Hej!
Jag har prydnadsgräs och fikonbuskar i urnor på altanen. Nu när det börjar bli minusgrader på nätterna tänkte jag ställa in dem i garaget. Garaget håller ca 7-8 grader hela vintern och som jag har förstått det är det lagom.

Nu till mina frågor:

1. Garaget är mörkt hela året, men jag antar att det går bra då gräset är nedklippt och fikonbuskarna saknar blad?

2. Hur ska jag vattna dessa under vintern?

3. Något annat att tänka på?

Tacksam för all hjälp jag kan få 😀

Temperaturen låter ju lagom iaf. I teorin ska det gå att förvara fikon mörkt när de inte har blad. Jag har dock misslyckats. Vi har våra pelargoner i källaren under växtlampor (starka led-lysrör med kallt ljus, att köpa "växtlampor" är slöseri). Liiite vatten är nog bra. Rötterna tar skada om de torkar ut helt eller står för blött.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Temperaturen låter ju lagom iaf. I teorin ska det gå att förvara fikon mörkt när de inte har blad. Jag har dock misslyckats. Vi har våra pelargoner i källaren under växtlampor (starka led-lysrör med kallt ljus, att köpa "växtlampor" är slöseri). Liiite vatten är nog bra. Rötterna tar skada om de torkar ut helt eller står för blött.
Okej, tack för ditt svar. Får hoppas att de klarar sig då. Siktar ju att vattna på lite någon gång i månaden, tror du det kan vara lagom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.