Status
Tråden går ej att kommentera.
Tror inte det. Min tar också alltid fel väg om han in hittar guden. Jag tror att en alltid följer slingan på höger sida in till laddaren.
 
Suck, de gånger jag har sett så har den hittat slingan ungefär där sandlådan är, mitt på huset ungefär (röd stjärna), eller vid terassen (gul stjärna). När den kommer mittemot laddstationen så verkar den pejla in den och "genar" över sista metern.

Så är man tvungen att dra ner en guide också, typ diagonalt över stora ytan?
Det känns lite overkill bara för att han ska hitta hem.
Om AM är på framsidan så spelar det ju inte någon större roll vilket håll har går längs begr.slingan.
En guide till framsidan (åt vänster runt huset) skulle inte hjälpa så mycket heller.

Vad tror ni, är en guide diagonalt över ytan(svart) det bästa eller ska man låta guiden svänga upp åt vänster en bit (röd)?
am_installation-937.jpg
 
Redigerat:
Guide är det bästa du kan ha. Jag använder aldrig begränsningslinan för hemgång. Det skulle ju döda batterierna på ett par säsonger om den ska gå 300 meter extra varje gång den ska hem. Dra en guide, det ångrar du inte.
AM går på höger sida ut och på vänster sida in om guiden. (samma sida)
 
Ja, det ser inte bättre ut än att jag får lov att plöja lite mer kabel.
Vad är då bästa dragningen? Måste jag dra hela vägen ner på framsidan (vä om huset), det blir ca 100 -150m från stationen beroende på hur stor böj över den öppna ytan som ska dras, lite halvjobbigt med andra ord.

Det jag ser som problem är att om jag drar enligt alternativ 2 i bilden ovan (röd) så lär den missa guiden rätt stor del av tiden då den håller mesta dels till på den öppna ytan.

Kör jag alternativ 1, så lär den väl hitta begränsningsslingan på framsidan och följa den hela vägen runt och inte hoppa på guiden när den korsar den eftersom söktiden för guide redan har passerats.

Från framsidan till den öppna ytan så spelar det egentligen ingen roll vilken slinga den följer, de är ungefär lika långa.

Det jag skulle vilja är att OM den är på framsidan så ska den följa begr.slingan till den öppna ytan och där ansluta sig till guiden, då skulle guide kabeln kunna läggas enl. alt 1, dvs ca 40 meter stället för 150.
 
Dra den så att den alltid hittar guiden inom någon minut. Hur du ska lägga den då får du ju kolla själv. :)
Jag ser inte din bild...
 
Bilden verkar komma och gå lite när den vill.
Provar byta sajt...
Vet du om AM kommer att byta till Guide efter att den har hittat Begränsningsslingan först?
cats.jpg
 
Den byter inte efter att den hittat det ena. Nu ser jag bilden.
Alternativ 2 ska du ha om den har närmast hem mha begränsningsslingan uppe till höger.
Klipper den ordentligt runt huset vid alternativ 2?
Ställ in trädgård på komplicerad.

Sen Trädgård - Följ slinga - Följ slinga in - Fördröjning begränsningskabel: 4 minuter och Fördröjning Guide: 1 minut.

Sen kan du ju låta den börja klippa 20% av gångerna vid änden av guiden.

Sen tror jag det rullar på bra.
 
Redigerat:
Tack för snabba svar.
Jo den klipper alldeles utmärkt runt hela huset.
Jag har "Följ begr slinga vänster ut hela vägen till uppfarten 10%" och väl där så jobbar den på rätt bra innan den hittar tillbaks, då det finns lite udda vinklar och vrår som får den att svänga både hit och dit, och fortätter då klippa på stora ytan. Det syns lite dåligt men passagerna är ca 3-5 meter breda runt huset.
Uppe till höger kommer den titt som tätt ialla fall utan att behöva följa slinga ut.

Tänk om AM kunde följa begr slinga in åt det kortaste hållet, vad enkelt livet skulle vara då.
Nu blir det till att gräva ner 150meter guide.
Men sen blir det nog alla tiders att klippa gräset *smile*
 
Perfekt att ha en mower i din trädgård
 
corba33 skrev:
Tänk om AM kunde följa begr slinga in åt det kortaste hållet, vad enkelt livet skulle vara då.
Håller helt med d^_^b
 
Nu har jag konstaterat att AW faktiskt går åt båda hållen när den ska följa begr. slingan in.
Slumpen avgör åt vilket håll den ska köra.
Naturligtvis är Slumpen lite "bitchig" så den går i stort sett alltid åt "fel" håll.
Jag tror den gör det för att djäklas med mig.
Nåväl, jag ställde upp korridorvärdet till 2 från tidigare 1 och den går runt snabbare nu då den inte behöver justera riktnibg hela tiden.
 
Jag tycker nog att du ska pröva med ännu högre korridorvärde, det är bra att ha det så högt som möjligt.
Men är det regnigt och blött i marken så krävs det ett lägre korridorvärde för att den ska hitta in i just korridorerna har jag märkt.
Tittade till "Skalman" nu ikväll och såg tydliga hjulspår runt gräsmattan då han inte hittade in, han hade då sökt i 975m! det var några varv på gräsmattan det:)
 
Jag ställde upp korrdor värdet till 4 men jag är lite osäker på om det blev bättre.
När den söker nu så blur den aningen snurrig vid vissa lite trängre passager. Den snurrar liksom runt 2 varv.
Fast det är väldigt korta passager, typ 1 m långa och 1,5 m breda.

Får testa ett tag och se.
Jag är fantastiskt nöjd hittills. Den klipper bättre än väntat och tystare.
 
corba33 skrev:
Bilden verkar komma och gå lite när den vill.
Provar byta sajt...
Vet du om AM kommer att byta till Guide efter att den har hittat Begränsningsslingan först?
[bild]
Den där gräsmattan är inte klippt med en Automower... ;-)
 
Alldeles riktigt, man ser faktiskt mig med en vanlig gräsklippare nere till vänster.
Om 1 år har man väl glömt hur det var att klippa manuellt. *smile*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.