http://www.jula.se/e-Sales/esa/

Har köpt en expandertång och expander och ska sätta upp en tv i enkelgips... Men på förekommen anledning undrar jag hur man vet när den är fullt expanderad bakom gipsen?

man känner ju när den expanderar men när är det fullt ut? Har tidigare testat med skruvdragaren och det gick åt helvete...

• Wow
Sernando
  • Laddar…
När du inte kommer längre, helt enkelt. :) Ja, det låter kanske inte som nån vidare förklaring men när det är stopp är det stopp, bara...det är i a f mycket enklare med expandertång så jag tror inte att du kommer att få problem.

Det finns ju gränser för hur hårt man kan får ta i. Drar man tillräckligt går den igenom gipset. Har du en extra expander kan du alltid testa på en lös gipsskivebit så ser du vad som egentligen händer på baksidan.
Problemet med att skruva är att om hålet är lite dåligt från början så börjar hela expandern att snurra med skruven och då är hålet förstört.

Hoppas du har en lätt TV eller att du kan fästa åtminstone ett par skruvar mitt i en regel också.

imported_Benno skrev:
Hoppas du har en lätt TV eller att du kan fästa åtminstone ett par skruvar mitt i en regel också.
Lätt TV? Om man monterar expandern korrekt så håller den ju väldigt mycket. Jag har satt upp en massa hyllkonsoller på enkelgips och de sitter bergfast 3 år senare.

• Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
En Molly i enkelgips ska hålla för 30 kg skjuvkraft/ 10 kg dragkraft i brukslast (för brottlast -multiplicera med 4x/6x).

Om du har köpt expandertången som finns på Julas hemsida rekommenderar jag att du lämnar tillbaka den och köper en riktig, typ den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135131957

Jag körde med en av Jula-typen i början men den är kass. Man måste successivt skruva in skruven och ta nytt tag och det är väldigt svårt att känna när man dragit klart. Dessutom kan man dra den snett om man är oförsiktig.

Tvn är en 42 tunnare så den är väl inte så himla lätt direkt men ett tiotal Molly borde väl hålla den fast?

Thomas59
Tokv41 skrev:
Tvn är en 42 tunnare så den är väl inte så himla lätt direkt men ett tiotal Molly borde väl hålla den fast?
10 Molly?

Jag har en 50 tummare som sitter med 4 Togglar (gipsankare) i enkelgips. Sitter som berget. Jag testade att hänga mig i väggfästet. Det var inga problem med mina dryga 110 kg.

Thomas59 skrev:
10 Molly?

Jag har en 50 tummare som sitter med 4 Togglar (gipsankare) i enkelgips. Sitter som berget. Jag testade att hänga mig i väggfästet. Det var inga problem med mina dryga 110 kg.
Då sätter jag väl några färre då ;) Vill dock vara helt säker på att tv:n sitter kvar så inget barn får den i skallen...

f91jsw skrev:
Om du har köpt expandertången som finns på Julas hemsida rekommenderar jag att du lämnar tillbaka den och köper en riktig, typ den här: [länk]

Jag körde med en av Jula-typen i början men den är kass. Man måste successivt skruva in skruven och ta nytt tag och det är väldigt svårt att känna när man dragit klart. Dessutom kan man dra den snett om man är oförsiktig.
Konstig metod du använder. Efter första draget med tången så skruvar man ju in resten med skruvdragaren med ett lämpligt moment inställt.

Thomas59
raveper skrev:
Konstig metod du använder. Efter första draget med tången så skruvar man ju in resten med skruvdragaren med ett lämpligt moment inställt.
Beror ju lite på hur långt tången drar. Drar den för kort och man börjar skruva kan mollyn börja snurra och då är det lite kört.

En nackdel med molly jämfört med toggler är att mollyn kan dra väldigt snett om man lyckats borra hålet precis vid sidan om en regel. Togglern sätter man alltid in med vingarna (eller tvärslån) horisontellt så slipper man i alla fall den risken.

Bäst är att alltid kolla med en regelsökare eller i alla fall knacka då man hör ganska bra var reglarna är.

Thomas59 Thomas59 skrev:
Beror ju lite på hur långt tången drar. Drar den för kort och man börjar skruva kan mollyn börja snurra och då är det lite kört.

En nackdel med molly jämfört med toggler är att mollyn kan dra väldigt snett om man lyckats borra hålet precis vid sidan om en regel. Togglern sätter man alltid in med vingarna (eller tvärslån) horisontellt så slipper man i alla fall den risken.

Bäst är att alltid kolla med en regelsökare eller i alla fall knacka då man hör ganska bra var reglarna är.
Lånar tråden då vi monterade häromdan.
Med tången helt expanderad och expandern inte sitter fast är det in bara skruva tillbaka skruven igen och expandera igen tills det tar stopp med tången?

Använde en sådan https://www.clasohlson.com/se/p/40-...zkKWBvLTZzx_CJIFG1Pc-lXlTz4GHS9waAliXEALw_wcB

A Andy78 skrev:
Lånar tråden då vi monterade häromdan.
Med tången helt expanderad och expandern inte sitter fast är det in bara skruva tillbaka skruven igen och expandera igen tills det tar stopp med tången?

Använde en sådan [länk] surfaces&gclid=Cj0KCQjw5oiMBhDtARIsAJi0qk1dS33S5PovrCdhtSo3QFszkKWBvLTZzx_CJIFG1Pc-lXlTz4GHS9waAliXEALw_wcB
Precis

Om pluggen hänger lite löst utanför inte sitter tight. Finns det någon lösning på det? Skruva ännu mer?

om du har tur går det att skruva mer annars får du använda exspandertång

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.