Hej

Vad är detta för typ av elektrisk fordonsladdare? Hur kan man veta om det är en ”snabbladdare?” enligt bilderna?


Eluttag för laddning av elfordon. Grå och grön, väggmonterad, med QR-kod och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkringspanel med automatsäkringar och energimätare från Eaton och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Max 16A / 11kW AC, alltså ingen snabbladdare.
Populärt kallat laddbox då den inte är någon laddare egentligen då AC-laddaren sitter i fordonet.
 
  • Gilla
Matte Bygg och 3 till
  • Laddar…
En snabbladdare har ett tillägg för likströmsmatning under den vanliga kontakten och den ser ut som på den länkade bilden.
https://www.fruugo.se/ccs-typ-2-ev-...XIoFmM23yzF0HYFTIBlUTP3RbY7kH7SxoC0zcQAvD_BwE

Då den kräver mycket ström så innehåller den mycket elektronik och de ser ofta ut ungefär som en bensinpump i formfaktor/storlek. Ungefär så här:
https://www.elbilsverige.se/2015/08...till-elbilar-i-lund-och-lomma-clever-sverige/

Om du istället funderar på hur mycket ström som kommer ut ur uttaget på en vanlig laddbox så vet du inte det om det inte står på boxen och ofta är de märkta med högre ström än vad de levererar då strömmen är strypt i mjukvaran. Gratis laddare ger oftast 3,7 kW (ungefär en mil i timmen med en lite större elbil). Betalladdare brukar ge 3x så mycket, ibland ännu mer även om det inte är så vanligt (dessutom klarar bara en del elbilar mer än 11 kW).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En snabbladdare har ett tillägg för likströmsmatning under den vanliga kontakten och den ser ut som på den länkade bilden.
[länk]

Då den kräver mycket ström så innehåller den mycket elektronik och de ser ofta ut ungefär som en bensinpump i formfaktor/storlek. Ungefär så här:
[länk]

Om du istället funderar på hur mycket ström som kommer ut ur uttaget på en vanlig laddbox så vet du inte det om det inte står på boxen och ofta är de märkta med högre ström än vad de levererar då strömmen är strypt i mjukvaran. Gratis laddare ger oftast 3,7 kW (ungefär en mil i timmen med en lite större elbil). Betalladdare brukar ge 3x så mycket, ibland ännu mer även om det inte är så vanligt (dessutom klarar bara en del elbilar mer än 11 kW).
Tack. Vad ger laddaren jag lagt upp bilder på? Per timme? Mer eller mindre än 5kW/h?
 
Har du läst det första svaret du fick?
 
D Daniel 109 skrev:
Har du läst det första svaret du fick?
Ja, men det gav ingen klarhet i hur mycket/snabbt jag kan ladda. Notera att jag inte har elbil ännu men tänkte skaffa en n. Därav frågan.

Mvh
 
M Matte Bygg skrev:
Tack. Vad ger laddaren jag lagt upp bilder på? Per timme? Mer eller mindre än 5kW/h?
Under förutsättning att den inte är spärrad i mjukvaran och att bilen klarar det (det gör i princip alla idag) så ger den 11kWh / h.

Enklare uttryckt, 11kW.


Och om man uttrycker det i räckvidd istället så beror det naturligtvis på för vilken bil och utomhustemperatur. Men i väldigt runda slängar, 60km räckvidd per timmes laddning.
 
  • Gilla
Matte Bygg och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Under förutsättning att den inte är spärrad i mjukvaran och att bilen klarar det (det gör i princip alla idag) så ger den 11kWh / h.

Enklare uttryckt, 11kW.


Och om man uttrycker det i räckvidd istället så beror det naturligtvis på för vilken bil och utomhustemperatur. Men i väldigt runda slängar, 60km räckvidd per timmes laddning.
V vectrex skrev:
Under förutsättning att den inte är spärrad i mjukvaran och att bilen klarar det (det gör i princip alla idag) så ger den 11kWh / h.

Enklare uttryckt, 11kW.


Och om man uttrycker det i räckvidd istället så beror det naturligtvis på för vilken bil och utomhustemperatur. Men i väldigt runda slängar, 60km räckvidd per timmes laddning.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.