Hej,
Har en väldigt smal rabatt med en bredd mellan ca 20 och 30 centimeter, som sträcker sig ca 3,5 meter.
Det är ingen optimal odlingsplats. En del av ytan täcks av cement som ligger under gatstenen på uteplatsen, så även om rabatten ser bredare ut än 30cm så är mycket av det endast ca 5cm djupt, och på flera ställen finns plintar i rabatten. Men det är den yta jag har. Skulle gärna vilja ha den relativt prunkande, något lättare skötsel och eventuellt med ätbara inslag.
Uteplatsen har sol hela dagen, men eftersom rabatten ligger precis vid staketet så skuggas den största delen av dagen (söder ligger rakt till vänster i bild).
Någon som har förslag på vad som funkar här?
Har en väldigt smal rabatt med en bredd mellan ca 20 och 30 centimeter, som sträcker sig ca 3,5 meter.
Det är ingen optimal odlingsplats. En del av ytan täcks av cement som ligger under gatstenen på uteplatsen, så även om rabatten ser bredare ut än 30cm så är mycket av det endast ca 5cm djupt, och på flera ställen finns plintar i rabatten. Men det är den yta jag har. Skulle gärna vilja ha den relativt prunkande, något lättare skötsel och eventuellt med ätbara inslag.
Uteplatsen har sol hela dagen, men eftersom rabatten ligger precis vid staketet så skuggas den största delen av dagen (söder ligger rakt till vänster i bild).
Någon som har förslag på vad som funkar här?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smultron har små krav på jordmängd, men det behövs nog sol i några timmar om dagen i alla fall.
För mig innebär prunkade åtminstone en halvmeter höga växter och det kan nog vara svårt utan att jorden är kring 20 cm djup. En del större krukor med sommarblommor skulle kanske kunna tillföra lite höjd.
För mig innebär prunkade åtminstone en halvmeter höga växter och det kan nog vara svårt utan att jorden är kring 20 cm djup. En del större krukor med sommarblommor skulle kanske kunna tillföra lite höjd.
Prunkande kanske är fel ord, eller iaf svåruppnåeligt. Men färggrannt och grönskande kanske är bättre ord. Bra tanke med krukor.BirgitS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 133 inlägg
Jag hade hellre ställt dit någon typ av odlingslådor än försökt få till en rabatt med så dåligt djup på jorden. Mycket större chans att du kan få växter som blir fina.
Portulak? Ätbar tagetes?
Portulak? Ätbar tagetes?
Jag har grävt ner till lerjord nu, cirka 30-40cm ner.R Räknenisse skrev:
Det är en så smal uteplats så odlingslådor kan vara lite i vägen när man försöker sätta sig i solen. Men jag kommer nog köra det på andra platser. Och en del i drivhuset jag monterar på pallkragen på bilden.
Intressant med ätbar tagetes, visste inte det fanns!
Murgröna? Kaprifol? Klätterbenved?
Vi hade hostor (i olika mönster/färgställningar) i minimal rabatt längs garageväggen med ungefär samma förutsättningar när vi flyttade in (ville inte ha det mot husväggen pga fukt så vi flyttade dem efter några år, men de var stora!
Vi hade hostor (i olika mönster/färgställningar) i minimal rabatt längs garageväggen med ungefär samma förutsättningar när vi flyttade in (ville inte ha det mot husväggen pga fukt så vi flyttade dem efter några år, men de var stora!
Medlem
· Västernorrland
· 2 133 inlägg
Jag menade lådor med samma storlek och placering som den tänkta rabatten. Jag uppfattade det som att du inte skulle ha möjlighet att komma så djupt med grävningen.A Anka1 skrev:Jag har grävt ner till lerjord nu, cirka 30-40cm ner.
Det är en så smal uteplats så odlingslådor kan vara lite i vägen när man försöker sätta sig i solen. Men jag kommer nog köra det på andra platser. Och en del i drivhuset jag monterar på pallkragen på bilden.
Intressant med ätbar tagetes, visste inte det fanns!
När du är så nära ett staket som har solen på andra sidan kommer mycket att sträva efter att krypa under. Tänkte det kunde ha blivit bekvämare att hålla efter snyggt i en låda som gick upp till staketets lägsta punkt. Men det kan du påverka med valet av växter också.
Kryddväxter men be ägarna att avgränsa på något sätt först för annars kommer det lukta pizza varje gång de klipper gräsmattan.
Köp färdiga ruggar i livsmedelsbutiken och dra isär rotklumparna i mindre klumpar.
Klipper du/använder växterna så blommar de senare så vi brukar spara några som får blomma fritt och använda resten. Många övervintrar om det inte är väldigt kallt.
Köp färdiga ruggar i livsmedelsbutiken och dra isär rotklumparna i mindre klumpar.
Klipper du/använder växterna så blommar de senare så vi brukar spara några som får blomma fritt och använda resten. Många övervintrar om det inte är väldigt kallt.
Jag tycker att det låter perfekt med smultron där. Visst, de skulle säkert bli ännu gladare och sätta mer bär om det var mer sol men de är vackert gröna länge och är väldigt anspråkslösa när det kommer till växtplats. Det kommer se prydligt och levande ut. Snygg kontrast mellan de rundade bladen och fyrkantig gatsten.
Det prunkande får du lösa med krukor/pallkragen. Och då är det nästan bara fantasin som sätter gränser.
Det prunkande får du lösa med krukor/pallkragen. Och då är det nästan bara fantasin som sätter gränser.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp - bin eller getingar som bor i rabatten?
Trädgård allmänt -
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Häck eller rabatt i slänt. Hur har ni gjort?
Trädgård allmänt -
Rabatt med dekorsten
Trädgård allmänt -
Hur ska vi planera vår rabatt?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22