Hej!
Vår tomt är en bit utav en stor tomt som blivit avstyckad. (3 tomter blev det.)
Innan avstyckningen så hade tomten gatunummer 1. Numera står det att adress saknas.
Den sista tomtbiten har fått gatunr 5 pga att man köpte upp en annan bit mark (för att kunna nyttja en väg).
Vi är bara 5 tomter alltsomallt på gatan. De har alltså gatunr: ?, ?, 4, 5 och 6.
När jag frågade kommunen vad vårt gatunr kommer att bli så sa de att det troligen blir 1A, 1B osv pga att de avstyckade tomterna har varit en hel stamfastighet och för att andra nummer är upptagna.
Men då undrar jag varför vi inte lika gärna hade kunnat ta nr 2 eller 3 om nu den ena tomten få behålla nr 1 Dessa nummer finns inte än ju! De är inte alls upptagna!
Är det miss ifrån kommunen eller blir det alltid A, B osv vid avstyckning? Kan vi överklaga en adressbildning? Vi vill inte bo i ett hus och sen ha samma nr som grannen ända skillnaden är A, B eller C. (vet, låter konstigt men är viktigt för oss.)
Sen undrar jag när bildas adressen då? Har hört att den blir till när man adressändrar? Men vad ska jag säga när jag ändrar adressen då?!
-Jo, jag bor på den adressen men vet inte mitt gatunr??
Bifogar en ritning av hur det ser ut. Det rödmarkerade var tomten innan den styckades av.
Hoppas få svar...
Tack!
Vår tomt är en bit utav en stor tomt som blivit avstyckad. (3 tomter blev det.)
Innan avstyckningen så hade tomten gatunummer 1. Numera står det att adress saknas.
Den sista tomtbiten har fått gatunr 5 pga att man köpte upp en annan bit mark (för att kunna nyttja en väg).
Vi är bara 5 tomter alltsomallt på gatan. De har alltså gatunr: ?, ?, 4, 5 och 6.
När jag frågade kommunen vad vårt gatunr kommer att bli så sa de att det troligen blir 1A, 1B osv pga att de avstyckade tomterna har varit en hel stamfastighet och för att andra nummer är upptagna.
Men då undrar jag varför vi inte lika gärna hade kunnat ta nr 2 eller 3 om nu den ena tomten få behålla nr 1 Dessa nummer finns inte än ju! De är inte alls upptagna!
Är det miss ifrån kommunen eller blir det alltid A, B osv vid avstyckning? Kan vi överklaga en adressbildning? Vi vill inte bo i ett hus och sen ha samma nr som grannen ända skillnaden är A, B eller C. (vet, låter konstigt men är viktigt för oss.)
Sen undrar jag när bildas adressen då? Har hört att den blir till när man adressändrar? Men vad ska jag säga när jag ändrar adressen då?!
-Jo, jag bor på den adressen men vet inte mitt gatunr??
Bifogar en ritning av hur det ser ut. Det rödmarkerade var tomten innan den styckades av.
Hoppas få svar...
Tack!
Jag tycker iaf det ser ut som ni skulle få nummer 3.
Udda nummer på vänster sida och jämna på höger.
Finns det ingen annan tomt som ligger så till att den får 3 så tror jag ni kommer att få det.
Människan på kommunen kanske inte hade alla fakta tillgängliga?
Det blir inte automatiskt a,b,c osv på avstyckningar om det finns lediga nummer att tillgå.
Udda nummer på vänster sida och jämna på höger.
Finns det ingen annan tomt som ligger så till att den får 3 så tror jag ni kommer att få det.
Människan på kommunen kanske inte hade alla fakta tillgängliga?
Det blir inte automatiskt a,b,c osv på avstyckningar om det finns lediga nummer att tillgå.
Tar vägen slut vid nr 5? Om den gör det kanske det går att övertala nr 5 att byta nr? Jag har ingen aning om det är tillåtet eller ej, men det borde vara en smidig lösning på ert problem. Kan tänka mig att ändra nr på en fastighet är ok men är det 20 fastigheter är det svårare!
Vid fastighetsbildningar är det kommunen som sätter gatuadressen. Alltid jämna nummer på ena sidan och ojämna på andra. Kommunen brukar alltid "spara" ett antal nummer för framtida bruk.Det kan ju tänkas bli fler avstyckningar etc. Att göra en nummerändring medför att adressen måste uppdateras hos post, räddningstjänst, polis, lantmäteriet m.fl., varför man är restriktiv med ändringar.
I ert fall verkar det dock helt naturligt att det blir nummer 1, 3 och 5 på er sida av vägen. Eventuella framtida avstyckningar får väl då bli 1A, 1B, 3A, 3B osv.
Tycker att du skall ringa till kommunen en gång till coh diskutera igen.
I ert fall verkar det dock helt naturligt att det blir nummer 1, 3 och 5 på er sida av vägen. Eventuella framtida avstyckningar får väl då bli 1A, 1B, 3A, 3B osv.
Tycker att du skall ringa till kommunen en gång till coh diskutera igen.
Tack alla som har svarat! Väldigt snällt!
Det var oxå det jag hade tänkt mig.. Ska prata med kommunen.
Men kan man överklaga något sådant här om man inte gillar bildningen?
Och hur får jag en adress till min tomt, till mitt hus? Är det något jag kan göra eller ska göra för att detta ska ske? Och sker detta innan vi flyttar in? (Flyttar i feb.) Ska jag bara avvakta?
Det var oxå det jag hade tänkt mig.. Ska prata med kommunen.
Men kan man överklaga något sådant här om man inte gillar bildningen?
Och hur får jag en adress till min tomt, till mitt hus? Är det något jag kan göra eller ska göra för att detta ska ske? Och sker detta innan vi flyttar in? (Flyttar i feb.) Ska jag bara avvakta?