9 946 läst · 50 svar
10k läst
50 svar
Hur vanligt är det med kostnad för offerter nuförtiden?
Sida 1 av 4
Hej,
Vi tittar på möjligheten att bygga en toa på övervåningen av ett hus och tänkte ta in lite offerter nu. Jag har ingen aning om vad en sådan här byggnation kan tänkas kosta, inte ens några riktlinjer. Nu har jag hittat en firma som känns bra och seriös men de önskar 5000kr för en skriftlig offert. Det känns lite mycket, speciellt om man tar in offerter från flera. Hur vanligt är det här?
Vi tittar på möjligheten att bygga en toa på övervåningen av ett hus och tänkte ta in lite offerter nu. Jag har ingen aning om vad en sådan här byggnation kan tänkas kosta, inte ens några riktlinjer. Nu har jag hittat en firma som känns bra och seriös men de önskar 5000kr för en skriftlig offert. Det känns lite mycket, speciellt om man tar in offerter från flera. Hur vanligt är det här?
Moderator
· Stockholm
· 52 285 inlägg
Som sagt, välj en annan firma.
A o O är att hitta en firma med bra referenser, från dina vänner, kolleger, släktingar osv. Referenser på olika nätsidor är oftast falska.
Hittar du en riktigt bra hantverkare, så är det oftast billigare att ta det på löpande räkning. En bra hantverkare riskerar inte sitt rykte med att salta fakturan, de debiterar inte ”långsamma timmar” för de har nästa kund som väntar osv. Men räkna med minst 6 månaders kö.
A o O är att hitta en firma med bra referenser, från dina vänner, kolleger, släktingar osv. Referenser på olika nätsidor är oftast falska.
Hittar du en riktigt bra hantverkare, så är det oftast billigare att ta det på löpande räkning. En bra hantverkare riskerar inte sitt rykte med att salta fakturan, de debiterar inte ”långsamma timmar” för de har nästa kund som väntar osv. Men räkna med minst 6 månaders kö.
Hej,H hempularen skrev:Som sagt, välj en annan firma.
Ja, jag får väl leta vidare. Det hade varit lättare om jag hade fått några personliga tips, men vi har inga vänner, kollegor eller släktningar som känner några som helst hantverkare i Stockholmsområdet och då har vi verkligen frågat runt. Det var ca 10 år sedan jag antlitade någon senast och de är dessvärre inte aktiva längre.
Moderator
· Stockholm
· 52 285 inlägg
Titta där det pågår arbeten i området, ring på och fråga husägaren om de gillar firman de valt, osv.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Tycker det är självklart att ta betalt för offert om offerten kräver konsultation på plats, eller framkörning eller att det läggs ner jobb på offerten.
Vet flera anhöriga som tar betalt för offert för att inte arbetstid ska gå till spillo om kunden väljer ett annat företag. Men inte 5000 (såvida det inte ingår framkörning, uppmätning o konsultation i det priset), men 500-1000 kr är rimligt för en distansoffert speciellt om man får lägga ner en halvtimme på att slå upp priser för material o sådant och även rent fysiskt skriva offerten. Och då mycket riktigt drar man av offerten från slutpriset om kunden tar avtalet. (eftersom man ändå hade fått göra samma jobb om kunden tar jobbet på löpande taxa ist för på offert, skillnaden med offert så är det jobbet redan gjort)
Observera att offert inte är samma sak som prisuppgift. En offert är ett överenskommet pris för arbete som ej får överskridas med mer än 15%.
En prisuppgift är t.ex "800kr/påbörjad timme + framkörning 10 kr/mil + 800kr/påbörjad timme"
Om du vill jämföra olika företag så föreslår jag istället att ta prisuppgift ist för offert.
Vet flera anhöriga som tar betalt för offert för att inte arbetstid ska gå till spillo om kunden väljer ett annat företag. Men inte 5000 (såvida det inte ingår framkörning, uppmätning o konsultation i det priset), men 500-1000 kr är rimligt för en distansoffert speciellt om man får lägga ner en halvtimme på att slå upp priser för material o sådant och även rent fysiskt skriva offerten. Och då mycket riktigt drar man av offerten från slutpriset om kunden tar avtalet. (eftersom man ändå hade fått göra samma jobb om kunden tar jobbet på löpande taxa ist för på offert, skillnaden med offert så är det jobbet redan gjort)
Observera att offert inte är samma sak som prisuppgift. En offert är ett överenskommet pris för arbete som ej får överskridas med mer än 15%.
