Hej,
Skall sätta upp väggpanel. Har väldigt lite erfarenhet. Ber om ursäkt om denna fråga är konstiga.
Hur gör man bäst där väggpanelen möter dörrfoder?
Lägger man panelen dikt emot dörrfodret?
Eller sätter man fodret ovanpå panelen?
Skall sätta upp väggpanel. Har väldigt lite erfarenhet. Ber om ursäkt om denna fråga är konstiga.
Hur gör man bäst där väggpanelen möter dörrfoder?
Lägger man panelen dikt emot dörrfodret?
Eller sätter man fodret ovanpå panelen?
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Håller med föregående talare. Foder ovanpå panelen. Hur fin panelen än är kommer det se fult ut när den är sågad och anpassad efter sockeln. Ofta kan man försiktigt bända loss dörrfoder och spika tillbaka dem.
Tack för svar.
Tänkte också att det var bäst att sätta ovanpå.
Jag kan oxå tänka mig att köpa nya foder. Det blir bra.
När man sätter foder ovanpå, så kommer ju då den sågade kanten på panelen att synas?
Då målar man den kanten ihop med fodret?
(För det finns väl inte foder med en klack under, typ som för bröstlister?
Eller kunde man haft en variant av "salningslist" satt under fodret som panelen möter?)
När man sätter foder ovanpå, så kommer ju då den sågade kanten på panelen att synas?
Eller kunde man haft en variant av "salningslist" satt under fodret som panelen möter?)
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 030 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 030 inlägg
Vet ej om jag förstår exakt vad du menar men typiskt sätter man en liten smyglist i karmen för att komma karm och vägg ska hamna i samma höjd. Därefter foder.M MagnusVBK skrev:Tack för svar.
Om dörrkarmen ej är i liv med väggen runtomkring så måste dörrkarmen salas på (byggas ut)M MagnusVBK skrev:Tack för svar.
Har i mitt eget hus gjort så med en dörrkarm som inte stämde med tjocklek på innervägg .
Du kan behöva besöka ett snickeri som hyvlar ned material till rätt dimensioner .
Jag skall sätta väggpanel som bygger ut 11 mm.D Den ofrivillige klåparen skrev:
Så då skulle man vilja ha en salningslist som var just 11 mm.
Så här långt vid snabbkoll så hittade vi 13 mm som den som var närmast.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 030 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 030 inlägg
Har du tillgång till bordssåg eller en gammal hederlig hyvel går det att såga eller hyvla ner en större smyg. Fått göra så här hemma pga inget enligt norm.M MagnusVBK skrev: