Ska anlita takfirma som ska lägga takpapp men de är inte med i tätskiktsgarantier. Hur viktigt är det?

Min andra fråga rör hur viktigt det är med helsvetsat kontra kantsvetsat 15 cm. Takpappen är 4 mm Sopralene MF5500.

Claes Sörmland
Vad är "tätskiktsgarantier"? Någon ny försäkringstjänst på marknaden som jag har missat?

R
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Z Zed82 skrev:
Ska anlita takfirma som ska lägga takpapp men de är inte med i tätskiktsgarantier. Hur viktigt är det?

Min andra fråga rör hur viktigt det är med helsvetsat kontra kantsvetsat 15 cm. Takpappen är 4 mm Sopralene MF5500.
Tar du Mataki det finns ett märke till så går Zürich in med garanti oavsett vem som har lagt det, takläggaren måste var godkänd av t.ex. Mataki. Skulle takläggaren inte finnas kvar på marknaden så är det Zürich som har garantin. Vi har Mataki och Zürich. Du kan ju kolla upp detta med t.ex. Mataki och Zürich vad som gäller idag.

Rickard.
Tätskiktsgarantier är något som följer med all svensktillverkad papp dvs Mataki, treboit och icopal, det är alltså låst bara för dom och deras godkända entreprenörer. Det är i grund och botten en gemensam marknadsföringsgrej för att göra deras papp mer attraktiv, det finns konkurrenter till tätskiktsgarantier både sånna som är likt tätskiktsgarantier direkt kopplade till papptillverkare men även helt fristående försäkringar som man får betala extra för.
Soprema verkar kalla sitt Sopracover men det är inte direkt överflöd på informationen om det.

Det gör inte taket bättre på något sätt men det ger en tredje part att ringa till om taket läcker och firman vägrar ta ansvar eller inte finns kvar.

Skarvsvetsning duger gott och väl för en villa, en "helsvetsning" innebär två lager papp och det blir en stor skillnad i priset.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.