Har precis köp ett nytt hus med en gräsyta på ca 1200 kvm att klippa. Hade i princip bestämt mig för att köpa en 315x då den täcker 1600kvm och har funktioner jag värdesätter (appstyrning). Efter att ha läst lite mera på forumet funderar jag på om det kanske till och med är mer värt att köpa en 430x alternativt 420 med mindre funktioner. 420 kostar som en 315x och 430x är några tusenlappar dyrare. Några med erfarenhet av dessa? Jag tänker främst på yttäckningen om det räcker med en 315x eller bör man ha en som är dimensionerad för mer? 430x har också två guidekablar vilket kanske kan vara användbart. Bifogar skiss på tomten. Den är till största del platt men har en höjning med diverse stenar och buskar där jag kan tänka mig det kan vara bra att ha en guidekabel. Tacksam för svar!
 
  • Skiss över tomt med hus och gräsyta markerad för gräsklippning, inkluderar höjning och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inga buskar, träd, rabatter mm som du behöver öar till så räcker nog 315.

Tittar man på antalet m2 en klippare har är det med maximal tid, står det 1500m2 så klarar den det med att klippa hela tiden, vill du använda gräsytan utan att ha en klippare ivägen (barn lek, grillning mm) det är då du får gå upp en storlek, 420 är ganska gammal tekniskt sett, många år sedan den lanserades, jag själv köpte en 430x 2018 till en tomt på 1200m2.
 
Ok, ja det är ju skönt om den inte går hela tiden. Går en 420/430x fortare än en 315x, Dvs högre hastighet? Är det därför den inte är ute lika länge då?
 
Ja precis den går lite fortare och en hel del längre på varje laddning, min går ca 180min och sen in på laddning i ca 50min. Så jag kör 08-16 på vardagar och "ledig" helgen, på måndagar så kör jag 08-20 pga att den var ledig på helgen.

Kolla denna videon för lite jämförelse.
 
  • Gilla
Magruo och 1 till
  • Laddar…
Ifrån manualen.
Skärmdump av en PDF-manual som visar tidförslag för Automower 420 och 430X baserat på olika arbetsområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en manual som visar arbetskapacitet för olika modeller av robotgräsklippare och varningsmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
mercedes 123
  • Laddar…
Intressant! Så är man nära maxkapacitet måste den gå konstant. Sen lägger man på lite lutning på det också. Ska kolla vad det står om 315x nu..
 
Ja det är lite luddigt det där med m2 angivelser.

Ifrån svärfars 420
Skitig digital mätare från Husqvarna som visar en översikt med siffrorna 113, 89, 22 och flera knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min 430x
Display på en Husqvarna gräsklippare visar klipptider mellan 189 och 206 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte du behöver gå upp i storlek om du inte vill hålla ner antalet klipptimmar per dygn maximalt.

Vad gäller stenarna gör inte en extra guide till eller från. Klipparen klipper inte när den går längs guiden, utan den används bara för att åka ut till rätt startområde/hitta hem. Din tomt är dock så lätt att en guide räcker utmärkt. Skulle rent av säga att en mindre klippare har lättare att ta sig fram mellan stenarna.

Oavsett vilket är det nog ett större problem att ingen klippare klarar att klippa ända intill stenarna och att klipparen (beroende på stenarnas lutning) riskerar att köra upp på dem och fastna. Kanske läge att ha lite ängsgräs med fina blommor i bland stenarna istället för att klippa mellan dem?
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett vilket är det nog ett större problem att ingen klippare klarar att klippa ända intill stenarna och att klipparen (beroende på stenarnas lutning) riskerar att köra upp på dem och fastna.
Installatören vi anlitade sade att de alltid drar begränsningsslinga runt alla fasta hinder på gräsmattan för att undvika att klipparen blir repig och ful av att köra mot hinder, men vi har också märkt av dessa klättringstendenser så även av den anledningen.
 
M Marlin11 skrev:
Intressant! Så är man nära maxkapacitet måste den gå konstant. Sen lägger man på lite lutning på det också. Ska kolla vad det står om 315x nu..
Nja, vi har en 450x och nånstans runt 4000m2 som den går på just nu. Drog iaf ut runt en kilometer med begränsningsslinga. Förra sommaren gick den under dygnets ljusa timmar (6-22) och hann med hela arean fint. Jag stödsår enbart med långsamtväxande gräs. Kör man bara snabbväxande kanske kriterierna blir annorlunda.

Har för övrigt heller inte slingat in alla hinder. Vad gör det om gräsklipparen blir repig? Den är ett rent bruksföremål. Men visst, hade jag haft en liten nyanlagd puttenuttgräsmatta med en ensam hängkaragan i ena hörnet så hade jag kanske gjort det.. Med hundratalet hinder så är det inte riktigt värt det..
 
C
tensiden tensiden skrev:
Förra sommaren gick den under dygnets ljusa timmar (6-22) och hann med hela arean fint.
Vi kör också lite kortare klipptider än vad som skulle behövas enligt manualen utan problem. Finns helt klart marginaler i den angivna kapaciteten. Men det är ju många faktorer som påverkar. Väder, terräng, grässort, klipphöjd, batteriets skick.

Vi har också mycket gräsmatta med en hel del hinder, men alla är som sagt avgränsade. Hade jag gjort det själv hade jag nog "fuskat", men i TS fall skulle jag inte tveka oavsett om man bryr sig om repor eller inte.
 
Inhandlade i dag 2 st 430x. En till mig och en till en vän. Fick dom för 24k st (billigare än på nätet). När jag kom hem upptäckte jag att kartongerna var olika stora och misstänkte att det var olika årsmodeller. Läste nu på etiketterna och mycket riktigt står det recharged nov 19 på den ena och recharged sep 18 på den andra. Misstänkte att det kanske var 2019 årsmodell jag skulle få men inte 2018... Är detta något jag borde påpeka? Det ska väl inte skilja något på de olika årsmodellerna. Hoppas batteriet från 18 inte är sämre :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.