Hej, vill ha era goda råd och tips när det kommer till trapphuset i vårt pågående husbygge. Huset byggs i gammal stil och det bör således avspeglas i och runt trappan också. Det är två trappor.
Det blir U-trappa som ska starta vid en rörspis och gå upp till övervåningen. källartrappan ska byggas in med dörr, på väggarna blir det pärlspont.

hur nära rörspisen kan man sätta trappan, hur stort utrymme ska man ha runt mitten av trappan för att det ska bli bra med inbyggnad?
Hur bygger man egentligen in en trappa med dörr och vägg?
Första steget ska vara ett plansteg som smeker runt rörspisen på något vis, tänker jag. där kommer också kalkstenen som går runt rörspisen och golvfrisen att mötas/försvinna in under trappan.

bifogar bild på platsen och en på en trappskiss från en trapptillverkare mest för att visa de stora dragen.

ställ alla följdfrågor som behövs, har säkert missat viktig fakta....

Tack på förhand för era alltid bra input

Utrymme för trappa under byggnation bredvid en vit rörspis med eld. Golv i trä och väggar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av en U-formad trappa i trä, visad ovanifrån mot ett golv med träliknande yta, med fokus på de stora dragen i designen.
Skapa konto

Skiss av U-trappa med måttangivelser till gammaldags husbygge, visar trappstegens placering och bredd.
Skapa konto

@findus42, jag såg att du kom med väldigt bra input till en annan trappa som skulle byggas in, när jag sökte runt. kan inte du uttala dig lite om mitt trapphus? 🙃

ClasseClas
@Immobil kanske vill ge kommentarer?

Det är inget att reagera på. Det är väldigt typiskt i början av ett projekt. Du har en vision som än så länge är otydlig för andra även om den verkar tydlig för dig. Ritar du upp hur du tänker kanske konstruktioner blir tydligare. Det är ett steg framåt i sig. Lägger du upp dina skisser här kanske det finns saker att kommentera.

Ibland när någon frågar mig om jobb utan att ha något konkret underlag. Då gör jag förslag utan att vilja få det rätt eller bra. Snabba gissningar. Syftet är att få veta vad de vill. Även om de inte kan formulera sin vision så kan de säga vad som är fel. Alltid enklare att få kritik än besked 🙄.

mvh Findus

Jo! Men det finns ett måttsatt förslag på hur trappan skulle se ut. Jag kan knappt rita men den trappan passar in i bilden från verkligheten. De grundläggande frågorna tyckte jag var tydlig. Hur bygger man normalt in en trappa? Bygger man en vägg i mellanrummet i mitten eller reglar man under vangen uppe eller nere? Ska en vägg med dörr lämpligen vara utanför trappan eller i linje med den? Det är några av frågorna.....
Kanske vart det tydligare nu?

Den här är ju ganska lik hur det skulle kunna komma att se ut fast istället för öppet till vänster så skulle vår rörspis stå där då. bild lånad från internätet.
Trätrappa med vitmålad panel, intill en dörr; väggen är dekorerad med en fågelplanscher. Betonggolv intill parkett.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.