Status
Tråden går ej att kommentera.
gardesmed skrev:
Jag har också så att klipparen följer begränsningsslingan 4,5 m från laddstationen utan att släpp taget och gå till laddaren. Tog därför ut klipparen ur laddstationen och ställd den med vänster bakhjul mittför och mot laddstationen, har för mig att jag läst att man ska göra detta.

Då visar
F: 320
N: 130

Hur många meter motsvarar detta för fjärrsignalen?

Kan man påverka/ändra dessa värden?
Det är bara en testposition, där vet man exakt vad värdena ska vara för att kunna kolla om det är något fel på plattan.

F är fjärrsignalstyrkan och blir lägre ju längre från plattan man flyttar maskinen.
 
Nonkan skrev:
Det är bara en testposition, där vet man exakt vad värdena ska vara för att kunna kolla om det är något fel på plattan.

F är fjärrsignalstyrkan och blir lägre ju längre från plattan man flyttar maskinen.

Hur högt måste värdet på F vara för att den ska släppa slingan och gå mot laddstationen?
Tänkte man kunde prova alternativa placeringar på laddstationen.

/Lasse
 
Fick tyvärr ingen slingsignal igår. Hade gjort en passage och fick "ingen signal" Innan hade jag dubbelblink.
klippa2.jpg

Först klantade jag mig och öppnade jag bara och hade då fått en ö utan kontakt med slingan. Då hade jag fast sken men en klippare som klättrade på gångens stenar och rammade mot huset :) Bilfärd, köpa 6 m tråd och några till skarvar.

De svarta strecken är öppningen. Där det svarta korsar det brangula (ligger tätt i verkligheten) har jag 4 skarvar. Har jag tänkt rätt för nu ser tråddragningen ut som innan men förlängd och tätt där jag vill att klipparen ska gå över.

Dags att fara till jobbet nu, men hoppas någon har figuerat ut om jag gjort fel eller får köpa en förstärkare. Har Guidekablarnas längd någon inverkan på slingsignal eller inte (utan Guide 550 meter, med 700 meter)?

PS - Så här såg det ut när det fungerade:
klippa.JPG
 
Redigerat:
Jon Fors skrev:
Jag håller på att placera ut begränsningsslinga till min 230ACX och har två frågor:

1. Det står i bruksanvisningen att man ev. bör ha en signalförstärkare om man har mer än 400m begränsningskabel. Jag klarar nog begränsningskabeln på 400m, men sen måste jag nog lägga ner ca 100m guidekabel också. Blir det ett problem tror ni? Signalen skall ju gå i alla kablar så att säga.

2. Igår var jag tvungen att gräva ner kabeln en kortare sträcka, där traktorn skottar bort snö och brukar skrapa bort gräsmattan. Annars kör jag med märlor. När jag petade ner kabeln med en skruvmejsel råkade jag skada plasten så metalltråden kom fram. Väldigt liten skada som jag tejpade med eltejp och stoppade ner i matjorden. Är det bättre att kanske klippa av tråden där och skarva den istället, för att det inte skall börja krypa fukt i kabeln?
Det verkar som om guidekabeln också räknas om man även tolkar in Nonkan svar på inlägget. Ja, då har jag, om jag räknar på det, 650 meter kablet (inte 700 meter som jag skrev innan) och har nog gjort riktigt men 4 skarvar och 6 meter kabel till gav mig: ingen slingsignal. Det blir att handla en förstärkare. Jag ska ju kanske utöka nästa år med 100 meter.
 
Tror ni det går att påverka utvecklingen av Automover? Man har ju några önskemål!

Tex.
- Vid slinga in för laddning och begränsningskabeln används men guidkabel hittas, byt då och följ guidkabel i stället!

- När krock ett och två hänt, vrid inte så mycket som vid först krocken.

- Fler inställningar av hastighet och lite sånt lulllull..:)

Har ni några önskemål? Hur vet man när nästa uppdatering är ute?
 
