Ett nymålat hus från 2005 /betongplatta.
Behöver dra kabel INOMHUS för nuvarande hybrid (10A) circa 20 meter.
Känner mig osäker vad satsa på? 3g1.5 eller 3g2.5 eller 5g2.5?
Ifall jag får kuku och skaffar ren elbil i framtiden.
Just nu har jag elcentralen intill garaget.
Och 1 m till en undercentral med 3 fas uttag och även 230/16A. Allt detta med 2.5mm².

Hur skulle ni göra själva? Dra i rör? Eller bara kabel EKK 5g2.5 utan rör inomhus men i rör utomhus?

Eller nöja sig med EKK 3g1.5?

Är närmare 70 och har ingen aning om hur länge vi stannar i huset / dör.

Tommty
iallafall 5g2.5 då skillnaden mot 3g2,5 är minimal

Sen rör/inte rör är hur kabeln kommer gå. Rör utanpåliggande blir sällan snyggt, då hellre klammer.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Skall kabeln klamras i bostadsrum? I så fall skulle jag inte välja EKK. Den brukar inte bli så snyggt klamrad. När jag senast gjorde en utanpåliggande installation använde jag EXLQ. Och om syftet var ett uttag för att ladda en bil så skulle jag välja 5G2,5 mm².

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
A
Det är alltid en bra ide att välja en större kabel om det inte skiljer så mycket i pris tycker jag.

20m 1,5 mm2 medför cirka 50Wh förlusteffekt i drift med 10A laddning.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skall kabeln klamras i bostadsrum? I så fall skulle jag inte välja EKK. Den brukar inte bli så snyggt klamrad. När jag senast gjorde en utanpåliggande installation använde jag EXLQ. Och om syftet var ett uttag för att ladda en bil så skulle jag välja 5G2,5 mm².
Den ska dras på vinden. Direkt från ovansidan av elcentralen och sen en konstig väg mellan olika höga rum (dess vindar) ut till ytterväggen. Len planka ska rivas och kabeln placeras i rör ner till uttaget. Planka på... Inget bör synas...
Så tänker jag...

Känner mig dock osäker ..

A Atom skrev:
Den ska dras på vinden. Direkt från ovansidan av elcentralen och sen en konstig väg mellan olika höga rum (dess vindar) ut till ytterväggen. Len planka ska rivas och kabeln placeras i rör ner till uttaget. Planka på... Inget bör synas...
Så tänker jag...

Känner mig dock osäker ..
Vad är du osäker på? Om det inte är fråga om boyta så går EKK också bra. Rör bakom panelen och i övrigt klamrat låter bra. Jag ser ingen poäng med att klamra rör på väggen för att dra kabeln i.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.