Hej, jag har en släkting som nu vill ge mig sitt hus...
Släktingen, som är 80+, säger att det är ordnat med ett gåvobrev där det står att huset blir min enskilda egendom och att släktingen, utan kostnad, ska få bo kvar i sin lägenhet (det är en tvåfamiljsvilla) så länge det går.
Kan man göra så?
Kostar det mig eller släktingen något och hur påverkas skatten?
Kan släktingen bo kvar utan problem?
Vad händer den dag släktingen går bort?
Vi är 6st kusiner som är de närmaste arvtagarna och i det testamente som finns upprättat är det två av oss som får ärva, men huset nämns inte i testamentet, eftersom släktingen anser att gåvobrevet gäller.
Gåvobrevet är undertecknat och vidimerat av två grannar, precis som testamentet.
Men vad gäller - någon som vet???

Ta det med en lämplig jurist - inte här på forumet. Har själv gjort en liknande grej och det är verkligen inte helt enkelt.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
N
Först och främst måste ju du skriva på ett gåvobrev för att du ska kunna få fastigheten. Har du gjort det då är den redan din. Är gåvobrevet utformat som att du får fastigheten i ett senare skede, typ när släktingen dör är det nog inte giltligt.

Det är nog bra om det står någonstans att det inte ska räknas som förskott på arv.
Tveksamt om det är ok att överlåtelsen är villkorad med att släktingen ska bo kvar, kanske bättre att ha ett separat hyresavtal, men du bör nog ha en jurist med i matchen får att vara säker på att ingen gniden släkting lyckas få det hela ogiltigförklarat i slutändan.
Jag antar att du med sex kusiner menar arvingarna inbördes och att gamlingen är en farbror eller liknande, inte att ni är kusiner till denna. (Med tanke på att kusiner inte ärver varandra.)

Görligt är det, men lite beroende på släktförhållandena kan det finnas sätt att bestrida gåvan för olika släktingar.

Finns det någon som är släkt med den äldre släktingen i rakt nedstigande led har denne en arvsrätt som inte är helt lätt att runda, och inte heller bör vara det. Är ingen släkt i rakt nedstigande led är det lättare.

Vid gåva finns det också andra möjligheter att göra förbehåll än vid andra fastighetsöverlåtelser, som att någon har kvar förfoganderätt under sin livstid.

Men som redan skrivits, det är inga lätta saker det här. Så jag håller med om att du bör kontakta en jurist och se i vad mån det håller i just det här fallet.

För att gåvan ska ses som verkställd måste mottagaren få tillgång till fastigheten. Men så tycks ju fallet vara här efter som givaren bara har rätt att använda en del av byggnaden.

N
D Daniel 109 skrev:
För att gåvan ska ses som verkställd måste mottagaren få tillgång till fastigheten. Men så tycks ju fallet vara här efter som givaren bara har rätt att använda en del av byggnaden.
Är du säker på att de även gäller fastigheter, låter som avtalslagen för mig och således lös egendom?
Äganderätten för en fastighet övergår direkt när överlåtelsehandlingen är påskriven.

Jag är rätt säker på att jag hört om ett sådant fall, ja. Hur det var upplagt vet jag dock inte.

Får man en fastighet i gåva så ska man dessutom söka om lagfart inom tre månader efter att gåvobrevet skrivits och undertecknats. Det fungerar alltså inte att ha det som ett framtida "testamente" Vem som sen bor i fastigheten är ju helt irrelevant och blir ju en överenskommelse mellan parterna.

• Gilla
ArneTW
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Jag är rätt säker på att jag hört om ett sådant fall, ja. Hur det var upplagt vet jag dock inte.
Jag tvivlar starkt. Som sagt så övergår ju äganderätten så fort avtalet är påskrivet oberoende om du har den besittning eller inte. Det är själva innebörden av em överlåtelseförklaring som måste finnas i en gåva/köp. Det är dock helt korrekt det du säger när det gäller lösöre.

N
S Stefan1972 skrev:
Får man en fastighet i gåva så ska man dessutom söka om lagfart inom tre månader efter att gåvobrevet skrivits och undertecknats. Det fungerar alltså inte att ha det som ett framtida "testamente" Vem som sen bor i fastigheten är ju helt irrelevant och blir ju en överenskommelse mellan parterna.
Man måste söka lagfart ja men gåvan hävs inte om du inte gör det. Du kan därför äga en fastighet hur långe som helst utan att söka lagfart men du kan då inte tex. belåna fastigheten.

• Gilla
SarB
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Man måste söka lagfart ja men gåvan hävs inte om du inte gör det. Du kan därför äga en fastighet hur långe som helst utan att söka lagfart men du kan då inte tex. belåna fastigheten.
Förvisso men vad jag förstår så kan man inte söka lagfart med ett äldre gåvobrev? Var kommer de tre månaderna ifrån annars då?

N
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men vad jag förstår så kan man inte söka lagfart med ett äldre gåvobrev? Var kommer de tre månaderna ifrån annars då?
Jodå de ska allt gå bra att söka lagfart med en gåva som är äldre än 3 månader. Det är ju gåvotagaren som är den riktiga ägare oavsett vem som har lagfarten. Men du har helt rätt i att lagfart ska sökas inom 3 månader, det står angivet i lagen, men det händer inget om man inte gör de, du kan bli ålagd en avgift i vissa fall. Onekligen en tandlös lag som känns något onödig.

Om inte huset säljs/skänks en gång till.

Oavsett ska sånt här lösas pronto att hålla på ett gåvobrev för att hålla en transaktion hemlig är ett recept på problem.

Jag ser framför mig att alla har varsitt gåvobrev som de drar fram ur backfickan vid bodelningen.

/ATW

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Tack alla - för Era svar.
Det är mao som jag trodde, det inte är så enkelt som min släkting tror...
Vi ska nu ta hjälp av en jurist, så att allt blir korrekt utfört, återkommer därefter med lösningen...

• Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.