37 090 läst · 21 svar
37k läst
21 svar
Hur vet jag om det finns en nolla i mitt perilexuttag?
Hej!
Hur vet jag om det finns en nolla i mitt perilexuttag? Kan jag kolla det med en multimeter? Eller måste jag plocka isär det för att se om det går fyra eller fem kablar fram till uttaget. Har idag en trefasspis som har tre pinnar plus jord på kontakten. Huset är byggt 1993 av riksbyggen. Nuvarande spisen är orginal.
Vill byta till en induktionsspis med tre-fas med framdragen nolla. Min handlare tycker jag ska ta hem en elektriker men det känns ju ärligt talat lite surt att behöva punga ut 450 spänn för en timmes arbete som kommer att ta elektrikern max 5 minuter att göra
Tack alla här för ett bra forum!
Hur vet jag om det finns en nolla i mitt perilexuttag? Kan jag kolla det med en multimeter? Eller måste jag plocka isär det för att se om det går fyra eller fem kablar fram till uttaget. Har idag en trefasspis som har tre pinnar plus jord på kontakten. Huset är byggt 1993 av riksbyggen. Nuvarande spisen är orginal.
Vill byta till en induktionsspis med tre-fas med framdragen nolla. Min handlare tycker jag ska ta hem en elektriker men det känns ju ärligt talat lite surt att behöva punga ut 450 spänn för en timmes arbete som kommer att ta elektrikern max 5 minuter att göra
Tack alla här för ett bra forum!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
TS kanske är osäker på hur man skalll mäta?
Öppna det som elmont säger och mät, det skall ligga 230 V mellan valfri fas och nollan.
/Kent
Öppna det som elmont säger och mät, det skall ligga 230 V mellan valfri fas och nollan.
/Kent
och nollan i en perilex sitter alltid uppe till vänster om man tittar på uttaget på väggen, om det är rättvänt vill säga, styrstiftet för stickproppen uppåt
Elmont: Javisst kan jag hålla med om att det är lite mer att göra än de där fem minuterna, men jag får ju likväl betala lika mycket som för en timmes arbete eftersom jag inte har något annat som behöver göras. Är själv egenföretagare och tar också betalt för minst 30 min arbete i taget vare sig det tar 30 sekunder eller 30 minuter att utföra arbetet…
Tack för tipset om nollans placering i perilexuttaget. Ska öppna och titta först. Finns det en kabel till nollan så kilar jag iväg och köper en multimeter på biltema (har aldrig haft någon egen, visst duger den för 99 spänn?), sen är det väl bara titta och se om fasen till nollan ger 230 V då?
Tack för tipset om nollans placering i perilexuttaget. Ska öppna och titta först. Finns det en kabel till nollan så kilar jag iväg och köper en multimeter på biltema (har aldrig haft någon egen, visst duger den för 99 spänn?), sen är det väl bara titta och se om fasen till nollan ger 230 V då?
köp hellre en sån där testpenna med 2st pinnar och med dioder som visar spänningsnivån, finns på jula för 100kr, och den är bra för hemmafixare eftersom man med en multimeter lätt råkar ut för kapacitiv koppling som kan förvirra nybörjare.
Håller med! tvåpolig testpenna är inte fel! (har bla en FLUKE T140, kan rekommenderas) som bonus testar man också oftast inkopplad jordfelsbrytare om man mäter mellan fas och jord...
Nybörjare är ju dom som verkligen borde köpa serösa multimetrar (FLUKE mfl), för billiga multimetrar har så gott som aldrig avsäkrade 10A områden, och kontrollera så att man har låg förimpedans in till huset "live" är ju inte så kul... poff så exploderade multimetern...
Nybörjare är ju dom som verkligen borde köpa serösa multimetrar (FLUKE mfl), för billiga multimetrar har så gott som aldrig avsäkrade 10A områden, och kontrollera så att man har låg förimpedans in till huset "live" är ju inte så kul... poff så exploderade multimetern...
Ja fast inte just då man vill :@Micke!!! skrev:
En hundrakronors multimeter från Biltema kan väl också kallas smällsäkringMicke!!! skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Ja, en multimeter för 100 spänn räcker.
Det handlar ju bara om att mäta om det är 230 V eller dött, OM det finns en nolledare inkopplad till att börja med.
//Patrik
Det handlar ju bara om att mäta om det är 230 V eller dött, OM det finns en nolledare inkopplad till att börja med.
//Patrik
Hej igen!
Efter att ha skruat isär uttaget så kunde jag se att det fanns kablar till alla delar av uttaget. Gul/grön till jorden, svart, vit och brun till de förmodade faserna och en blå till den övre vänstra som i mitt fall ligger längst ner till höger den borde vara nollan inte sant?!
Tack för tipset om testpenna! Slipper gärna en smällsäkring eftersom jag fått mig några rejäla kyssar innan och försöker vara så försiktig som det går med el numera (el-världen blev till exempel som ny när jag köpte en testpenna)
Här är en bild på uttaget.
Tack igen för alla svar!
Ska bege mig till Jula imorgon för att införskaffa det säkrare alternativet.
Efter att ha skruat isär uttaget så kunde jag se att det fanns kablar till alla delar av uttaget. Gul/grön till jorden, svart, vit och brun till de förmodade faserna och en blå till den övre vänstra som i mitt fall ligger längst ner till höger den borde vara nollan inte sant?!
Tack för tipset om testpenna! Slipper gärna en smällsäkring eftersom jag fått mig några rejäla kyssar innan och försöker vara så försiktig som det går med el numera (el-världen blev till exempel som ny när jag köpte en testpenna)
Här är en bild på uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack igen för alla svar!
Ska bege mig till Jula imorgon för att införskaffa det säkrare alternativet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Ha i åtanke att man aldrig ska lita på en spänningspenna till 100 %.
//Patrik
//Patrik
Sådär. 79 kronor senare har jag kollat uttaget med spänningspennan som visar 400V mellan de förmodade faser och 230V mellan de andra faserna och den förmodade nollan.
Dags att beställa en induktionsspis… bara tuta och köra?
Dags att beställa en induktionsspis… bara tuta och köra?