Status
Tråden går ej att kommentera.
Någon som råkat ut för att klipparen tappat minnet? Hände hos mig idag efter att den kört till dess den fick låg batterispänning. Fast jag misstänker att den hade tappat minnet redan innan, för vändan innan som den var ute och klippte så hittade den inte hem utan jag blev tvungen att gå ut och styra upp dess aktiviteter. Då hade den också väldigt lite batterispänning kvar, men jag kollade inte om den tappat minnet då. Vad jag dock tyckte var konstigt var att den höll sig så långt ifrån begränsingstråden, men jag tänkte inte mer på det just då...
...men jag hade ju ställt ned korridorbredden rätt rejält för att jag har ett par riktigt smala passager. Tyvärr kommer jag inte längre ihåg vad jag hade, men jag får väl prova mig fram igen...

Kan ju iofs vara så enkelt att när jag lekt med programmen (A/B/C) så har jag glömt att lägga in korridorbredden och att den pga detta kört till dess batteriet tog slut. Men den skall väl ändå inte tappa minnet???
 
Redigerat:
Hur gammal är maskinen?
Det finns väl ett litet batteri också som sköter klockan och lite annat.
Kan det vara så att detta batteri även håller minnet och att det har tagit slut.
 
Den är drygt ett år.

Det kan också vara dottern som ställt till det (hon är sju och räddar ofta klipparen när den kört fast, det räcker ju att hon hållit inne "A" i ett par sekunder av misstag efter att ha tryckt på "B" eller "C" så är ju programmet borta eftersom "B" och "C" varit oanvända). Tänkte bara kolla om det var andra som haft problem, i så fall kanske det var värt att gräva djupare i den här saken, men är jag ensam om detta så är det nog dottern eller jag själv som ställt till det...
 
I morse upptäckte jag att Automowern lät annorlunda, inte lika tyst som tidigare.
Det är alltid svårt att beskriva ljud men det lät som om knivdisken vibrerade, eller skyddsplåten.
Ljudet kommer i samband med att den klipper och går liksom lite i vågor, vruuum, vrum, vruuum.

Jag kontrollerade att knivarna inte hade fastnat och tog bort lite grässtrån, men ingen skillnad.
Jag tog även bort själva skyddsplåten när jag kollade knivarna och la märke till att det går en ståltråd från en av knivarna runt centrumaxeln och till en annan kniv. Inget till den tredje kniven. Vad är det för tråd och varför sitter den bara runt 2 av knivarna?

När jag lossade skruven till kniven så åkte ju denna ståltråd lite på sidan och var ett rent H-vete att få tillbaks utan att ta bort skyddsplåten.
 
Ta bort, den ska inte va där den måste ha legat på gräsmattan och fastnat på nåt vis.
Du får obalans som det är nu.
 
Jo, det var lite det jag trodde fast den satt ju fastskruvad mellan 2 av knivbladen.
Tror knappast att den kommit dit av misstag men visst, konstigare saker har ju hänt.

Det är ingen annan som har så, eller?
Den syns inte om man inte tar bort hasplåten.
 
Hej!
Har en Automower 220ac, (köpt februari -11) den har fungerat klockrent tills idag. Den hittar inte hem till laddstationen, eller på sätt och vis gör den det. Den går hem som vanligt men när den kommer fram till laddstationen så går den lite till höger/vänster och förbi laddstationen. Sen börjar den om igen och går i cirklar vid sidan om själva stationen. Dom sista gångerna jag provade i kväll stog den till höger om stationen och felmeddelandet löd "Laddstation blockerad". La ut en guidekabel i förhoppning att de skulle bli bättre å guida rätt i laddaren men icke. Kan något i laddarens platta ha gott sönder så den inte hittar eller hur fungerar den biten?
Någon som har varit med om något liknande??

Tack på förhand!
 
Ibland kan den bli förvirrad om begr. kablarna löper längs sidan av plattan istället för att gå rakt ut åt sidan direkt.
Speciellt i samband med ett högt korridorvärde.
 
Prova med att knappa in din pinkod på nytt, det kan vara detsamma som du redan har.
 
corba33 skrev:
Ibland kan den bli förvirrad om begr. kablarna löper längs sidan av plattan istället för att gå rakt ut åt sidan direkt.
Speciellt i samband med ett högt korridorvärde.
Har fortsatt å "labba" men får tyvärr samma resultat. Hittar inte hem, går vid sidan om laddaren... Har provat alla möjliga inställningar.
Gjorde rent laddplattan, visade sig att de var ett helt myrbo i laddhuset. Kan kretskortet i laddaren gott sönder?
Blir så trött, borde kanske gå på garantin med tanke på att den e mindre än ett år?

Mvh qvanis
 
har du testat signalen?
Sätt den i testposition, vänster framhjul vid högra nedre hörnet på plattan, och håll ner 0an.
Kolla F och N värdet.
 
qvanis skrev:
Blir så trött, borde kanske gå på garantin med tanke på att den e mindre än ett år?
Absolut d^_^b
 
corba33 skrev:
har du testat signalen?
Sätt den i testposition, vänster framhjul vid högra nedre hörnet på plattan, och håll ner 0an.
Kolla F och N värdet.
Gjorde som du sa:
vänster framhjul vid nedre högra hörnet på plattan.

B: 36
U: 00

Vad betyder detta?
sen stod de även en massa om laddning, fel larm etc men de e inte intressant i detta sammanhanget misstänker jag.
 
qvanis skrev:
Gjorde som du sa:
vänster framhjul vid nedre högra hörnet på plattan.

B: 36
U: 00

Vad betyder detta?
sen stod de även en massa om laddning, fel larm etc men de e inte intressant i detta sammanhanget misstänker jag.
Det är programversion/hårdvaruinfo.

Bläddra i den menyn med "YES" tills det kommer en sida med bl.a. F och N-värden. F ska vara över 300 och N över 100, annars får du ta med klippare, station och kvitto till ÅF.
 
När Nonkan talar stannar blixten. Fantomen citat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.