Alltså brukar det vara "tillsvidare" som gäller, eller är det godkänt
med ett slutdatum som troligtvis förnyas när det går ut.
Hur tänker banken?

Lite mer om arbetsgivarintyg: https://www.wistandpartners.se/anställningsbevis-arbetsgivarintyg
 
Finns nog ungefär lika många ideer om det som det finns banker... I slutändan är det ju bara den banken du förhandlar med som kan svara på frågan...

Edit: värt att notera är att våra vänner i regeringen kortat tiden för att en tidsbegränsad anställning ska övergå till en fast, har du haft flera visstidsanställningar staplade på varandra kan du vara tillsvidareanställd utan att företaget fattat det...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T
F fibers skrev:
Alltså brukar det vara "tillsvidare" som gäller, eller är det godkänt
med ett slutdatum som troligtvis förnyas när det går ut.
Hur tänker banken?

Lite mer om arbetsgivarintyg: https://www.wistandpartners.se/anställningsbevis-arbetsgivarintyg
Banken tänker att de ska låna ut pengar till dig under lång tid och då behöver du arbete under lång tid för att kunna betala tillbaka lånet med ränta.
Du lämnar iofs din fastighet som säkerhet men banken vill inte vara fastighetsägare och det är bökigt och kostsamt att ta över och sälja fastigheten och det finns stor risk att den inte värdemässigt överskrider lånebeloppet i dagens marknad.

Det gör banken ovillig att riskera att låna ut pengar till de/den som inte har tillsvidareanställning.

Om du har haft en långvarig kontakt med ett visst bankkontor och har haft osäkra inkomster (t ex frilansande journalist) tidigare men alltid klarat av avbetalningar så kan det hjälpa till om du pratar med dem och visar dina förutsättningar men generellt blir det nog svårt.

Det bästa du kan göra är att ringa din bank och fråga om förutsättningarna. Du kommer inte kunna få lånelöfte eller lån genom en automatisk process på nätet utan kommer att vara tvungen att diskutera med banken och det är inte ens säkert att ditt enskilda kontor kan godkänna utan att det är en central avdelning som tittar på det. (pga visstidsanställningen)

Jag hoppas det var begripligt, annars får du fråga.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bankerna har inte förstått att det numera är låg kortelation mellan anställningstid och risk för uppsägning eller inkomstbortfall.
Oops, jag har visst glömt uppdatera banken om att jag bytt jobb två gånger efter signering av lånehandlingarna. Förvisso fick jag lånet när jag precis skrivit på ett nytt anställningsavtal efter ha varit på förra stället drygt två år.
Anställningsbarhet, bransch och konjuktur i kombination fick min bank att göra ett undantag och utfärda byggkreditiv. Kan också ha något att göra med att kalkylen sa 30% belåningsgrad efter slutbesked.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns nog ungefär lika många ideer om det som det finns banker... I slutändan är det ju bara den banken du förhandlar med som kan svara på frågan...

Edit: värt att notera är att våra vänner i regeringen kortat tiden för att en tidsbegränsad anställning ska övergå till en fast, har du haft flera visstidsanställningar staplade på varandra kan du vara tillsvidareanställd utan att företaget fattat det...
Fast oftast så innebär alla dessa former av visstidsanställningar att du inte får fortsatt anställning när du närmar dig tillsvidareanställning och är det några som kan alla olika anställningsformer så är det just banker
 
K kortis skrev:
Fast oftast så innebär alla dessa former av visstidsanställningar att du inte får fortsatt anställning när du närmar dig tillsvidareanställning och är det några som kan alla olika anställningsformer så är det just banker
Jodå, jag vet, men man har kortat tiden från 2 år till ett, och många arbetsgivare vet inte om det..

Du kan läsa mer om "särskild visstidsanställning" som ersatte "allmänn visstidsanställning" här;
https://www.verksamt.se/driva/anstalla/nar-du-ska-anstalla/anstallningsformer
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Min dotter fick godkänt för bolån hos Länsförsäkringar Värmland när hon var provanställd. Numera är hon ju tillsvidareanställd, vilket banken kallt räknade med. Lokalkännedom var nyckelordet där.
 
Vi fick huslånet trots att sambon hade ett visstidsanställning med slutdatum ett år framåt. Dom (Swedbank) ringde upp henne när vi ansökte lånelöftet och ville bara kolla läget och förstå situationen. Dom menade att det va såpass långt fram att det kunde dom inte riktigt ta hänsyn till då ett tillsvidareanställning ger dig inte heller garanterad jobb livet ut. Dom frågade vad hon jobbade med och drog egna slutsatser på att hur pass hon kommer få fortsätta eller ej (Jobbar på förskola och barn finns det gott om).
Gick bra denna gång och hon fick tillsvidare när tiden gick ut.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Min dotter fick godkänt för bolån hos Länsförsäkringar Värmland när hon var provanställd. Numera är hon ju tillsvidareanställd, vilket banken kallt räknade med. Lokalkännedom var nyckelordet där.
"Kundkännedom" är nog ordet du söker.

Om man avviker från mallarna (1/2 pers, ett fasta jobb var, noll barn) så ska man se till att ansöka hos en bank med lokalt kontor så att det är någon man möter som bedömmer en.

Då gissar banktjänstemannen mer på känsla, snarare än siffran som kommer ur mallen.

Det är min erfarenhet i alla fall. Påverkar räntan också, inte bara lånebeloppet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.