- Vid slinga in för laddning och begränsningskabeln används men guidkabel hittas, byt då och följ guidkabel i stället!
Tycker jag är absolut viktigaste. Annars tycker jag de lyckats bra med programmeringen.
 
Automover skrev:
Tror ni det går att påverka utvecklingen av Automover? Man har ju några önskemål!

Tex.
- Vid slinga in för laddning och begränsningskabeln används men guidkabel hittas, byt då och följ guidkabel i stället!

- När krock ett och två hänt, vrid inte så mycket som vid först krocken.

- Fler inställningar av hastighet och lite sånt lulllull..:)

Har ni några önskemål? Hur vet man när nästa uppdatering är ute?
1. Det går väl idag? Bara att trixa med de två tiderna för respektive slinga.

2. Jag uppfattar det att den gör detta idag. Två krockar direkt inpå varandra och den blir lite försiktig. Händer t.ex. när den är inne och trasslar under utemöbler.

3. Då är den plötsligt ingen Husqvarna längre. Snarare en nördprodukt. :cool:
 
Hittade idag min maskin stillastående med felmeddelande: "Höger krocksensor defekt"
Är det raka vägen till service då som gäller?
Kanske skulle köpa den där förlängda försäkringen ändå!?
 
Jag har också fått samma felmedel ("Höger krocksensor defekt") när klipparen fastnade med ett jul fritt i luften. Det var ett tag sedan och funkar fint fortfarande.

johnjensen skrev:
Fick tyvärr ingen slingsignal igår. Hade gjort en passage och fick "ingen signal" Innan hade jag dubbelblink....Dags att fara till jobbet nu, men hoppas någon har figuerat ut om jag gjort fel (enligt mina bilder som jag tagit bort i detta citat )eller får jag köpa en förstärkare? Har Guidekablarnas längd någon inverkan på slingsignal eller inte (utan Guide 550 meter, med 650 meter)?
Felet var...
Jag hade inte knipit ena skarvdosan i botten. 1mm till och jag fick signal:


slingkoll.jpg

Undra vad siffrorna betyder? Och varför står det kvalitet 100% när jag har dubbelblink? Kunde lika gärna stått Slingsignal Yes/no.
 
Redigerat:
johnjensen skrev:
Jag har också fått samma felmedel ("Höger krocksensor defekt") när klipparen fastnade med ett jul fritt i luften. Det var ett tag sedan och funkar fint fortfarande.

Felet i mitt fall var nog något liknande för den hade backat upp i en slänt och fastnat i nederkant ett gunnebostängsel. Konstigt att den backat så långt för det är minst 1,5 meter till närmsta träd (vilket inte är avslingat).

Nu är den ute och gör sitt jobb som vanligt.
Frågan är, behöver man göra något åt detta?
Finns det någon "hardware-test" man kan göra utan att lämna in den?
Hur testar man själv? Var sitter "Höger krocksensor" någonstans?
 
Johan Gunverth skrev:
1. Det går väl idag?
Tror inte vi har samma typ av maskin/mjukvara :x
 
johnjensen skrev:
Tycker jag är absolut viktigaste. Annars tycker jag de lyckats bra med programmeringen.
Håller med - på båda d^_^b
 
Automover skrev:
Tror inte vi har samma typ av maskin/mjukvara :x
AM220. Hyfsat sen firmware.
 
Hej

Har märkt att de radiokontrollerade klockor jag har inte uppdaterar sig som de ska, har inte engagerat mig så hårt i detta utan tänkt att de rättat väl till sig själv. I helgen berättade pappa att hans köksklocka som är radiokontrollerad gick fel, då tändes ett ljus. Vi köpte Automowers samtidigt.

Bröt strömmen till klipparen och strax därefter hade klockorna uppdaterat sig. Någon annan som märkt detta?

//Henrik
 
Nej. men jag har märkt att lägger jag ett verktyg på backen eller gräver sätter genast min Mower raka vägen dit :) Sällskaplig liten jäkel som bör stängas av så fort man grejar med något på sin jättelika tomt.

Var det inte en här som hade problem med sitt ADSL på grund av Mower? Kanske lika med radiokontrollerade klockor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.