Förutsättningar:
- 1,5 planshus med källare.
- Nibe S-1155 bergvärme.
- Ingen värme i den oisolerade källaren.
- Bottenplan 50/50 golvvärme (två slingor) och radiatorer (3st).
- Överplan endast radiatorer (4st).
- Rumsgivare på bottenplan.
- Det är alltid betydligt svalare på övervåningen än på bottenplan.
I dagsläget är rördragningen nån form av hemmapulad lösning och så som jag fattar det så går alla radiatorer på ett tvårörssystem med en manuell termostat för att sänka värmen till golvvärmeslingan. Pumpen styr sedan värmen i huset med innegivare placerad på bottenplan.
De två golvslingorna sitter helt enkelt med en T-koppling på framledningen resp returen.
Allt är således i en klimatzon.
I samband med en renovering av bottenplan planerar jag att byta ut de kvarvarande tre radiatorerna på bottenplan mot golvvärme, vilket kommer ge totalt 80m2 golvvärme mot dagens 40m2.
Min tanke är att det enklaste vore att byta T-kopplingarna mot en golvvärmefördelare för 4st slingor och pumpen fortfarande styr värmen efter temperaturen på bottenplan.
Men, så kom jag på att jag kommer ju ha tre fina radiatorer över, varför inte installera dom i källaren? Radiatorrören till bottenplan kommer ju kapas ändå och då de är dragna i källaren så är det ju minimalt med jobb att installera radiatorerna där. Men jag vill inte ha det ännu svalare på övervåningen, om nått så skulle jag vilja ha det aningen varmare.
Källaren hade kunnat få lite spillvärme så det blir kanske 16-17 grader mot dagens 13-14.
Hur hade ni löst detta systemet?
Jag kommer självklart inte att börja labba själv och jag har erfarna VVSare på jobbet men jag skulle vilja ha lite kött på benen innan jag kollar med dom.