guidelinan som vänster resp. höger avgränsning för att på det sättet "ringa in" var felet ligger utan framgång. Jag har kopplat in en liten "minislinga" istället för den stora på ca 10 m bara för att testa maskin och station och då funkar det.

Jag är inte speciellt sugen på att dra upp hela slingan för att hitta avbrottet, den är nästan helt överväxt nu.

Underligt är det dessutom eftersom om slingan var avklipt så borde ju den synas där, klipparen kan ju inte gärna klippa av den nere i jorden?

Just det, det började med att guideslingan la av, men den funkade hyfsat utan så jag han inte hitta det felet innan detta hände ca. en månad senare.

Alla tipps och idéer uppskattas!
 
Ställ frågan i "verktyg, maskiner och fordon" så får du nog mer hjälp....
 
  • Gilla
Sommarhagen
  • Laddar…
Spontant hade jag kollat skarven där guidekabeln är ansluten till begränsarslingan... (om du kommer ihåg var den är).

Tänk efter om du gjort nåt i trädgården, kantskurit, grävt plantera nåt eler flyttat sten plattor. Leta brott på de ställen.

Om du har tillgång till en Ohm-meter / Multimeter ?
koppla bort båda anslutningarna samt guide kabeln i laddstationen.
mät mellan guide och resp slinganslutning.
så ser du iaf åt vilket håll brottet ligger, och kan eliminera en stor del av slingan.

Kryp runt på alla fyra och leta ;)
hittar du inget brott så klipp av slingan på mitten, mät mellan laddstation och ändarna du klippt. Har du ingen kontakt så har du eleminerat ytteligare en bit, har du kontakt så skarva ihopp ändarna igen, och flytta närmare laddstationen och klipp där osv.
 
  • Gilla
Erik85
  • Laddar…
Tack för svaren, nu är det nästan löst!

Fick låna en signalsändare av en elektriker som sänder en signal som man sedan kan "lyssna på" med en penna. Ganska bra, men funkade inte riktigt lika bra som i teorin.

Hittade två avbrott och är nu ganska säker på att slingorna är hela, dock funkar inte guidelinan ändå, skumt.. Kanske är den trasig inne i laddstationen, nån som vet om man kan öppna den?
 
  • Gilla
jaronsso
  • Laddar…
Det fungerar med en liten bärbar radio som kan ta in AM bandet. Koppla ur minuspolen och sedan följ signalkabeln tills det slutar knäppa/brusa och där är avbrottet. Pröva att ställa in radion vid laddstationen sedan för bort radion och om det slutar knäppa har du hittat rätt frekvens.
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745
  • Laddar…
AM bandet!! Är det AutoMower bandet då.:D:D:D:D:D
 
  • Gilla
  • Haha
bryggstun och 2 till
  • Laddar…
Börja med att kolla stationen hos ÅF, det är oftast den som är problemet om man inte grävt på tomten.

Husqvarna kommer med ett nytt slingsökningsverktyg snart, det är på väg in till lager. Det borde du kunna låna av din ÅF när de fått in det.
 
Bra tips mst1!

Bra humor Maden! :D

Nonkan: Tråden är från 2009...
 
Ojdå :) Maffigt trådlyft av mst1 då :)
 
Redigerat:
En underbar trådlyft enligt mig då det är vid denna period detta problem uppdagas...:D
 
Kan väl lägga till att jag hade ett problem till som egentligen inte var ett fel. Tror att det finns en inställning som heter korridorbredd, denna var väldigt högt ställd vilket innebar att jag trodde att klipparen missade guidekablen. Det gjorde den inte, när jag ställde korridoren till ett smalare värde märkte jag att den hittade kabeln och följde den som den skulle. För er som inte har guidekabel är väl detta inte så relevant dock!

Någon som har provat att slipa rakbladen föresten? Det borde man ju kunna göra om man har rätt maskin, så sparar man en del slantar.
 
Nonkan skrev:
Börja med att kolla stationen hos ÅF, det är oftast den som är problemet om man inte grävt på tomten.

Husqvarna kommer med ett nytt slingsökningsverktyg snart, det är på väg in till lager. Det borde du kunna låna av din ÅF när de fått in det.
Hallå Nonkan.

Ni hade nyligen ett servicemöte i Jönköping (tror jag) där man muttrade en hel del
över detta verktyg..... typ ganska värdelöst!

Har du provat det själv?
 
Bandbredd skrev:
Hallå Nonkan.

Ni hade nyligen ett servicemöte i Jönköping (tror jag) där man muttrade en hel del
över detta verktyg..... typ ganska värdelöst!

Har du provat det själv?
Näe, inte än. Beställde för någon månad sen men de är restnoterade från Husqvarna.

Servicekurserna i Jönköping var ganska länge sedan, och då fanns inte verktyget än. Det gamla var ganska värdelöst iaf.

Tänkte prova det här innan jag uttalar mig om det är bra eller dåligt.
 
Kanon, jag tror han refererade till den gamla modellen.
Är du snäll och återkopplar asap!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.