7 497 läst · 8 svar
7k läst
8 svar
Hur viktigt är det med Nm vid val av skruvdragare ?
Hej!
För det först vill jag beklaga ännu en tråd om skruvdragare, men jag har inte hittat det konkreta svar jag vill ha trots att jag har sökt i forumet.
Så här ligger det till, jag skrev en tidigare tråd om val av skruvdragare och det hela slutade med att jag köpte en FLEX Ali 10,8 istället för de andra som jag funderade på, trots att jag bytt maskinen en gång på garanti så är jag mycket nöjd med den. Är så otroligt smidig och lätt men ändå stark 38Nm, perfekt för småskruvande.
Sedan har jag även en Hitachi WH12DMR slagskruvdragare för lite tyngre jobb, MEN nu har jag kommit fram till att jag måste ha en STARK vanlig skruvdragare där FLEX´en inte räcker till och Hitachi´n väsnas för mycket.
FLEX´en drar som sagt 38Nm, Hitachi´n 120 Nm, så det jag är ute efter är en som ligger där imellan.
Är det Nm som styr det hela eller är jag ute och cycklar ?
Ex Festool C12 drar max 38Nm, Makita BDF440RFE drar max 38Nm osv
Den jag har kikat på är istället Hitachi DS18DL som drar 64Nm.
Är mina funderingar korekta ?
Mvh
För det först vill jag beklaga ännu en tråd om skruvdragare, men jag har inte hittat det konkreta svar jag vill ha trots att jag har sökt i forumet.
Så här ligger det till, jag skrev en tidigare tråd om val av skruvdragare och det hela slutade med att jag köpte en FLEX Ali 10,8 istället för de andra som jag funderade på, trots att jag bytt maskinen en gång på garanti så är jag mycket nöjd med den. Är så otroligt smidig och lätt men ändå stark 38Nm, perfekt för småskruvande.
Sedan har jag även en Hitachi WH12DMR slagskruvdragare för lite tyngre jobb, MEN nu har jag kommit fram till att jag måste ha en STARK vanlig skruvdragare där FLEX´en inte räcker till och Hitachi´n väsnas för mycket.
FLEX´en drar som sagt 38Nm, Hitachi´n 120 Nm, så det jag är ute efter är en som ligger där imellan.
Är det Nm som styr det hela eller är jag ute och cycklar ?
Ex Festool C12 drar max 38Nm, Makita BDF440RFE drar max 38Nm osv
Den jag har kikat på är istället Hitachi DS18DL som drar 64Nm.
Är mina funderingar korekta ?
Mvh
Hej!
Nej du är inte helt ut och cyklar, det är Nm som är vridmomentet. Men det beror ju med på om det står i mjukt förband eller i hårt. Jag har en Hitachi DS14DL så det är rätt nära den maskinen du funderar att köpa. Det är en stark maskin så om du vill ha någon mitt i mellan så bör du ju skaffa ngn sådan maskin. Hitachin jag har funkar super bra! Det är en ruskigt bra maskin!
MVH
Nej du är inte helt ut och cyklar, det är Nm som är vridmomentet. Men det beror ju med på om det står i mjukt förband eller i hårt. Jag har en Hitachi DS14DL så det är rätt nära den maskinen du funderar att köpa. Det är en stark maskin så om du vill ha någon mitt i mellan så bör du ju skaffa ngn sådan maskin. Hitachin jag har funkar super bra! Det är en ruskigt bra maskin!
MVH
Vi har en DS18DMR på jobbet ( den äldre med NiMh ), den lånas hem för tillfället när det behövs lite power.
Enda nackdelen som jag ser det med 18V och uppåt är just vikten, de är ganska tunga att jobba med ett längre tag.
Fruktansvärt synd att Festool´s C12 inte är starkare, har dregglat flera månader på en sådan, har inte kännt på någon annan skruvdragare som går så tyst och mjukt, där kan vi lätt säga att kvalitén verkligen känns bara av att hålla den i handen.
Blir dock svårt att motivera den bättre hälften ett inköp av en sådan också
Enda nackdelen som jag ser det med 18V och uppåt är just vikten, de är ganska tunga att jobba med ett längre tag.
Fruktansvärt synd att Festool´s C12 inte är starkare, har dregglat flera månader på en sådan, har inte kännt på någon annan skruvdragare som går så tyst och mjukt, där kan vi lätt säga att kvalitén verkligen känns bara av att hålla den i handen.
Blir dock svårt att motivera den bättre hälften ett inköp av en sådan också
Min Bosch GSR 12 VE-2 drar 65 Nm och det känns som det är tillräckligt för de allra flesta tunga jobb. Skall du ha högre vridmoment så blir det slagskruvdragare. Således behöver man inte gå till +18V maskiner för att få högt vridmoment.
Hur är det där med Hårt/Mjukt förband, vad är det som gäller om man ska veta max prestanda ?
Ex Hitachi DS18DL drar 64 Nm i mjukt förband, mest troligt ungefär samma på våran jobbdragare, den orkar utan bekymmer dra lååånga träskruvar och karmskruv, där orkar inte FLEX´ens 38Nm mycket.
Ex Hitachi DS18DL drar 64 Nm i mjukt förband, mest troligt ungefär samma på våran jobbdragare, den orkar utan bekymmer dra lååånga träskruvar och karmskruv, där orkar inte FLEX´ens 38Nm mycket.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
C12 drar 18Nm mjuka förband och 30nm hårda förband.Kemi skrev:
Kanske kan festools 15,6V variant vara något för dig?
25Nm mjuka förband o 36 Nm hårda.
EDIT: ser nu att din flex redan drar 38Nm. Undrar dock hur exakta siffrorna är, det verkar lite skumt att flex 10,8V skulle vara starkare än festools 15,6...öven om festool inte är mest kända för sina urstarka maskiner...
Det lutar starkt åt Hitachis DS18DL, den verkar leverera det jag önskar. Får se om jag blir nöjd med min första import, om det fungerar bra så blir det nog att importera en sådan framöver, jag har ju redan en laddare så det är inget bekymmer.
Mer svar och åsikter mottages gärna ändå !
Mer svar och åsikter mottages gärna ändå !
Hitachis maskiner står nästan jämt i mjukt förband... Men din flex står nog i hårt förband... Nm i hårt förband är lite mindre än det dubbla mjuka så den maskinen du tittar på har kanske 100 Nm i hårt förband...Kemi skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur viktigt är det att invänta start besked för att få använda kamin?
Bygglov -
Hur viktigt är det med stänkskydd?
Kök -
Hur viktigt är det där utrymmet bakom kyl/frys...egentligen?
Kök -
Hur viktigt är det att ta bort beslag vid fönsterrenovering?
Fönster & Dörrar -
Varför är det viktigt med jämn höjd mellan plintar till altan?
Altan & Uteplats