• Öppet takuttag med exponerade elledningar och anslutningsterminaler i ett hål i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet takuttag med synliga färgkodade elledningar och kabelskor fästa på dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du har en äldre takdosa med mittstolpe.

Kolla även om övriga uttag i rummet är jordade, då ska du ha ett jordat lamputtag

[länk]
Betyder inte gulgröna sladden att det är jordat?
 
J
B BertKarlsson skrev:
Betyder inte gulgröna sladden att det är jordat?
Du har möjlighet att ansluta jord också eftersom det är framtaget. Tidigare lampa har inte varit jordad eftersom endast tändtråd och nolla är "tillgänglig" via sockerbiten.

Om övriga uttag i rummet är jordade ska du köpa en jordad och koppla på jorden också. Om övriga uttag är ojordade ska även takuttaget vara ojordat
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Du har möjlighet att ansluta jord också eftersom det är framtaget. Tidigare lampa har inte varit jordad eftersom endast tändtråd och nolla är "tillgänglig" via sockerbiten.

Om övriga uttag i rummet är jordade ska du köpa en jordad och koppla på jorden också. Om övriga uttag är ojordade ska även takuttaget vara ojordat
Övriga uttag ser ut så här, måste vara jordade pga metall bitarna på sidorna? Hur stoppar man in gröngula sladden i sockerbiten alternativt uttaget som nu har kommit? Alternativt eftersom tidigare ägaren inte använt jordat uttag vad är konsekvenserna om jag använder ojordat uttag? Köpte en av varje eftersom jag inte var hemma och trodde det skulle hinna komma till förra fredagen om jag skyndade, hade fel. Tillkom även något litet plaströr som jag inte förstår vad det ska vara till...
 
  • Dubbel vägguttag utan jordning i vitt, med synliga metallbitar som indikerar behov av jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som du behöver anlita en fackman/elektriker för detta.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det låter som du behöver anlita en fackman/elektriker för detta.
Försökte, men får inge napp av elektriker
 
J
B BertKarlsson skrev:
Övriga uttag ser ut så här, måste vara jordade pga metall bitarna på sidorna? Hur stoppar man in gröngula sladden i sockerbiten alternativt uttaget som nu har kommit? Alternativt eftersom tidigare ägaren inte använt jordat uttag vad är konsekvenserna om jag använder ojordat uttag? Köpte en av varje eftersom jag inte var hemma och trodde det skulle hinna komma till förra fredagen om jag skyndade, hade fel. Tillkom även något litet plaströr som jag inte förstår vad det ska vara till...
Tjena! Kolla om någon granne eller bekant kan hjälpa till! Ingen stor sak, men ge dig inte på själv om du inte har koll. Du ska ha jordat uttag i taket och måste då lösa jorden. I korthet klippa av, ansluta en mer praktisk klämma typ wago , och koppla in i lamputtaget
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.