Som rubriken lyder; vi skulle vilja ha hjälp ett kolla upp en sak i hus AMA98.

Vi har köpt vårt nybygge målningsförberett, och det innebär bl a att vi ska lägga golvet själva. Betongplattan var ursprungligen väldigt ojämn, och skulle enligt kontrollbesiktningen rättas till för parkettläggning. En dålig flytspackling gjordes, och i slutbesiktningsprotokollet står det att golvet ska justeras så att det uppfyller krav enligt AMA 43.DB/11 Golv - platsgjuten betong. Vi har dock blivit kloka på att denna tabell inte gäller när man ska lägga parkett, utan då är det en annan tabell som heter 43.DC någonting. Jag har kollat biblioteken här i närheten men de har inte senaste AMA, och vi vill helst slippa köpa den för 2700 kr bara för att kolla den paragrafen... :rolleyes: (Vi har hus AMA83, men vill se vad det står i senaste versionen.)

Så jag undrar om någon vänlig själ möjligtvis kan faxa eller maila kopia på den andra tabellen, och om det också står något i RA (råd och anvisningar) om vilken tabell som ska användas när? :surprised:

Jag skickar ett PM med faxnummer eller mailadress, om ni kan hjälpa mig.

hempularen skrev:
Vet inte om du redan sett den här:

[länk]
Ja, jag har sett den. Men jag skulle vilja se hela texten och tabellen i sin helhet, dvs en kopia från boken...

jag kan saxa dej ett svar imorgon vid 10 blecket... Prenumererar på AMA men inte hemma:)

Den säger egentligen att golvet får luta +-3 mm på 2 meter samt att det inte får förekomma svackor mindre än 0.5 m i diameter osv... Sen får man kolla fler rubriker i AMA för att få hela sanningen...

RA HUS

43.DB/11 Golv - platsgjuten betong

Under denna kod och rubrik anges golv av betong som inte skall förses med beläggning. Betonggolv som skall målas anges här.

Beträffande lutning på golv i våtutrymmen, se kommentarer under 43.DC.

Krav på slitstyrka (nötningsmotstånd) och provning därav kan ställas enligt SS 13 72 41. Se även ESE.5.

Toleranser

Tabell 43.DB/ESE-1

Buktighet

Om skärpta krav skall anges kan dessa avse buktighet vid mätlängd 2,0 m med tolerans skärpt till ± 3 mm. Dessa krav är svåra att uppnå med gängse produktionsmetoder. För att minska kostnadsökningen vid skärpta krav kan t ex golvets yta delas upp i delytor där kraven kan vara olika. Skärpta krav kan t ex behöva ställas på ytor där trucktransporter samt lastning och lossning sker. På övriga ytor är kraven enligt tabell 43.DB/ESE-1 tillräckliga.

Språng (höjdskillnad)

Skärpta krav kan t ex behöva ställas om flexibla planlösningar eftersträvas.

Som skärpt krav på språng (höjdskillnad) vid öppningar mellan rum där tröskel inte monteras kan t ex anges att "Vid öppningar mellan rum där tröskel inte monteras skall golv ligga i samma plan". Motsvarande text kan anges om tröskel skall kunna demonteras eller om öppning (eller rum) skall kunna vidgas.

Tabell 43.DC/-1. Undergolv

Undergolv (och samtliga i undergolvet ingående materialskikt) för ytskikt av parkett och laminatbräder skall uppfylla kraven för klass A. Dvs Buktighet +- 1,2 på 0.25 m samt +- 3 mm på 2 m lutning L7600 högst +-20 mm skillander mellan rum får vara max 5 mm

Tusen tack! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.