En prisuppgift är t.ex "800kr/påbörjad timme + framkörning 10 kr/mil + 800kr/påbörjad timme"
Om du vill jämföra olika företag så föreslår jag istället att ta prisuppgift ist för offert.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Jag tittar lite på att byta tak och då installera solceller i samma veva. Vattenfall har en tjänst för detta (med samarbetspartner). De vill ha 4500kr för att lämna kostnadsförslag/offert. Denna summa får man tillbaka om man väljer att anlita de. Jag vill ha offerter från minst 3 företag och då är upplägget inte någon höjdare. Dvs de kommer inte få lämna offert.
Jag tycker det är självklart att man INTE tar betalt för offerter. Jag jobbar i en annan bransch och vi tar aldrig betalt för offerter. Det är en del av marknadsföringen och går på den budgeten.
Jag tycker det är självklart att man INTE tar betalt för offerter. Jag jobbar i en annan bransch och vi tar aldrig betalt för offerter. Det är en del av marknadsföringen och går på den budgeten.
Moderator
· Stockholm
· 52 285 inlägg
Nej en offert är ett fast pris som inte får överskridas överhuvudtaget, och det gäller även åt andra hållet.S sebastiannielsen skrev:Observera att offert inte är samma sak som prisuppgift. En offert är ett överenskommet pris för arbete som ej får överskridas med mer än 15%.
Om du får ett uppskattat pris kopplat till löpande räkning (alltså ex. 500 kr/h uppskattat 300h). Då får det överskridas med 15%. I gengäld blir det billigare om det visar sig räcka med 200h.
Och som sagt betalt för offerter, förekommer inte inom den seriösa delen av byggbranschen, annat än speciella fall, typ om du skall bygga tunneln genom hallandsåsen.
Medlem
· Västra Götaland
· 72 inlägg
Har för mig att Peab och andra montörer av ikeakök tar 1500 för en offert för ikeabyggen.
Personligen skulle jag aldrig anlita en firma som tar betalt för offerten. En av de stora anledningarna till att man tar offert är ju för att kunna göra en jämförelse mellan olika byggare. Har man redan degat ut totalt 15 000 till 3 byggare för att kunna göra en jämförelse (där man iofs får "tillbaka" av den man anlitar) så vill det till att priset är jävligt bra.
Personligen skulle jag aldrig anlita en firma som tar betalt för offerten. En av de stora anledningarna till att man tar offert är ju för att kunna göra en jämförelse mellan olika byggare. Har man redan degat ut totalt 15 000 till 3 byggare för att kunna göra en jämförelse (där man iofs får "tillbaka" av den man anlitar) så vill det till att priset är jävligt bra.
Precis. Helt galet. Men å andra sidan så är snickare något helt annat jämfört med andra branscher. Jobbar som IT konsult och hade vi tagit betalt för offerter så hade vi fått så mycket badwill så vi hade gått under. Har aldrig någonsin i mitt yrkesliv tagit betalt för offertarbete. Knappt hört att det existerar.Fairlane skrev:Jag tittar lite på att byta tak och då installera solceller i samma veva. Vattenfall har en tjänst för detta (med samarbetspartner). De vill ha 4500kr för att lämna kostnadsförslag/offert. Denna summa får man tillbaka om man väljer att anlita de. Jag vill ha offerter från minst 3 företag och då är upplägget inte någon höjdare. Dvs de kommer inte få lämna offert.
Sen förstår jag givetvis konceptet att det "inte finns en gratis lunch" och det är ju så att offererar vi ett fastpris jobb så har vi marginaler som täcker in arbetet med att göra offerten såklart. Tackar inte kunden ja till offerten så är det ogjort arbete och vi behöver rannsaka oss varför inte kunden vill ta vårt anbud.
Sen kan man ju ta betalt för projekteringar, förstudier etc men det är faktiskt arbete och föregås normalt sett av en offert som inte kostar något... Att räkna på ett badrum är ju standardjobb?