2 512 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Huset saknar dränering - vågar man bila upp och isolera källargolvet? Bråttom!
Bila bort källargolv, isolera det med cellplast och gjuta nytt. Är det att be om problem när man ännu inte har dränerat om huset? Byggår 1956. Har iofs aldrig varit fuktgenomslag i källaren. Jag vill ogärna stå i en sjö med vatten och få sätta projektet på hold tills utvändig dränering kunnat göras.
Varför har det blivit så här då? Dålig planering och en stundande badrumsrenovering. Funderar på att göra en "abort mission" och tänka om nu (även av andra anledningar) men beslut behöver i så fall tas ASAP. Tacksam för all input!
Varför har det blivit så här då? Dålig planering och en stundande badrumsrenovering. Funderar på att göra en "abort mission" och tänka om nu (även av andra anledningar) men beslut behöver i så fall tas ASAP. Tacksam för all input!
Tack! Fick tag på en besiktningsman som jag kunde bolla detta med också och han avrådde inte heller från det. Vad skönt. MathiasS - jag har kikat lite på din renoveringstråd. Hur hade du gjort grunden efter mina förutsättningar? Jag tänker mig makadam eller singel eller vad man nu ska ha nederst för att jämna av, (sedan markduk?), sedan cellplast (EPS-skivor?) utifrån vad som får plats, kanske 10cm eller så, därefter gjuta ett nytt golv och vattenburen golvvärme. För radonens skull - ska man lägga någon duk/film mot detta? Vi har radonsug med nerborrade rör i rummet intill. Jag kommer ha byggare och röris som gör det hela (hjälper nog till att gräva ur själv) men jag vill ändå ha koll på vad som är en vettig konstruktion enligt andra.
När golvet väl är lagt så ska byggarna sätta igång att fixa tätskikt och jobba vidare med badrummet så golvet behöver tillåta att detta görs fort nog. Innebär det att man ska använda EPS-betong eller tar man vanlig betong (av en snabbtorkande sort)?
Ursäkta om detta är en korkad fråga. Golvvärmen, lägger man den på det nylagda betonggolvet och flytspacklar in eller gjuter man in det direkt i golvet och flytspacklar sedan för fallets skull?
Tack!
När golvet väl är lagt så ska byggarna sätta igång att fixa tätskikt och jobba vidare med badrummet så golvet behöver tillåta att detta görs fort nog. Innebär det att man ska använda EPS-betong eller tar man vanlig betong (av en snabbtorkande sort)?
Ursäkta om detta är en korkad fråga. Golvvärmen, lägger man den på det nylagda betonggolvet och flytspacklar in eller gjuter man in det direkt i golvet och flytspacklar sedan för fallets skull?
Tack!
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Jag skulle gjort så här.
Makadam ca 50 mm borde vara mer men pga allt slit med grävning så prioritera cellplast
100 mm eps S 100
Byggplast om du har problem med radon
100 mm eps S 100 vid golvvärme bör du ha 200 mm totalt
Ca 100 mm btg nätarmerad. Om det går kör lågt VCt tal. Då torkar betongen snabbare.
Vänta minst 3 månader med badrum så betongen torkar. Finns kanske snabbuttorkande btg. Men jag kan inget om det.
Makadam ca 50 mm borde vara mer men pga allt slit med grävning så prioritera cellplast
100 mm eps S 100
Byggplast om du har problem med radon
100 mm eps S 100 vid golvvärme bör du ha 200 mm totalt
Ca 100 mm btg nätarmerad. Om det går kör lågt VCt tal. Då torkar betongen snabbare.
Vänta minst 3 månader med badrum så betongen torkar. Finns kanske snabbuttorkande btg. Men jag kan inget om det.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Gv följ tillverkares anvisning men troligen najad mot armeringsjärn
Jag ska höra med byggaren vad vi har för alternativ med snabbtorkande betong - läste lite om Rotbetong i övriga trådar på forumet. Mängden cellplast får vi se vad som mäktas med men jag tror snarare det lutar åt 10cm isodrän + 5cm cellplast eller enbart cellplast och då 10cm.
Liknande trådar
-
Vad är denna mystiska slang/sladd som sticker ut från huset 2m under marken? Upptäckts vid dräneringsarbete.
Grund & Markarbeten -
Saknar värme i halva huset
Fjärrvärme & Gas -
Ytterligare en tråd om dränering. Eller, hur jag slutar att ängslas och lär mig älska huset
Grund & Markarbeten -
Fiber i huset men saknar uppkoppling
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Sänka radonvärden med hjälp av dränering av huset?
Miljö & Hälsa