Tjena,

Total novis på el (och mycket annat). Så - hur vet jag vilket fas jag har?

På elräkningen står det: abbonemang/fas - lägenhet/ 3 x 20 A

Jag tolkar det som 3-fas? Rätt?

Med vänlig hälsning,
Dennis

Jepp och du har 3 säkringar vid mätaren.

J jonaserik skrev:
Jepp och du har 3 säkringar vid mätaren.
Tackar! Uppskattas. En till fråga, vad på bilden nedan (elskåpet) indikerar det? Eller missar jag något?

• Elskåp från Hager med flera säkringar och en gul etikett märkt "tyco" med tekniska data och installationdatum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett elskåp med brytare och märkningar från Hager och nVent Raychem, visar installerade säkringar och etiketter på insidan av skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Mycket tyder på att du har trefas i lägenheten, exempelvis brukar man nog inte ha en så stor elcentral till enfas. Det jag tycker är märkligt är att det är 3x20 och inte 3x16. Många driver ju en villa med uppvärmning etc på 3x16A. Jag har svårt att se varför det inte räcker, men kanske är priset detsamma för 3x20 och 3x16 där du bor.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mycket tyder på att du har trefas i lägenheten, exempelvis brukar man nog inte ha en så stor elcentral till enfas. Det jag tycker är märkligt är att det är 3x20 och inte 3x16. Många driver ju en villa med uppvärmning etc på 3x16A. Jag har svårt att se varför det inte räcker, men kanske är priset detsamma för 3x20 och 3x16 där du bor.
Tackar! Lägenheten är tämligen stor.

Fairlane
D dennisloo1 skrev:
Tackar! Lägenheten är tämligen stor.
Ja, men förmodligen värmer du inte lägenheten med el och har egen varmvattenberedare. Förmodligen är det inte heller någon pool kopplat eller någon elbil som laddas. 3x16A räcker till driva en 200 kvm villa med pool, bastu. Elbil också om man tänker lite. Jag tror inte lägenheten har det behovet, men jag kan ju inte garantera något. Kan vara värt att kontrollera om det blir en lägre kostnad om ni säkrar ner till 3x16A.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men förmodligen värmer du inte lägenheten med el och har egen varmvattenberedare. Förmodligen är det inte heller någon pool kopplat eller någon elbil som laddas. 3x16A räcker till driva en 200 kvm villa med pool, bastu. Elbil också om man tänker lite. Jag tror inte lägenheten har det behovet, men jag kan ju inte garantera något. Kan vara värt att kontrollera om det blir en lägre kostnad om ni säkrar ner till 3x16A.
Tackar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.